Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" daļēji piederošā uzņēmuma "Rīgas karte" (RK) vadība ir nobažījusies, ka, lemjot par vienotas e-karšu sistēmas ieviešanu Latvijā, tiks lobēts konkrēts uzņēmums - Jelgavas e-kartes sistēmas izstrādātājs SIA "Complete Payment Systems" (CPS), kura līdzīpašnieks ir Ministru prezidentes Laimdotas Straujumas (V) padomnieks Normunds Bergs.
Kā pirmdien preses konferencē sacīja RK pārstāvji, jau pērn vairākos Ministru kabineta (MK) noteikumos esot veikti grozījumi, ar kuriem apgrūtināta apmaksas kartība sabiedriskā transporta pakalpojumu lietotājiem. Bergs, kurš izstrādāja Jelgavas kartes sistēmu, grozījumu sagatavošanas laikā bijis Straujumas padomnieks.
RK pārstāvji salīdzināja Rīgas e-talonu ar otru Latvijā pieejamo elektronisko karšu sistēmas produktu - CPS izstrādāto Jelgavas e-karti. Uzņēmuma pārstāvji norādīja, ka e-talonā ir iestrādāts moderns procesors un atmiņa, pretstatā Jelgavas e-kartei, kurā esot integrēts novecojis 1994.gadā izstrādāts čips. Rīgas e-talons darbojoties kā "neliels dators" un varot kalpot dažādām funkcijām - gan kā biļete sabiedriskajā transportā, gan kā lojalitātes atlaižu programma, gan arī kā personu apliecinošs dokuments, gan kā "elektroniskais maciņš", piemēram, skolēna karte. Šāda multifunkcionāla sistēma Latvijā ir vienīgā, norādīja RK pārstāvji.
Jelgavas e-karte turpretim darbojoties pēc kredītkartes principa kā transakcijas karte - pēc vismaz 20 gadu vecas sistēmas. Tā neesot droša, un uz tās arī neesot iespējams ielādēt tādus produktus kā mēnešbiļetes vai stundu kartes. Tai arī nav attīstības iespēju, apgalvoja RK pārstāvji.
"Rīgas satiksmei" daļēji piederošā uzņēmuma pārstāvji arī skaidroja, ka Jelgavas e-karte ir piesaistīta tikai vienai bankai - pilotprojekta laikā tā ir "SEB banka". Tas nozīmē, ka personai šīs kartes lietošanai obligāti jāaktivizē konts minētajā bankā. Tas esot neērti un var norādīt arī uz noteiktu interešu lobēšanu un sistēmas "uzspiešanu". Neesot skaidrs, ko lai dara cilvēki, kuriem nav konta minētajā bankā, kā arī tūristi.
"Sistēma, ko vēlas ieviest Normunds Bergs, nav ne droša, ne stabila," Jelgavas talonu sistēmu komentēja RK pārstāvji. Viņi norādīja, ka Jelgavas sistēma darbojas tikai konkrētā pašvaldībā - tikai šīs sistēmas termināļos un tikai ar konkrētām kartēm. Savukārt RK elektronisko karšu sistēma izmantojama visā pasaulē. 70% Latvijas sabiedriskā transporta esot gatavi lietot šo sistēmu.
"Mēs vēlamies vērst sabiedrības uzmanību, ka, ieviešot valsts nozīmes projektu, kas ietekmē visus valsts iedzīvotājus, nepieciešams ieklausīties ekspertu viedokļos. RK ir ilgstoša pieredze darbā ar karšu sistēmām - 1500 validācijas dienā tikai Rīgā. Klientu apmierinātības līmenis par saņemtajiem pakalpojumiem ir 88%," sacīja RK pārstāvji.
RK norādīja, ka Jelgavas karšu sistēmu neuzskata par konkurentiem, tomēr "viņi ne pārāk godīgi mēģina ieviest savu sistēmu citās pilsētās", kas neesot pieņemams, norādīja RK pārstāvji.
Preses konferencē piedalījās arī Rīgas domes opozīcijas pārstāvis Valdis Gavars (V), kurš sacīja, ka e-taloni ir nekvalitatīvi un tos bieži esot jāmaina. RK pārstāvji skaidroja, ka talona atjaunošanas izmaksas ir 2,85 eiro, un norādīja, ka līdz ar talonu tiek atjaunoti arī produkti, kas bija iegādāti uz sabojātā vai nozaudētā talona.
Bergs savukārt aģentūrai LETA norādīja, ka RK nerunā par problēmas būtību un izplata nepatiesu informāciju par e-karšu sistēmu Jelgavā. Viņš skaidroja, ka e-karte Jelgavā ir maksāšanas līdzeklis - bankas karte tās klasiskajā izpratnē, nevis elektroniskā biļete, kā tas ir RK gadījumā, līdz ar to RK pieeja to salīdzināšanā ir pilnīgi nekorekta.
Viņš arī norādīja, ka RK aizrādījums par to, ka šī sistēma ir 20 gadus veca, ir nepatiess. Sistēmas pamatā ir bankas norēķinu karšu sistēma, un ir aplami runāt, ka tā izstrādāta pirms 20 gadiem. Bergs skaidroja, ka kartēs integrēts bezkontakta čips - pēc vienota standarta pasaules lielākajās banku karšu sistēmās, līdz ar to šīs kartes lietošana nav piesaistīta arī vienai konkrētai bankai, bet gan brīvam tirgum.
CPS šajā gadījumā ir izstrādājusi datu bāzi, ar kuras palīdzību bankas var veikt aprēķinus par braukšanas maksas atvieglojumiem, ko subsidē konkrētā pašvaldība un valsts. Bankas rīcībā ir arī visa informācija par konkrēta klienta izvēlētajiem produktiem - vai tā būtu mēnešbiļete vai stundu biļete, vai viens brauciens. "Banka katram konkrētam cilvēkam var pielikt jebkāda veida atribūtus, - sākot ar to, kādus atvieglojumus un no kādiem avotiem pienākas, beidzot ar dažāda veida speciālām cenām un noteikumiem," skaidroja Bergs. Par braucienu, kas maksā standartcenu, tikmēr var norēķināties jebkuras bankas klients - kā vietējais, tā no ārzemēm, pastāstīja Bergs.
Viņš arī skaidroja, ka šī banku karšu sistēma nodrošina klientu uzskaiti, ko nevar teikt par RK sistēmu. "Tā ir slēgta, necaurskatāma sistēma - braucienus pārdod, validē un subsidē viens un tas pats uzņēmums," par RK sistēmu sacīja Bergs, uzsverot, ka valstij, piemēram, tiek pieprasīta subsīdija, neuzrādot klientu uzskaites datus.
Tāpat viņš sacīja, ka, sadarbojoties ar banku, šis pakalpojums pašvaldībai izmaksājot trīs reizes lētāk, nekā prasot RK.
Komentējot RK bažas par konkrētu uzņēmēju lobēšanu, jo viņš ir Ministru prezidentes padomnieks, Bergs uzsvēra, ka jūtas pagodināts, ka viņa personai piešķirta tāda nozīmība, taču caurskatāmas un Ministru kabinetu noteikumiem atbilstošas sistēmas pieprasījums nākot no Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas un Latvijas Pašvaldību savienības jau kopš laika, kad viņš nebija Ministru prezidentes padomnieks.
Jelgavas e-karte tiek lietota bezskaidras naudas norēķiniem pilsētas maršruta autobusos, savukārt skolēni ar karti var norēķināties arī par ēdināšanas pakalpojumiem savā mācību iestādē, pastāstīja Bergs. Šīs maksājumu kartes lietojamas arī ikdienā kā klasiskās maksājumu kartes, skaidroja Bergs.
Kā ziņots, no 2017.gada 1.janvāra Latvijā plānots ieviest jaunu uzskaites sistēmu, lai personas, kurām pienākas atvieglojumi braukšanas maksai sabiedriskajā transportā, varētu identificēt sevi ar bankas maksājumu karti.
Pārresoru koordinācijas centra (PKC) sagatavotajā noteikumu projektā par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršrutu tīkla maršrutos, noteikts, ka, izmantojot norēķinu karti, sabiedriskajā transportā varēs braukt personas ar invaliditāti, bāreņi un bez vecāku apgādības palikuši bērni, politiski represētās personas un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki.
Ar noteikumiem tiks mainīts līdzšinējais braukšanas izdevumu kompensācijas piešķiršanas mehānisms, nosakot, ka tiks finansēts pakalpojumu ņēmējs. Tiem, kuriem nav bankas norēķinu kartes, būs jāatver bankā konts un jāsaņem karte. Turklāt, lai norēķinātos par braucienu sabiedriskajā transportā, personas kontā obligāti nevajadzēs būs līdzekļiem. Līdzekļi šo personu pārvadāšanai tiks izmantoti no Satiksmes ministrijas budžetā šim nolūkam paredzētiem līdzekļiem.
Norēķinu karti gan varēs izmantot gadījumos, ja pasažiera dzīvesvietas pašvaldība kompensācijas aprēķināšanai izmantos pasažiera elektronisku identifikāciju transportlīdzeklī.
Paredzēts, ka apmaksu bezskaidras naudas veidā sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējam un biļešu tirgotājam vienas dienas laikā veiks norēķinu iestāde.
Kā uzsver Pārresoru koordinācijas centrs, šādā veidā tiks uzlabota esošā atvieglojumu kompensācijas administrēšanas kārtība. Tas arī nepieļaus sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēja avansēšanu vai pārvadātāja izdevumu palielināšanu apmaksas kavējuma dēļ. Tāpat tas nodrošinās, ka sabiedriskajā transportā un biļešu tirdzniecības vietās netiks izpausts atviegloto personu sociālais statuss.