41FP090331B418
Foto: AFP/Scanpix
Kopš pērnā gada vasaras degvielas cenas Latvijā piedzīvojušas samazinājumu par piektdaļu. Degvielas tirgotāji portālam "Delfi" skaidro, kādēļ šis samazinājums nav tik straujš kā naftas cenai un ar ko degvielas patērētājiem jārēķinās nākotnē.

Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns portālam "Delfi" uzsver, ka neatbilst patiesībai pieņēmums, ka jēlnaftas cenu izmaiņas biržā nozīmē, ka pēc konkrēta laika sprīža tā pat mainīsies arī degvielas cenas mazumtirdzniecībā. Degvielas cena benzīntankos piesaistīta nevis jēlnaftas, bet gan benzīna un citu naftas produktu cenām biržās. Starp jēlnaftas iegādāšanu, tās pārstrādi un nonākšanu degvielas uzpildes stacijās paiet zināms laiks un kompānijas visā pārstrādes un piegādes ķēdē, protams, piemēro produktam savu uzcenojumu.


Pagājušajā gadā benzīna cenas augstāko punktu sasniedza jūnijā – 1,384 eiro par litru, savukārt dīzeļdegvielas cenas visaugstākās bija martā, kad tās sasniedza 1,339 eiro par litru, portālam "Delfi" skaidro lielākā degvielas tirgotāja "Statoil Fuel & Retail Latvia" Degvielas kategorijas vadītājs Armands Žubulis. Līdz ar jēlnaftas cenas kritumu pasaules biržās līdz decembrim benzīna un dīzeļdegvielas cenas samazinājās līdz ne tikai pērnā gada, bet pēdējo četru gadu zemākajam līmenim.

Arī 2015.gads sācies ar tālāku degvielas cenu kritumu. Jau vēstīts, ka tirgotāji "Statoil Fuel & Retail Latvia" un "Neste Latvija" samazinājuši benzīna un dīzeļdegvielas cenas par diviem centiem litrā.

Tomēr Stirāns atzīst, ka degvielas mazumtirgotāji neapšaubāmi no naftas un tās produktu cenas krituma ir ieguvēji. To iespējas piemērot uzcenojumu vienam litram degvielas ir stingri regulētas un ierobežotas. No degvielas litra cenas paša tirgotāja ienākumi ir aptuveni septiņi centi, pārējo veido degvielas cena biržā un vairumtirdzniecībā un valsts piemērotie nodokļi. Tādējādi mazumtirgotāji ir ieinteresēti zemākās degvielas cenās, kas nozīmē lielākus tirdzniecības apjomus un attiecīgi - lielākus ieņēmumus.

To apstiprina arī tirgotāju dati: laika posmā no 2014. gada janvāra līdz oktobrim liecina, ka šajā laikā Latvijas degvielas mazumtirdzniecības tirgū pārdotās degvielas apjoms kopumā ir palielinājies par 6%, salīdzinot ar to pašu laika periodu 2013.gadā. Žubulis gan norāda, ka degvielas pārdošanas tendences ietekmē ne tikai degvielas cena, bet arī virkne citu faktoru, piemēram, vispārējā ekonomikas izaugsme un ar to saistītā iedzīvotāju pirktspēja, laikapstākļi un sezonalitāte, konkurences apstākļi.

"Statoil" pārstāvis teic, ka degvielas cenu samazinājums ir labvēlīgi ietekmējis degvielas lietotāju izdevumu struktūru, īpaši ņemot vērā, ka degvielas izdevumi veido būtisku daļu gan no mājsaimniecību, gan daudzu uzņēmumu ikmēneša budžeta.

Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs pieļauj, ka degvielas cena varētu turpināt samazināties, tomēr atturas izteikt konkrētas prognozes. Pašlaik benzīna cena nokritusi jau līdz 2010.gada nogales līmenim, tomēr Stirāns norāda, ka teorētiska iespēja, ka tā samazināsies līdz, piemēram, 2005. vai 2006.gada līmenim, kad benzīna litrs maksāja ap 0,8 eiro litrā, nav īpaši reāla, jo kopš tā laika auguši arī nodokļi.

Tāpat viņš norāda uz to, ka degviela vairumtirdzniecībā tiek iegādāta ASV dolāros, tādēļ cenas ietekmē arī valūtas kursa svārstības. Pašlaik salīdzinoši zemā eiro vērtība pret dolāru nozīmē, ka šī ietekme attiecībā pret importētājiem ir negatīva.

Stirāns norāda, ka nozarei šogad jārēķinās arī ar citām izmaiņām, kas negatīvi ietekmē tajā strādājošo uzņēmumu darbu. Proti, šogad spēkā stājas vairākas normas, kas palielinās degvielas tirgotājiem noteikto administratīvo slogu, tostarp prasība marķēt lauksaimniekiem paredzēto bezakcīzes degvielu. "Diemžēl jāsaka - laikā, kad bija jāievieš eiro, mēs valdībai bijām nepieciešami, bet tagad, kad tas ir izdarīts, tad valdībai mūsu viedoklis ir vienaldzīgs," secina Latvijas degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs.

Degvielas mazumtirgotājs nevar ietekmēt vairāk nekā 90% uzpildes stacijā redzamās degvielas cenas, uzsver Žubulis. "Tādējādi turpmāko degvielas cenu dinamiku noteiks tieši faktori, kuru izmaiņas nav mazumtirgotāja pārziņā," viņš skaidro. Vairāk nekā 40% no degvielas cenas nosaka degvielas produktu iepirkuma cenas pasaules biržās, bet gandrīz 50% degvielas gala cenas veido valsts piemērotie nodokļi. Tāpat nozīmīgs degvielas mazumtirdzniecības cenu ietekmējošs faktors ir arī eiro valūtas kursa svārstības. "Statoil" pārstāvis atgādina, ka degvielas mazumtirdzniecības cenas ietekmē arī lokālie konkurences apstākļi, kas Latvijā viņa vērtējumā ir īpaši sīvi.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!