Raidījums norāda, ka tieši Osinovskis piegādājis visas pēdējos gados iepirktās jaudīgās lokomotīves, no kurām pēdējās četras esot pievērsušas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja uzmanību.
"de facto" prasīja LDz atklāt visus pēdējo gadu iepirkumus, kuros uzvarējuši Osinovska uzņēmumi. LDz to atteicās darīt, piesedzoties ar īpašo statusu, kas ļauj LDz meitas uzņēmumiem nepubliskot konkursu rezultātus.
Pat pieticīgi aprēķini, ņemot vērā vairākus publiskotos iepirkumus, uzņēmumu gada pārskatus un amatpersonu izteikumus, parāda, ka LDz koncerns Osinovska kompānijām samaksājis vismaz 20 miljonus eiro.
Bez šogad nopirktajām četrām 2TE116 tipa lokomotīvēm pēdējos gados nopirktas vēl septiņas – 2013. gadā viena, kas maksājusi 2,4 miljonus eiro, un 2011.gadā sešas, kas, pēc LDz pārstāvja apgalvotā, nopirktas ar 70% atlaidi, jo bija remontējamas.
Padomju gados būvētās 2TE116 lokomotīves spēj pavilkt garus sastāvus. Tās ir lētākas par jauniem ražojumiem, bet neatbilst Eiropas Savienības (ES) prasībām. Tādēļ 2TE116 lokomotīves ES ievest ir aizliegts, bet no esošajām labākais piedāvājums bijis Osinovskim.
"Tas ir tas vēsturiskais parks, ar ko privātais īpašnieks operē. Mūs viņš apmierina. Viņi ir vieni no piedāvātajiem, jo visos konkursos bijuši vairāki pretendenti," saka "LDz Ritošā sastāva serviss" valdes loceklis Ivars Rullis.
Visi LDz un Osinovska darījumi nav zināmi, bet pēc Iepirkumu uzraudzības birojā atrodamajiem iepirkumiem redzams, ka bez lokomotīvēm Osinovskis piegādājis arī sliežu stiprinājumus, pārmiju detaļas, remonta celtņus, brusas un vagonus.
Pēdējos gados cits koncerna uzņēmums "LDz Cargo" nopircis divus tūkstošus jaunu vagonu. Osinovska "Skinest" grupa ir viens no lielākajiem vagonu pārdevējiem.
"Diemžēl par summu es nevaru runāt. Tā ir komerciāla informācija starp divām juridiskām personām," "LDz Cargo" rīkotājdirektora vietnieks Eduards Čerņavskis atsakās atklāt, cik Osinovskim samaksāts par vagoniem.
Osinovskim Latvijā pieder "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca". Pirms dažiem gadiem tā tika minēta kā varbūtēja pasažieru vilcienu ražošanas vieta, ja Latvija jaunus vilcienus pirks no Šveices kompānijas "Stadler". Iepirkums izgāzās.
Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca tagad ietilpst uzņēmumu apvienībā, kas par 22 miljoniem eiro modernizē vecos pasažieru vilcienus.
Pēdējais gads rūpnīcai bijis smags, jo ekonomiskās krīzes dēļ apsīka pasūtījumi no Krievijas, norāda raidījums. Teju katrā reģionālajā vizītē dzelzceļnieki satiksmes ministram Anrijam Matīsam ("Vienotība") prasīja, kā valdība palīdzēs. Vienā no braucieniem sadarbības iespējas pārrunātas arī ar Osinovski. Ministrija savedusi rūpnīcas pārstāvjus kopā ar potenciālajiem biznesa partneriem no Zviedrijas un Nīderlandes.
Vizītēs ministram bieži līdzi braucis tagad apcietinātais Magonis, kurš vietējiem medijiem atzina, ka dažos gadījumos nākas mākslīgi atbalstīt grūtībās nonākušos privātos partnerus, veicot pasūtījumu pie viņiem. Ministrs Anrijs Matīss gan šādu mākslīgu Daugavpils rūpnīcas stutēšanu noraida.
"Es domāju, ka tā nav. Dzelzceļa uzņēmumi visus iepirkumus veic konkursa kārtībā. Tieši pretēji - es esmu saņēmis pretenzijas, ka mēs, piemēram, iepērkam detaļas no ukraiņiem, nevis Latvijas ražotājiem, bet diemžēl vai par laimi tāda ir iepirkuma procedūra, ka mums jāizvēlas saimnieciski izdevīgākais un lētākais piedāvājums," sala Matīss.
Tā vai citādi Osinovska rūpnīca izpilda arī Latvijas dzelzceļa pasūtījumus, jo LDz nespēj visu lokomotīvju remonta ciklu nodrošināt viens pats. Summas gan atkal tiek turētas noslēpumā.