Kā ziņots, starppilsētu pasažieru pārvadājumu uzņēmuma AS "Nordeka" autobusu vadītāji, lai aizstāvētu savas tiesiskās intereses un protestētu pret zemajām algām, nolēma par labu kolektīvajai rīcībai jeb streikam, informē arodbiedrība LABA. Streiks pieteikts uz šā gada 8.novembra plkst.1 Ģertrūdes ielā 36.
Ministrijā uzsver, ka tā tieši neietekmē un nevar ietekmēt algu lielumu, ko pārvadātājs maksā autobusu vadītājiem. Pamatojoties uz Ministru kabineta (MK) noteikumiem, valsts kompensē zaudējumus, kuri radušies, ievērojot pasūtītāja noteiktos tarifus. Tādējādi tiekot atlīdzināti izdevumi, kurus pārvadātājs uzrāda atbilstoši valdības noteikumiem.
Ministrija, pamatojoties uz pārvadātāju pieprasījumiem, iesniegusi valdībā papildu finanšu pieprasījumu pārvadātāju dotācijai. 2013.gadā papildus sākotnēji paredzētajiem 30,06 miljoniem eiro zaudējumu kompensācijai tika piešķirti vēl 2,96 miljoni eiro. Šogad dotācija tika paredzēta 33,5 miljoni, un jau esot atbalstīts papildu finansējums 1,9 miljonu eiro apmērā.
Ministrijā gan arī uzsver, ka biļešu ieņēmumus, kas ir liela daļa no pārvadātāju kopējiem ieņēmumiem, ietekmē nelegālie pārvadātāji, kuri nelikumīgi pārvadā pasažierus rentablajos maršrutos.
Kā ziņots, streiks būšot beztermiņa - turpināsies tik ilgi, kamēr vadība izpildīs arodbiedrības prasību paaugstināt minimālās darba algas stundas tarifa likmi vismaz par 25%, informēja arodbiedrība.
Savukārt uz jautājumu, vai streika dēļ nekursēs autobusi kādos maršrutos, arodbiedrībā norādīja, ka nekursēs autobusi tajos maršrutos, kuru šoferi piedalīsies streikā. Pagaidām neesot iespējams pateikt, kuri maršruti tie būs.
AS "Nordeka" līdzīpašnieks Juris Savickis skaidroja, ka šis protests ir nevis pret uzņēmuma administrāciju, bet gan valsts politiku autopārvadājumu nozarē, kura ir no budžeta dotējama nozare. Viņš gan uzsvēra, ka, salīdzinot ar citiem pārvadātājiem, "Nordeka" ir vislielākās algas, tāpēc interesants esot fakts, kāpēc pirmie streiko tieši šī uzņēmuma pārstāvji. Viņš arī norādīja, ka Latvijā kopumā ir mazas algas - gan skolotājiem un medmāsām, gan žurnālistiem un autobusu vadītājiem. Ņemot vērā, ka valsts nepilda savas saistības un dotācijas netiek maksātas nepieciešamajā apjomā, uzņēmums jau pērn strādājis ar zaudējumiem. Valsts izvirzot nosacījumus šajā nozarē, un, ja kādreiz peļņa bija noteikta 7% apmērā, tad tagad esot labi, ja autopārvadātājiem vispār kādu naudu samaksājot.
Autopārvadātāji kā ubagi katru gadu ejot prasīt nepieciešamos līdzekļus, apgalvoja Savickis. Lai situāciju nozarē atrisinātu, esot nepieciešams, lai Satiksmes ministrija pilda uzliktās saistības. Autopārvadātāji esot apsprieduši iespēju tiesāties ar valsti, tomēr esot skaidrs, ka krīze turpinās, un šis ir budžeta jautājums, jo daudzām nozarēm trūkst līdzekļu.
Savickis arī norādīja, ka streika laikā reisi, visticamāk, netiks kavēti, jo šoferu mērķis ir "publiski izteikt savu sāpi par mazajām algām", nevis traucēt uzņēmuma darbu.