Reuters-1992
Foto: Reuters/Scanpix
Dīzeļdegvielas marķēšana ir atbalstāma un sakārtos lauksaimnieku dīzeļdegvielas lietošanu atbilstoši jomas vajadzībām, pavēstīja Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) sabiedrisko attiecību speciāliste Krista Garkalne.

Viņa norādīja, ka LOSP apzinājusi situāciju dalīborganizāciju vidū attiecībā par radīto ažiotāžu uz dažu lauksaimnieku organizāciju izteikto neapmierinātību par jauno kārtību Ministru kabineta noteikumu projektu, kas paredz kārtību, kādā lauksaimniecības produkcijas ražotājs piesakās akcīzes nodokļa atbrīvojumam dīzeļdegvielai un to saņem. Tas paredz Latvijā, tāpat kā Lietuvā, Igaunijā un vēl 12 Eiropas Savienības valstīs, ieviest marķēto dīzeļdegvielu.

"Noteikumi ieviesti, lai dotu lauksaimniekiem iespēju saņemt akcīzes nodokļa atvieglojumu dīzeļdegvielai un sniegtu palielinājuma limitu uz vienu hektāru, diferencējot saņēmēju loku pa nozarēm, kas dos iespēju nozarēm būt kaut nedaudz konkurētspējīgākām," atzīmēja Garkalne.

LOSP valdes loceklis un Latvijas Industriālo kaņepju asociācijas valdes priekšsēdētājs Guntis Vilnītis norādīja - lai arī kādi būtu argumenti sistēmas nepilnībām, tomēr LOSP pastāv uz to, ka šāda sistēma vienīgā atrisinātu nepilnības līdzšinējā bezakcīzes degvielas lietošanas kārtībā un ieviestu skaidrību, cik un kura nozare dīzeļdegvielu iztērē. "Lauksaimniekiem ik gadu turpmāk nebūs jāaizstāv bezakcīzes degvielas daudzums, jo ar šo likumu esam nonākuši līdz zināmam un pieņemamam daudzumam uz hektāru un, palielinoties lauksaimniecībā izmantojamām zemes platībām, netiks samazināti degvielas apjomi uz vienību. Ņemot vērā, ka kaimiņvalstīs šī sistēma jau veiksmīgi darbojas un ir pierādījusi savu efektivitāti, uzskatam, ka Latvija nav izņēmums, lai šāda sistēma nespētu darboties. Vēlams, lai atbildīgās institūcijas sniedz atbildes uz visiem neskaidrajiem jautājumiem, un tad izpaliktu arī noliedzošā attieksme no lauksaimnieku puses," sacīja Vilnītis.

Savukārt LOSP valdes locekle un Lauksaimniecības statūtsabiedrību asociācijas valdes priekšsēdētāja Aija Balode minēja, ka piekrīt krāsotās dīzeļdegvielas ieviešanai. "Šis lēmums [asociācijas valdē] nebija vienbalsīgs, bet pārsvars bija par labu iekrāsotai degvielai. Arī mūsu biedri katrs ir ar dažādiem uzskatiem, bet es kā valdes priekšsēdētāja respektēju valdes lēmumu. Ieteiktu katram lauksaimniekam izvērtēt, cik godīgi līdz šim mēs katrs esam tērējuši šo dīzeļdegvielu, kas paredzēta tikai lauksaimniecības produkcijas ražošanai un lopbarības piegādei dzīvnieku novietnēm," klāstīja Balode.

Arī LOSP valdes locekle un Latvijas Zemnieku federācijas valdes priekšsēdētāja Agita Hauka atzīmēja, ka marķētās degvielas ieviešana ir atbalstāma, ja tā neveidos papildu finansiālo slogu lauksaimniekiem un netiks mākslīgi celta degvielas cena. "Esam par to, lai visiem zemniekiem būtu iespējams veikt lauksaimniecisko ražošanu - atbalstam iekrāsoto degvielu, jo tikai tad ir iespējams palielināt limitus lopkopībai un dārzeņkopībai," teica Hauka.

Pēc LOSP vēstītā, Lietuva un Igaunija šo jautājumu ir atrisinājusi - izveidotā sodu sistēma ir likusi saprast, ka valsts atbalsta mehānismus nedrīkst izmantot ļaunprātīgi un tam neparedzētajiem mērķiem. "Tāpat šo valstu atbildīgās institūcijas ir aprēķinājušas gan ietekmi uz valsts, gan saimniecību budžetu, pierādot, ka izmaksu pieaugums uz vienu litru ir viens eiro cents - līdz ar to rodas jautājums, kurš Latvijā uz šī rēķina cenšas nopelnīt, ja arī medijos jau tiek sauktas neadekvāti lielas izmaksas, ko radītu jaunā sistēmas ieviešana," norādīja padomē.

Aģentūra BNS jau rakstīja, ka valdībā 14.aprīlī apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto noteikumu projektu, kas paredz kārtību, kādā lauksaimniecības produkcijas ražotājs piesakās akcīzes nodokļa atbrīvojumam dīzeļdegvielai un to saņem. Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt lauksaimniecības produkcijas ražotājiem 2015./2016.saimnieciskajā gadā tiesības iegādāties dīzeļdegvielu, tādējādi samazinot finansiālo slogu lauksaimnieciskās produkcijas ražotājiem.

Jaunā kārtība paredz, ka dīzeļdegvielu varēs izmantot tikai lauksaimniecības tehnikā - traktortehnikā un lauksaimniecības pašgājējmašīnās. Noteikts, ka ar minēto tehniku drīkstēs pārvietoties pa koplietošanas autoceļiem. Dīzeļdegviela saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā atsevišķiem naftas produktiem piemēro samazinātu akcīzes nodokļa likmi vai atbrīvojumu no akcīzes nodokļa, būs atbilstoši iezīmēta (marķēta) ar fiskālo marķieri un krāsvielu. Tāpat kārtība nosaka, ka dīzeļdegviela būs jāuzglabā atsevišķi no nemarķētās dīzeļdegvielas

LOSP ir Latvijas lielākā un nozīmīgākā nacionālā līmeņa lauksaimnieku konsultatīvā padome, kas apvieno 59 lauksaimniecības nozaru un daudznozaru valsts līmeņa nevalstiskās organizācijas un kopumā pārstāv vairāk nekā 14 tūkstoši ražojošo lauksaimnieku.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!