Jaunie operatīvie medicīniskie transportlīdzekļi - 18
Foto: NMP dienests

Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) konkurss par ātrās palīdzības automašīnu iegādi līzingā ieinteresējis gan lielākos autotirgotājus, gan līzinga kompānijas, liecina uzņēmēju teiktais portālam "Delfi".

Salīdzinot ar citiem automašīnu iepirkumiem valstī, valdības lēmums atteikties no ārpakalpojuma izmantošanas sagādājis iespaidīgu darījumu nozarei - lai nodrošinātu ātrās palīdzības automašīnas ar autovadītājiem Rīgas reģiona teritorijā un turpmāku transportlīdzekļu atjaunošanu pašu spēkiem līdz 2022.gada aprīļa beigām, kopumā paredzēts iegādāties 99 transportlīdzekļus. Tostarp šogad līzingā plānots iegādāties 30 operatīvos medicīniskos transportlīdzekļus, nākamgad - 42, bet 2017.gadā - 10 auto. Savukārt pēc tam - 2020., 2021. un 2022.gadā - plānots nopirkt attiecīgi trīs, desmit un četrus transportlīdzekļus.

Valdībai iepriekš iesniegtie dokumenti liecina, ka, iegādājoties ātrās palīdzības auto Rīgas reģionam līzingā, NMPD jāuzņemas ilgtermiņa saistības ne vairāk kā 9,235 miljonu eiro apmērā, tostarp šogad - 627,7 tūkstošu eiro apmērā.

Lielākās saistības paredzētas nākamgad - 1,703 miljonu eiro apmērā un 2017.gadā - 1,692 miljonu eiro apmērā. Salīdzinājumam Valsts policijas 40 "Opel Insignia" iegādei tika iztērēti 1,86 miljoni eiro. Veselības ministrija (VM) solījusi, ka papildu līdzekļi no valsts budžeta auto līzingam nebūs nepieciešami.

Uzņēmēju teiktais portālam "Delfi" liecina, ka NMPD izsludinātajā konkursā varētu piedalīties vairāki tirgotāji un līzinga kompānijas.

Galvenie spēlētāji - līzinga uzņēmumi

Autorizētā "Opel" dīlercentra "Auto Blitz" valdes priekšsēdētājs Ģirts Zemītis klāsta, ka galvenie spēlētāji NMPD konkursā būs bankas un līzinga pakalpojumu sniedzēji - atkarībā no tā, kurus tirgotājus šīs kompānijas izvēlēsies darbībai, būs atkarīgs, vai tās piedalīsies konkursā.

"Auto Blitz" plāno startēt konkursā, taču vēl notiek gatavošanās, apliecina Zemītis.

Pēc Zemīša rīcībā esošās informācijas finanšu sektorā interese par iepirkumu ir liela, daudziem spēlētējiem tas šķietot interesants. "Laiks rādīs, cik daudz dalībnieku būs. Pirmo reizi pēc daudziem gadiem specifikācija ir diezgan plaša," viņš saka, prognozējot, ka iepirkumā varētu piedalīties 8-10 dalībnieki ar dažādam automašīnu markām.

Arī SIA "Domenikss", kas jau iepriekš uzvarējis NMPD konkursā par jaunu auto iegādi, plāno piedalīties šajā iepirkumā. ""Mercedes-Benz" komerctransporta segmenta automašīnas ir īpaši piemērotas ilgstošai ekspluatācijai paaugstinātas noslodzes apstākļos," uzsver "Domenikss" valdes priekšsēdētāja Benita Sadauska, piebilstot, ka "Mercedes-Benz" automašīnas izvēlas daudzu valstu neatliekamās medicīnas palīdzības dienesti.

Pēc 'Domenikss" aplēsēm sākotnēji plānoto 40 automašīnu iegāde veidotu aptuveni 5% no pašreizējā autotirgus šī segmenta gada pārdošanas apjomiem. Jānorāda, ka pašlaik gan plānoto automašīnu skaits samazināts - grozījumi konkursa nolikumā liecina, ka, ņemot vērā pretendentu piedāvāto vienas vienības cenu un procentu likmes un NMPD pieejamos finanšu līdzekļus 2015.gada budžeta ietvaros, dienests slēgs līgumu par 30-35 transportlīdzekļu iegādi finanšu līzingā.

Sadauska klāsta, ka konkursa nolikums ir saprotams, taču par prasībām var diskutēt. "Jautājums ir par konkursa organizētāju mērķi. Viena iespēja ir nopirkt lētāko iespējamo piedāvājumu uz doto brīdi, otra iespēja ir izvēlēties risinājumu, kas nodrošinās paredzēto funkciju izpildi visā plānotajā ekspluatācijas periodā," viņa norāda. NMPD operatīvais transports strādā specifiskā režīmā, kas ietver darbu 24 stundas diennaktī, ekspluatāciju uz dažādas kvalitātes seguma, ne uz augstākās kvalitātes ceļiem, kas izvirza papildu prasības pret palielinātu virsbūves un ritošās daļas izturību, dzinēja un spēka pievada izturību, skaidro Sadauska.

NMPD brigādes diennaktī izbrauc vidēji uz vairāk nekā 1200 izsaukumiem, bet gadā visas brigādes izsaukumos nobraukušas gandrīz 13 miljonus kilometru, min Sadauska.

"Veicot nepareizu izvēli, iespējams, lētāko uz iepirkuma organizēšanas brīdi, pastāv risks, ka automašīnu atjaunošanas iepirkumu nāksies veikt pirms plānotā laika, kas kopējos izdevumus ievērojami var palielināt," brīdina "Domenikss" vadītāja.

"Møller"grupas uzņēmumu Latvijā pārstāvis Gundars Ruža norāda, ka pašlaik grupas uzņēmumi vēl nav pilnībā iepazinušies ar konkursa prasībā, līdz ar to lēmums par dalību tajā nav pieņemts. Savukārt SIA "Amserv Motors" NMPD konkursā neplāno piedalīties, jo tās pārstāvētās automašīnas markas "Toyota" un "Lexus" neatbilst konkursā minētajam nolikumam, apliecina uzņēmuma valdes loceklis Armands Vimba.

Sola laikā

Nozares ieskatā konkursā noteiktais piegādes laiks, kas paredz, ka pirmā aprīkotā operatīvā medicīniskā transportlīdzekļa prototips saskaņošanai jāpiegādā ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc līguma noslēgšanas, bet visas automašīnas - septiņu mēnešu laikā, ir īstenojams.

"Ir jārēķinās ar dārgo un sarežģīto pārbūvi. Pārbūve pat maksā dārgāk par pašu auto, jo nepieciešams specifisks medicīnas aprīkojums," saka Zemītis.

Sadauska norāda - "Domenikss" spēs laikā nodrošināt gan transportlīdzekļa piegādi prototipa saskaņošanai, gan arī visu automašīnu piegādi. "Bet, protams, viss atkarīgs no konkursa norises, no tā, cik vēl labojumi konkursa nolikumā tiks veikti, kā tas iespaidos konkursa norises termiņus, no tā, vai konkurss tiks apstrīdēts, un tā, cik laiks būs nepieciešams līdz līguma slēgšanai ar piegādātāju," viņa piebilst.

Uzticams partneris

"Nordea Finance Latvia" valdes priekšsēdētājs Ivars Šmits atzīst, ka Latvijas līzinga nozarē šis ir salīdzinoši liels un būtisks darījums.

"Nordea Finance Latvia" vēl izvērtē NMPD konkursa par operatīvo medicīnisko transportlīdzekļu iegādi finanšu līzingā nolikumu, taču Šmits atzīst, ka kompānija allaž rūpīgi izvērtē valsts un pašvaldību konkursus un pie atbilstošiem noteikumiem vairumā gadījumu tajos arī piedalās.

Arī "Swedbank līzings" vēl analizē iespēju piedalīties šajā iepirkumā.

Tikmēr Latvijas Līzinga devēju asociācijas vadītājs Jevgenijs Belezjaks norāda, ka Latvijas līzinga tirgus lielums ir aptuveni 600-700 miljoni eiro gadā (no jauna noslēgtie darījumi), tādējādi, ja NMPD jāuzņemas ilgtermiņa saistības ne vairāk kā 627,7 tūkstošu eiro apmērā šogad, tas veido aptuveni 0,1% no tirgus apjoma, kas ir nebūtiski.

Vienlaikus viņš piebilst, ka visiem līzinga tirgus spēlētājiem varētu rasties interese ieskatīties nolikumā, jo valsts iestādes ir uzskatāmas par klientiem ar augstu kredītspēju un reputāciju.

Jau vēstīts, ka valdība atbalstījusi VM ierosinājumu neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnas Rīgas reģionam iegādāties līzingā.

Līdz šim operatīvais medicīniskais transports Rīgas reģionālajam centram tika nodrošināts, izmantojot ārpakalpojumu, bet veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS), ņemot vērā Valsts kontroles veiktās revīzijas secinājumus, nolēma, ka ātrās palīdzības transports Rīgā būtu jānodrošina valstij.

NMPD izsludinātajā konkursā var pieteikties līdz šā gada 20.februārim.

Pašreizējais līgums par operatīvā transporta un tā vadītāju pakalpojuma nodrošināšanu Rīgas reģionam beigsies aprīļa beigās. Šā gada augustā valdība atļāva NMPD slēgt pakalpojuma līgumu uz septiņiem gadiem operatīvā transporta un tā vadītāju pakalpojuma nodrošināšanai NMPD Rīgas reģionālajam centram, uzņemoties ilgtermiņa saistības ne vairāk kā 52,549 miljonu eiro apmērā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!