"Pasažieru vilciens" (PV) jauno vilcienu konkursu plāno izsludināt gada vidū, taču, tā kā uzņēmums šoreiz nevar atļauties kļūdīties kārtējā elektrovilcienu iepirkumā, finanšu jautājumi ir jāatrisina pirms konkursa izsludināšanas, intervijā aģentūrai LETA norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
Kā norāda ministrs, lai nav tā, ka konkursā ir uzvarētājs un "mēs nezinām, kā samaksāt par vilcieniem". "Finanšu plūsmas ir jāizstrādā un jāakceptē pirms konkursa izsludināšanas, un te es redzu EY (agrāk "Ernst&Young") iespēju noauditēt un saprast, vai šīs plūsmas ir reālistiskas," skaidro Matīss. Konkurss esot jāizsludina gada vidū, taču jāizdara priekšdarbi. "Nevaram atļauties kļūdīties. Finanšu plūsmas analīze līdz šim bijusi vājā vieta līdzšinējos iepirkumos. Par tehniskajām specifikācijām, cik saprotu, šoreiz ir pilnīgi skaidrs, bet finanšu piesaistes stratēģija ir jāizdara pirms," atkārtoti uzsver ministrs.
Uz jautājumu, kāpēc atkal PV jāizstrādā jauna stratēģija, ja uzņēmuma valde jau strādā ilgāku laiku, turklāt kāpēc jāpiesaista EY, Matīss skaidro, ka jāizstrādā "nevis atkal jauna stratēģija, bet jāizstrādā stratēģija". Līdz šim tādas neesot bijis, un arī Valsts kontrole savā atzinumā esot norādījusi, ka nav tādas stratēģijas, kas parādītu, kādus redzam pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu nākotnē. "Vai tie būs regulārā intervāla pārvadājumi, vai ar jauniem vilcieniem, vai modernizētajiem dīzeļvilcieniem. Kādus vilcienus galu galā vajag? Vai vajag tālā reisa, vai tādus, kur var ātru pasažieru apriti nodrošināt," skaidro Matīss.
Tagad esot jāveic visu pasažieru potenciālo plūsmu analīze, arī tas, kādā veidā veidot sinerģiju ar vietējiem autobusiem. Tas esot jādara PV valdei. "Piekrītu Valsts kontrolei -, lai iepirktu jaunus sastāvus, ir jāsaprot, ko mēs ar tiem darīsim. Nevar nopirkt vilcienus, un pēc tam - pēc pieciem gadiem - pasažieru skaits samazinās uz pusi, un tad saprotam, ka tik daudz vilcienu nevajadzēja. Ko tad mēs tos - pie sētas turēsim?" retoriski vaicā Matīss.
Viņš arī uzsver, ka stratēģija ir jāizstrādā uzņēmuma valdei, jo EY to nedarīs. "EY ir finanšu konsultantu auditorkompānija, kas var izvērtēt finanšu lietas, kas saistītas gan ar stratēģijas īstenošanu, gan jaunu vilcienu iegādi, " skaidro amatpersona.
Kā ziņots, 2012.gada aprīlī PV un Spānijas ražotājs CAF parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta Eiropas Savienības fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Vēlāk tika izsludināts jauns iepirkums Arta Birkmaņa vadībā, taču arī tas netika realizēts, jo vilcieni izrādījās pārāk dārgi.
Valsts kontroles (VK) revīzijā savukārt tika secināts, ka kapitālsabiedrība gadiem ilgi ir strādājusi bez stratēģiska redzējuma par savu vietu un lomu valsts ekonomikā, par to, kā tā attīstīsies un ko sasniegs. Visspilgtāk Satiksmes ministrijas un "Pasažieru vilciena" nemākulīgā sadarbība izpaudusies saistībā ar jauno vilcienu iegādi, secināja VK.