Latvijas Bankas eksperti skaidro, ka Ķīna nacionālo valūtu devalvē, lai tai būtu lielāka ietekme pasaules ekonomikā. Līdz ar to Ķīna grib izpildīt nosacījumu, lai juaņu iekļauj tā dēvētajā SDR valūtu grozā, kuram savulaik bija piesaistīts arī lats.
"Savā ziņā Ķīnas valūtas loma pasaulē atpaliek no tā, cik liela ir Ķīnas ekonomikas nozīme pasaulē. Valūtas fondā ir tāda rezervju valūta SDR, kas ir tās īpašās aizņēmuma tiesības. Un šobrīd valūtu grozu veido četras lielās valūtas - eiro, dolārs, jena un mārciņa. Un šoruden tiks izvērtēts, vai tam tiks pievienota arī Ķīnas juaņa," skaidroja Latvijas Bankas eksperte Ieva Skrīvere.
Juaņas vērtība pret ASV dolāru samazināta trīs dienas pēc kārtas. Tas nozīmē, ka Latvijas eksports uz Ķīnu kļūst dārgāks, bet imports lētāks. Tomēr eksperti prognozē, ka preču cenu izmaiņas, ja tādas vispār būs, var būt ļoti nelielas, jo kurss šajās dienās mazinājies vien par nepilniem 4%.
"Precēm, kas nāk no Āzijas, [cenām]nebūtu iemesls augt, tās drīzāk varētu pat kļūt lētākas. Mēs praktiski runājam par visu, kas mums uzģērbts, vai ar ko filmējam šo sižetu," teica "CBL Asset Management" investīciju speciālists Zigurds Vaikulis.
Finanšu tirgus tomēr uztrauc, kāpēc Ķīna tieši šobrīd devalvē valūtu. Izskan bažas, ka tā ir aisberga redzamā daļa Ķīnas ekonomikas problēmām. Eksperti gan saka, ka Latvijai būtu jāsāk uztraukties, ja sāks buksēt Vācijas, Skandināvijas milzīgais eksports uz Ķīnu.
"Ja Ķīnas ekonomika piezemēsies straujāk, nekā visi gribētu, tad samazināties šo valstu eksports uz Ķīnu un mēs, piemēram, mazāk tirgosimies ar Vāciju. Tāpēc arī Latvijas ekonomikas pieaugums varētu būt nedaudz mazāks, bet tā pastarpināti. Šobrīd lielām bažām nav nekāda iemesla," uzskata Skrīvere.
Cik svarīga Ķīna ir Eiropai, piemērus min Zigurds Vaikulis: "Kaut vai "Volkswagen" pusi no saviem auto pārdod Ķīnā. Īpatsvar aug. Daudzām IT kompānijām Ķīna viens no lielākajiem tirgiem. Bez Ķīnas daudzām Eiropas kompānijām būtu stagnācija."
Ķīnas tirgus kļuvis īpaši svarīgs tām Latvijas nozarēm, kuras tādējādi grib kompensēt Krievijas tirgus zaudējumu. Tomēr pagaidām valūtas devalvācija un iespējami ekonomikas tempu samazinājumi nav mainījuši Latvijas piena pārstrādātāja "Food Union" plānus Ķīnā, kuras krastos nupat piestājusi pirmā Latvijā ražotā saldējuma krava.
"Food Union" vadītājs Normunds Staņēvičs skaidro: lai arī Ķīnā ekonomikas tempi samazinās, tie joprojām ir lieli - ap 7%.