Latvijā nav redzama mērķtiecīga valsts iestāžu darbība, lai sabiedrībai kompensētu izložu un azartspēļu tirgus pieauguma izraisītās negatīvās sekas, revīzijā secinājusi Valsts kontrole (VK).
Par nozari atbildīgā Finanšu ministrija (FM) rūpējusies par nodokļiem un nodevām no šīs nozares, nevērtējot, kādi un cik finansiāli ietilpīgi pasākumi būtu jāveic, lai valsts sociāli atbildīgā veidā kompensētu azartspēļu radīto kaitējumu sabiedrībai, secina VK.
2013. gadā apgrozījums no izlozēm un azartspēlēm pārsniedza 176 miljonus eiro, no kuriem 89% apgrozījuma nodrošināja azartspēles organizējoši, savstarpēji konkurējoši komersanti.
9% apgrozījuma (19,3 miljoni eiro) nodrošināja monopolstāvoklī esošā valsts akciju sabiedrība "Latvijas Loto", kurai vienīgajai ir tiesības organizēt valsts mēroga izlozes.
VK norāda, ka "Latvijas Loto" kā valsts kapitālsabiedrībai pašlaik ir izvirzīti tikai finanšu mērķi - apgrozījuma un tirgus daļas palielināšana, līdzīgi kā jebkuram citam komersantam. FM kā "Latvijas Loto" kapitāldaļu turētāja nav noteikusi "Latvijas Loto" sociālos mērķus, kas, iespējams, pamatotu valsts iesaisti komercdarbībā.
Neesot mērķtiecīgai nozares politikai, nav saprotams, kāpēc tieši valsts līmeņa izložu organizēšanā ir nepieciešams augstāks kvalitātes standarts un to organizēšana jāuztic valsts kapitālsabiedrībai, jo izlozes kopumā aizņem tikai 9% no tirgus.
"Latvijas Loto" ziedojumi tiešā veidā bērnu labklājībai, veselībai un izglītībai nepārsniedz 1% no iepriekšējā gada peļņas, kas ir būtiski mazāk par citu vai neatšķiras no citu komersantu ziedojumu apmēra.
Turklāt 2013.gadā 11% no ziedojumu kopapjoma tika veikti, pārkāpjot normatīvo aktu prasības.
"Latvijas Loto" valdes locekļu skaits ir ticis palielināts, neizvērtējot esošās valdes darba rezultātu un darba optimizācijas iespējas. Jaunajiem valdes locekļiem ir arī atļauts apvienot amatus, turklāt viens no tiem strādā pilna laika darbu citā valsts institūcijā, uzsver VK.
"Latvijas Loto" meitas uzņēmuma SIA "Latloto nams" komercdarbībā savukārt saskatāmi aspekti, kas liek apšaubīt minētā meitas uzņēmuma pastāvēšanas lietderību. "Latloto nams" sākotnēji tika dibināts mātes uzņēmuma nekustamo īpašumu apsaimniekošanai, bet pašlaik iepērk arī mantu laimestus mātes uzņēmuma vajadzībām.
Meitas uzņēmums "Latloto nams" laimestus iegādājas no piegādātājiem ar atlaidi, savukārt tālāk šos laimestus pārdod mātes uzņēmumam "Latvijas Loto" par mazumtirdzniecības tirgus cenu, atlaidi nepiemērojot.
2011.-2013.gada laikā "Latloto nams" šādi ir guvis papildu ieņēmumus 132 014 eiro apmērā, un šis komercdarbības virziens veido 84% no meitas uzņēmuma ieņēmumiem. Šādi organizēta "Latvijas Loto" mantu laimestu iegāde neatbilst patērētāju interesēm, jo, mātes uzņēmumam pašam veicot mantu laimestu iegādi ar atlaidi, izložu dalībniekiem tiktu nodrošināts lielāks mantu laimestu klāsts.
Valsts kontrole iesaka "Latvijas Loto" atbildīgi izvērtēt tā meitas uzņēmuma darbības efektivitāti un, iespējams, lemt par tā likvidēšanu.
Revīzija tika veikta FM, VAS "Latvijas Loto" un VAS "Latvijas Loto" meitas uzņēmumā SIA "Latloto nams" un aptvēra laika posmu no 01.01.2011. līdz 31.12.2013.
Portāls "Delfi", atsaucoties uz ziņu aģentūru LETA, jau ziņoja, ka "Latvijas Loto" 2013. gadā kāpinājusi apgrozījumu un palielinājusi peļņu.
Uzņēmuma apgrozījums pērn bija 19,45 miljoni eiro, kas ir par 29% vairāk nekā 2012.gadā, kad apgrozījums bija 15,08 eiro. Tikmēr uzņēmuma peļņa bija 2,92 miljoni eiro, kas ir par 22,7% vairāk nekā 2012.gadā, kad peļņa bija 2,38 miljoni eiro.
VAS "Latvijas Loto" dibināta 1992.gada 24.jūlijā. Uzņēmuma pamatkapitāls ir 284 574 eiro. "Latvijas Loto" akciju īpašniece ir Finanšu ministrija.