Sagatavotie priekšlikumi grozījumiem lietoto automašīnu tirdzniecības noteikumos izskatās pēc visai nekaunīga savas uzņēmējdarbības nišas - jauno auto tirdzniecības - lobēšanas, turklāt patērētājiem tie, visticamāk, nozīmēs lietotu automašīnu cenu kāpumu, norādīja Lietoto auto tirgotāju asociācijas pārstāvis Uģis Vītols.
Viņš skaidroja, ka pēc šo priekšlikumu grozījumiem pieņemšanas problēmas būs vēl lielākas un patērētājs būs cietējs, jo, pieprasot papildu auto pārbaudes, būšot papildu izmaksas, un kopumā tirgū celsies lietoto automašīnu cenas. Tas savukārt nozīmējot, ka Latvijā varētu tikt radīts jauno auto tirgotāju monopols, uzsver Vītols.
Patlaban no pirmo reizi reģistrētiem auto aptuveni 70% ir lietoti auto un 30% - jauni. Turklāt Auto asociācija, kas piedalījusies jauno priekšlikumu izstrādē, vairāk pārstāv tieši jaunu auto tirgotāju lobiju, lai gan mēģinot arī pārstāvēt lietotu auto sfēru.
Lietotu auto tirgotāju asociācijai un Vītolam neviens padomus pirms priekšlikumu sagatavošanas neesot prasījis. Jauno auto tirgotājiem esot visai stipra aizmugure, un, kā pieļauj Vītols, pat, iespējams, politiskās aprindās.
Priekšlikumi esot sagatavoti visai nekompetenti un esot daudz neskaidru lietu. Tāpat esot aizdomas, ka tie tapuši kabinetā pie galda, un tā autori īsti nesaprot, kas notiek lietotu auto tirgošanas placī. Eksperts arī uzsver, ka auto pircējs un pārdevējs, ja vēlas, var viens otram pārdot mašīnu arī uz ielas stūra, līdz ar to ar šādiem grozījumiem situācija netikšot uzlabota. Tāpat neesot skaidrs mērķis, ko ar šiem grozījumiem vēlas panākt, līdz ar to esot viens secinājums - tie izstrādāti par labu jauno auto tirgotājiem.
Vītolam rada neizpratni prasība lietoto auto tirdzniecības vietās norobežotā tirdzniecības teritorijā izvietot tikai tirdzniecībai pieņemtus auto. Tā tas esot bijis arī līdz šim, un viņš neesot dzirdējis, ka kāds šādu prasību būtu atcēlis.
Tāpat dīvaina liekoties prasība noteikt cenu, ņemot vērā, ka lietoto auto tirgū mašīna tiek pārdota pēc sarunātas cenas, un puses var vienoties par tādu cenu, kādu vēlas. Cena jebkurā gadījumā beigās neesot tāda, kā uzrādīta, jo tā tiek nokaulēta. Par auto informāciju informatīvā lapā sniedzot informāciju katrs auto tirgotājs, jo, tādu nesniedzot, zaudējot jau pats pircējs.
Vītols gan uzsver, ka spidometra rādītāju nevar pierādīt, jo ar tiem krāpjoties visā Eiropā. Tāpat neesot iespējams sniegt tehnisko auto vērtējumu, jo tirgotājs ir starpnieks starp veco auto saimnieku un potenciālo. Sniedzot auto tehnisko vērtējumu, esot skaidrs, ka tas būs neobjektīvs, jo to nevarot tik vienkārši definēt.
Kā ziņots, Valsts ieņēmumu dienests (VID) sadarbībā ar Ceļu satiksmes drošības direkciju un Auto asociāciju ir sagatavojis priekšlikumus grozījumiem lietoto automašīnu tirdzniecības noteikumos, paredzot jaunus ierobežojumus.
VID ģenerāldirektore Ināra Pētersone informēja, ka veikto pārbaužu laikā bieži vien konstatēts, ka lietoto auto tirdzniecības vietās nav norobežota tirdzniecības teritorija, tajās atrodas gan tirdzniecībai pieņemti un reģistrēti auto, gan arī nereģistrēti auto. Tāpat ir sarežģīti salīdzināt noformētos aktus par pieņemšanu tirdzniecībā ar faktiski teritorijā izvietotajiem transportlīdzekļiem, jo aktos ir norādīta tikai marka, modelis un krāsa. Tāpat paredzētas izmaiņas akta par pieņemšanu tirdzniecībā noformēšanā, tas ir, būs jānorāda cena, par kādu auto ir pieņemts tirdzniecībā.
Paredzēts, ka tirdzniecībā pieņemtam auto aiz priekšējā stikla būs jānovieto lapa ar informāciju par transportlīdzekli, piemēram, pirmās reģistrācijas gads, nobraukums, pārdošanas cena, informācija par tehnisko stāvokli, akta par pieņemšanu tirdzniecībā numurs.
Papildus aktam auto īpašniekam, nododot savu auto tirdzniecībai, ar auto tirgotāju būs jānoslēdz rakstisks līgums, kurā tiek noteikta auto pārdošanas cena. Priekšlikumi auto tirdzniecības noteikumiem ir sagatavoti un patlaban iesniegti valsts sekretāru sanāksmei tālākai virzīšanai.