Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) ir izvērtējusi mobilo sakaru pakalpojumu kvalitāti Latvijā un atzinusi, ka balss telefonijas pakalpojuma jeb zvanu kvalitātes rezultāti vērtējami kā ļoti labi, īsziņu pakalpojuma rādītāji – nevainojami, portāls "Delfi" uzzināja SPRK.
SPRK analizēja SIA "BITE Latvija", SIA "Latvijas Mobilais Telefons" (LMT) un SIA "Tele2" balss telefonijas pakalpojumu un īsziņu pakalpojumu mobilajā telefonu tīklā.
Lai izvērtētu balss telefonijas un īsziņu pakalpojuma kvalitātes parametrus mērījumos mobilajā tīklā, SPRK nosaka tādus parametrus kā nesekmīgo savienojumu koeficientu, vidējo savienošanas laiku, savienošanas laiku sekundēs 95% no sekmīgo savienojumu skaita, kā arī vidējo runas pārraides kvalitāti. Lai izvērtētu balss telefonijas un īsziņu pakalpojuma kvalitāti SPRK 2014.gadā "BITE Latvija", "Tele2" un LMT mobilajos telefonu tīklos kopumā veica 60000 izsaukumus un nosūtīja 9000 īsziņas.
Izvērtējot mobilo telefonu tīklu operatoru "BITE Latvija", "Tele2" un LMT balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes parametru mērījumu rezultātus, secināts, ka kopumā tie vērtējami kā ļoti labi vietās, kur nodrošināts stabils mobilā telefonu tīkla pārklājums. Operatoru mobilajos telefonu tīklos savstarpējā salīdzinājumā vērojamas vien nelielas atšķirības balss telefonijas pakalpojuma kvalitātes rādītāju nodrošināšanā, kas liecina par līdzvērtīgu pakalpojuma kvalitātes līmeni visu operatoru sniegtajam balss telefonijas pakalpojumam.
Nesekmīgo savienojumu koeficients nevienam no operatoriem mobilajā telefonu tīklā kopumā nepārsniedz pat 0,1%, kas nozīmē, ka prognozētas mobilā telefonu tīkla noslodzes gadījumā visi savienojumi ir sekmīgi un pakalpojums vienmēr ir pieejams. Arī salīdzinot pakalpojuma kvalitātes parametra radītājus starp mobilajos telefonu tīklos izmantotām tehnoloģijām - GSM/2G un UMTS/3G - vērojamas vien nelielas atšķirības.
Izvērtējot "BITE Latvija", "Tele2" un LMT balss telefonijas pakalpojuma savienošanas laika rādītājus ilgstošākā laika periodā, vērojamas salīdzinoši nelielas šī rādītāja vidējo vērtību izmaiņas, salīdzinot ar iepriekšējos gados pakalpojuma kvalitātes parametru mērījumos iegūtajām.
Savukārt analizējot "BITE Latvija", "Tele2" un LMT runas pārraides kvalitātes rādītājus gan savā starpā, gan iepriekšējo gadu griezumā, SPRK secina, ka tie ir saglabājušies praktiski nemainīgi labā kvalitātē, nodrošinot ļoti labu dzirdamību parastās 4 kilohercu balss frekvenču joslas ietvaros. Augstas izšķirtspējas balss (HD Voice) pārraidi, kas nodrošina skaidrāku balss skaņu sarunas laikā, ja vien šādu funkciju atbalsta tālruņa aparāts, kopš 2013.gada nodrošina "BITE Latvija" un, sākot ar 2014.gada nogali - arī "Tele2", taču Regulatora veiktie mērījumi augstas izšķirtspējas balss kvalitātes rādītājus šobrīd neatspoguļo un šāda vērtējuma iegūšanai ir piemērojams cits algoritms un atšķirīga vērtēšanas skala.
Analizējot minēto komersantu īsziņu pakalpojuma mobilo telefonu tīklos kvalitātes rādītājus, konstatēts, ka tie ir nevainojami un vidējais īsziņu piegādes laiks nepārsniedz septiņas sekundes. Vienlaikus jānorāda, ka 2014.gadā mērījumu laikā nebija konstatēta neviena nesekmīga īsziņa, kas nozīmē, ka visu mobilo telefonu tīklu operatoru tīklos visas izsūtītas īsziņas bija saņemtas laikā, kas nepārsniedz 300 sekundes.
Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, īsziņu piegādes laiks ir saglabājies praktiski nemainīgs, vidējā piegādes laika vērtību atšķirībai svārstoties aptuveni vienas sekundes ietvaros. Tas liecina par stabilu un nevainojamu īsziņu pakalpojuma darbību "BITE Latvija", "Tele2" un LMT mobilajos telefonu tīklos.
Pakalpojuma kvalitātes parametru mērījumus mobilajā telefonu tīklā SPRK veic, ja operatoram ir ne mazāk kā 20 000 galalietotāju uz iepriekšējā kalendārā gada 1.pusgada beigām. Balss telefonijas un īsziņu pakalpojuma kvalitātes parametru mērījumus "BITE Latvija", "Tele2" un LMT mobilajos telefonu tīklos SPRK veica vienlaicīgi, izmantojot vienādus mobilā telefonu tīkla mēriekārtām pieslēgtus tālruņa aparātus, kuri atradās iekštelpās uztveršanas (pārklājuma) zonā. Mobilā tīkla mēriekārtas pārskata gada laikā atradās dažādās ģeogrāfiskajās vietās, turklāt iespēju robežās tās tika pārvietotas starp šīm vietām.