Delfi foto misc. - 37393
Foto: Reuters/Scanpix
Latvijas politiķu un diplomātu iebildumu dēļ Eiropas Savienības (ES) sankciju sarakstos nav iekļuvusi Krievijas valsts dzelzceļa kompānija "Rossijskije žeļeznije dorogi" (RŽD) un tās vadītājs, svētdien vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Šonedēļ ES un ASV ieviesa vēl stingrākas sankcijas pret Krievijas uzņēmumiem. Tomēr, vēršoties pret Krieviju, ne visas valstis, jo īpaši Eiropā, ir vienotas, norāda raidījums. "Nekā personīga" vēsta, ka Latvijas politiķu un diplomātu iebildumu dēļ sankciju sarakstos joprojām nav iekļuvis uzņēmums "Krievijas dzelzceļš" un tā vadītājs, ilggadējais Vladimira Putina sabiedrotais, Vladimirs Jakuņins.

Jakuņins jau pavasarī nonāca ASV sankciju sarakstos.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) raidījumā atzina, ka RŽD vai to amatpersonu iekļaušana sankciju sarakstā nozīmētu, ka būtiski samazinātos pārvadāto kravu apmērs pa Latvijas dzelzceļu un caur Latvijas ostām. "Šī informācija par sarunām nav publiska informācija, bet to, ko es varu pateikt, ka mēs noteikti nekādā veidā neatbalstītu sankcijas pret Krievijas dzelzceļu, jo tas ir mūsu galvenais partneris pārvadājumos caur Latvijas dzelzceļu un Latvijas ostām. Un ja kaut kādā veidā Krievijas dzelzceļš vai kāda tā amatpersona būs iekļauta šajā sarakstā, tad noteikti mēs nevarēsim darījumus veikt, kas nozīmē, ka mums būtiski samazināsies kravu apjomi. Un tas ir Latvijas interesēs, lai Krievijas dzelzceļš netiktu iekļauts ES sankciju sarakstā," raidījumā sacīja Matīss.

Matīss raidījumā norādīja, ka Satiksmes ministrijā neviens nevērtē politiskos apsvērumus un apstākļus, bet gan ekonomiski izdevīgās attiecības. Savukārt Ārlietu ministrijas valsts sekretārs Andrejs Pildegovičs raidījumā sacīja, ka, izvērtējot dažādus pretsoļus pret Krieviju, Latvijas valdības pozīcija bijusi, ka transporta nozari nevajadzētu iekļaut šajās sankcijās. Viņš arī uzsvēra, ka tā ir bijusi Latvijas valdības pozīcija jau kopš februāra.

Raidījums atgādina, ka kravu tranzīts veido 12% no Latvijas IKP. Apgrozījums no tā ir viens miljards eiro gadā, un Latvija šādu naudu zaudēt nevar atļauties. Salīdzinot ar citām reģiona valstīm, Latvija pa dzelzceļu saņem visvairāk Krievijas kravu. Pēc Latvijas dzelzceļa datiem – no ārvalstīm – galvenokārt Krievijas Latvijā ienāk 95% kravu.

"Krievijas dzelzceļa" šefs amatu ieņem jau deviņus gadus, bet ar Putinu Jakuņins pazīstams krietni ilgāk, kad kopā strādājuši KGB, vēsta raidījums. Jakuņins ir padomes loceklis fondā "Russkij Mir".

Jakuņins viesojies arī Latvijā un Latvijas dzelzceļa kompānijas "Latvijas dzelzceļš" prezidents Uģis Magonis lepojas, ka tieši viņu abu ciešās draudzības dēļ izdevies piesaistīt kravas no Krievijas, vēsta raidījums.

Raidījums norāda, ka Eiropas diplomāti un politiķi pētījuši arī sankciju ieviešanu avionozarē. Taču secināts – ierobežojumi Krievijai biznesam Eiropas debesīs radītu letālas sekas, tāpēc sankcijas izpalika.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!