2016.gadā Latvijas iedzīvotāji brauks vismaz vienā jaunā vilcienā, bet jau šogad maijā vai jūnijā sāks kursēt kapitāli izremontēti dīzeļvilcieni, Latvijas Televīzijas raidījumā "1:1" sacīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Matīss atzīmēja, ka jaunus vilcienus varētu būvēt Latvijā, piemēram, "Rīgas vagonu rūpnīcā" (RVR). Ar šī uzņēmuma pārstāvjiem viņam bijušas vairākas tikšanās, no tām pēdējā - pirmdien, 2.februārī, un Matīss teicis: "Parādiet [vilciena] prototipu, ka spējat saražot". Tāpat šobrīd tiek apzināts piedāvājums Latvijā, tiek meklētas rūpnīcas, kas spētu saražot jaunus vilcienus. Šobrīd rūpnīcām ir jāpierāda, ka tās to var izdarīt.
Papildus valsts budžeta līdzekļi šiem projektiem netiks tērēti.
Matīss gan atzina, ka RVR pēdējā laikā nav uzbūvējusi nevienu pasažieru vilcienu.
Vaicāts par to, kāda ir situācija ar dzelzceļa staciju tualetēm, Matīss sacīja, ka galvenā problēma ir apsaimniekošanas jautājums, proti, "Pasažieru vilciens" nevar norīkot apsardzi pie katras tualetes, līdz ar to jautājums par labierīcībām risināms kontekstā ar staciju infrastruktūras attīstību.
Es nedomāju, ka tualetes ir svarīgākas par vilcieniem, uzsvēra Matīss.
Jau vēstīts, ka iepriekš izgāzās Latvijas "Pasažieru vilciena" (PV) konkurss par jaunu vilcienu piegādi. Viens no pretendentiem - Šveices ražotājs "Stadler Rail Group" ("Stadler") pērn atvēra rūpnīcu Latvijas kaimiņvalstī Baltkrievijā.
"Stadler" uzvarēja pēdējā no PV rīkotajiem konkursiem, kura rezultāti, tāpat kā iepriekš, tika atcelti. "Stadler" vienu vilcienu solīja piegādāt par aptuveni septiņiem miljoniem eiro, kas esot par diviem miljoniem dārgāk nekā Igaunijā līdzīgā darījumā.
Šī bija otrā reize, kad neizdodas iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. Pirms tam, 2012.gada aprīlī, PV un Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi, bet vēlāk tika konstatēts, ka līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam. Par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta. Neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantoto Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda finansējumu valdība pārdalīja par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.