IMG_9003
Foto: DELFI
Nākamā gada pirmā ceturkšņa prognozes liecina, ka "Latvijas Dzelzceļa" (LDz) pārvadāto kravu apjomi nesamazināsies, skaidroja uzņēmumā.

Vienlaikus, ņemot vērā ģeopolitisko situāciju Krievijas un Ukrainas konflikta dēļ, nav zināms, kā būs tālāk, jo par iespējamiem attīstības scenārijiem arī pasaulē valda neziņa, norāda LDz pārstāvji. Līdz ar to LDz, veidojot budžetu, pieļāvis, ka kravu samazinājums varētu būt par 20% līdz 45 miljoniem tonnu. Tas esot viens no iespējamiem scenārijiem, taču uzņēmumā vienlaikus cer, ka kravu samazinājuma nebūs un situācija nepasliktināsies.

LDz jau izteicis bažas par iespējamiem negatīviem scenārijiem un ietekmi uz nozari, ja kravu apjomi būtiski samazinātos. Tieši šī iemesla dēļ, lai pievērstu valdības uzmanību, uzņēmums auditorkompānijai "EY" pasūtījis pētījumu par dažādu scenāriju ietekmi uz valsts ekonomiku.

Kā ziņots, ja tiktu pārtraukts Krievijas kravu tranzīts caur Latviju, Latvijas dzelzceļa nozare zaudētu 43,7 miljonus tonnu kravu, bet 12,1 miljons paliktu, liecina auditorkompānijas "EY" jaunākais pētījums, kuru pasūtījis uzņēmums "Latvijas Dzelzceļš".

Šāda scenārija gadījumā uzņēmumu neiegūtais apgrozījums būtu 1,3 miljardi eiro, iekšzemes kopprodukta (IKP) samazinājums būtu par 1,7%, bet nodarbinātības - par 1,1%, savukārt nodokļu ieņēmumi samazinātos par 2,4%.

Aprēķināti zaudējumi arī tādā gadījumā, ja Krievija pārtrauktu naftas un naftas produktu tranzītu, - zaudēti tiktu 18,8 miljoni tonnu kravu, bet saglabāti 37 miljoni tonnu kravu, savukārt uzņēmumu apgrozījums samazinātos par 803,8 miljoniem eiro. Tas IKP ietekmētu par 1,1%, bet nodarbinātību samazinātu par 1%, bet nodokļu ieņēmumi samazinātos par 1,5%.

Paša sliktākā scenārija gadījumā, ja tiktu zaudētas gan Krievijas, gan Baltkrievijas kravas, tiktu zaudēts 1,4 miljardu eiro apgrozījums, IKP samazinātos par 1,9%, bet nodarbināto skaits par 1,7%, savukārt ieņēmumi nodokļos par 2,6%.

Kopumā aprēķināts, ka uzņēmumu vērtība ilgtermiņā tiktu iznīcināta no 0,9 miljonu līdz 1,7 miljonu eiro apmērā. Ja tranzīta nozare tiktu aizvērta, arī IKP izaugsmes pieaugums samazinātos uz pusi. Tāpat netiktu atgūtas investīcijas gan infrastruktūrā, gan ostā. Pastāvētu arī banku kredītu neatmaksāšanas risks.


    Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!