Visticamāk, "Rail Baltica" projekta dēļ AS "Rīgas starptautiskā autoosta" apturējusi rekonstrukcijas plānus, trešdien vēsta laikraksts "Diena".
Galvaspilsētā saistībā ar projektu "Rail Baltica 2"esot daudz nezināmā, piemēram, maz tiek runāts par to, kā izskatīsies un kur atradīsies "Rail Baltica" stacija Rīgas centrā. Tāpat nav skaidrības, kas notiks ar pašreizējo dzelzceļa staciju un autoostu.
Viena no iespējām ir multimodāls transporta mezgls. Proti, ja tagad stacija un autoosta viena no otras pavisam nošķirti, tad projekta ietvaros tām paredzēts izbūvēt vienotu transporta mezglu. Par šādiem plāniem autoostas vadību 2014. gada decembra vidū informēja satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Taču Rīgas autoostas plānos jau labu laiku ir rekonstrukcija - pērnā gada sākumā tika izsludināts metu konkurss par konceptu autoostas ēkas un laukuma rekonstrukcijai. Tika saņemti septiņi piedāvājumi, to tehnisko atbilstību izvērtēja īpaši komisijas locekļi, tomēr žūrija paziņoja, ka uzvarētāju nav.
Iespējams, autoosta jaunus vaibstus cer iegūt ar "Rail Baltica" palīdzību, īpaši atbalstot multimodālā transporta mezgla ideju, vēsta laikraksts. Tā rīcībā ir vēstule satiksmes ministram, kurā autoostas valdes priekšsēdētāja Vaira Gromule pauž raizes, ka "jaunākajos piedāvātajos "Rail Baltica" trases novietojuma plānos, kas ir publicēti, nav paredzēta multimodāla transporta mezgla izveide Rīgas centrā, integrējot visu sabiedriskā pasažieru transporta vajadzības".
"Rīgas starptautiskās autoostas" valdes locekle Margarita Brikmane laikrakstam atzinusi, ka turpmāki autoostas rekonstrukcijas plāni ir atkarīgi no "Rail Baltica". "Tā kā trase ies gar mūsu ēku un pēc pašreizējā plāna skars vienu mūsu ēkas stūri, tad jebkurā gadījumā būs nepieciešamas izmaiņas un korekcijas rekonstrukcijas plānos un uzdevumos. Runa par multimodālā centra izveidi jau ir no pašiem pirmsākumiem - tur, kur ir paredzēta jauna vai esošās stacijas rekonstrukcija, paredzēts izveidot multimodālo centru."
Uz jautājumu, vai abas ēkas apvienos, viņa atbildējusi: "To, vai tas reāli notiks, es nezinu, bet tā vajadzētu būt, jo pirmsākumos par to bija runa. Pēdējā laikā parādās informācija tikai par dzelzceļa stacijas rekonstrukciju."
Nedz Satiksmes ministrijas pārstāvji, nedz projektētāji pagaidām vēl skaidri neatbild. Nojaušams, ka ar projektu daļēji tiks atviegloti autoostas rekonstrukcijas darbi, tomēr ēkas apvienotas netikšot. Visticamāk, nāksies norakt uzbērumu, kas atrodas teritorijā no tirgus līdz Daugavai, paverot autoostas darbībai krietni lielākas platības.
Lai izpētītu, kā vislabāk izbūvēt multimodālā sabiedriskā transporta mezglu, ir izsludināts iepirkums par tehniskā risinājuma izstrādi. Konkurss noslēgsies 23.martā.
"Rail Baltica" projekta izpētes grupas vadītājs Arnis Skrastiņš uzsvēris, ka šis iepirkums palīdzēs noteikt, kā nākotnē izskatīsies Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija: "Tad mēs redzēsim, kā izskatīsies multimodālais transporta mezgls, kurā patlaban sanāk apmēram 220 dažādu maršrutu no dažādiem transporta veidiem, to vidū būs arī starptautiskie un reģionālie autobusi, arī Rīgas pilsētas tramvaju, trolejbusu un autobusu tīkls."
Ar autoostu konsultācijas joprojām notiekot. Satiksmes ministra padomnieks Kaspars Briškens norādījis, ka "tas ir tikai loģiski, ka autoosta uz laiku aptur savus attīstības plānus, kamēr noslēdzas detalizētāka izpēte par to, kā tad šis multimodālais transporta mezgls izskatīsies".
Jau vēstīts, ka "Rail Baltica" projekts paredz jaunas 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas izbūvi Baltijas valstīs.
Latvijai tas izmaksās 1,27 miljardus eiro, bet visās trīs Baltijas valstīs kopā - 3,68 miljardus eiro. Eiropas Komisija varētu līdzfinansēt 85% no kopējām šī projekta izmaksām.