Rīgas dome (RD) jūlija sākumā atbalstīja opozīcijas kritizētos grozījumus saistošajos noteikumos par pašvaldības nodevu reklāmas, afišu, sludinājumu izvietošanai Rīgā, taču Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) tos nav saskaņojusi, noskaidroja portāls "Delfi".
Turklāt šie noteikumi ieinteresējuši Konkurences padomi, kura jau ilgāku laiku turpina darbu pie sava izvērtējuma, taču Finanšu ministrija (FM) jau iepriekš pauda bažas par iespējamu valsts atbalstu.
Domes atbalstītie grozījumi paredz atjaunot reklāmas nodevas bāzes likmi 2009. gada līmenī - 1,85 eiro. Vienlaikus tiek noteikts, ka reklāmām, kas izvietotas sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs, desmit gadus no pirmās reklāmas izvietošanas brīža būs samazināta reklāmas nodevas bāzes likme - 0,43 eiro, ko iepriekš kritizēja Rīgas domes opozīcijas deputāti.
Grozījumi ir "afēra un laikam "Rīgas satiksme" jau pati bija atradusi investoru," iepriekš norādīja deputāts Olafs Pulks (V), vēsta LETA.
SIA "Clear Channel Latvia" pārstāvji iepriekš uzsvēra, ka noteikumu grozījumi tikuši "burtiski stumti cauri", pēc būtības ignorējot saņemtos nozares komersantu un Latvijas reklāmas asociācijas iebildumus. Uzņēmuma ieskatā nodevas atlaide reklāmām, kas izvietotas sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs, ir "neizprotama dāvana" konkrētam uzņēmumam.
Negatīvs atzinums
VARAM pašvaldības pieņemtos noteikumus par reklāmas, afišu, sludinājumu izvietošanas nodevu un par reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtību saņēma augusta sākumā un sāka to izvērtēšanu.
Reaģējot uz informāciju par atbalstu atsevišķiem uzņēmumiem vides reklāmas jomā, VARAM domei lūdza sniegt papildu informāciju par to, kāds ir pamatojums pašvaldības iecerētajai atšķirīgajai reklāmas nodevas bāzes likmei, portālam "Delfi" pastāstīja ministrijā.
Vienlaikus ministrija lūdza Valsts kontroli, Finanšu ministriju un Konkurences padomi sniegt savu viedokli par RD saistošajiem noteikumiem.
Tagad ministrija informē, ka par RD iecerētajām izmaiņām sniegusi negatīvu atzinumu. Ministrija savā atzinumā norāda, ka pašvaldībai ir nepieciešams sniegt pamatojumu tam, ka reklāmas nodevas diferenciācija nav kvalificējama kā selektīvu priekšrocību radīšana. Tāpat pašvaldībai saistībā ar atšķirīgu reklāmas nodevas bāzes likmi jāsniedz detalizēta informācija par šīs normas radīto ietekmi uz pašvaldības budžetu.
"VARAM lūgusi Rīgas domi, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam, šos saistošos noteikumus iesniegt FM. Tas ir nepieciešams, jo FM pašlaik veic detalizētu izvērtējumu par šo saistošo noteikumu atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles normām," skaidroja ministrijā.
Vienlaikus ministrija aicina pašvaldību atturēties no saistošo noteikumu publicēšanas un piemērošanas līdz brīdim, kad ministrija saņems FM viedokli.
Pašvaldība nekavējas
Rīgas pilsētas būvvaldē savukārt portālam "Delfi" norāda, ka izmaiņas reklāmu, izkārtņu un citu informatīvo materiālu izvietošanas un afišu stabu un stendu izmantošanas kārtībā ir stājušās spēkā šā gada 1. septembrī.
Grozījumus pašvaldība pamato ar nepieciešamību sabalansēt reklāmas devēju intereses ar pašvaldības interesēm kvalitatīvas un drošas pilsētvides veidošanā.
"2009. gadā, ņemot vērā ekonomikas recesijas periodā novēroto ievērojamo reklāmas izvietošanas apjomu kritumu, kā arī esošo ekonomisko situāciju un Vides reklāmas asociācijas lūgumus, lai sniegtu atbalstu uzņēmējiem, pašvaldība pieņēma lēmumu samazināt reklāmas nodevas bāzes likmi no 1,3 latiem (1,85 eiro) līdz 1,1 latiem (1,57 eiro)," skaidro Rīgas pilsētas būvvaldes Sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Ilze Žūka.
Turklāt šajā laikā stājušies spēkā gan jauni Ministru kabineta, gan pašvaldības noteikumi, uzliekot pašvaldībai jaunus pienākumus reklāmas saskaņošanas un kontroles jomā, un palielinot saskaņojamo un kontrolējamo reklāmas objektu skaitu. Tādējādi pieaug arī pašvaldības izdevumi.
Tā kā Latvijas Reklāmas asociācijas apkopotie rezultāti liecina, ka vides reklāmā vērojama stabilitāte ar mērenu izaugsmi, nolemts atjaunot likmi 2009. gada līmenī,
Samazināto nodevu termiņu - 10 gadus reklāmām, kas izvietotas sabiedriskā transporta pieturvietu nojumēs, Žūka skaidro ar to, ka pieturvietas ir īslaicīgās lietošanas būves un to ekspluatācijas laiks nevar būt ilgāks par 10 gadiem.
FM RD iecerētās izmaiņas vērtē jau ilgāk kā mēnesi. Saskaņā ar FM skaidrojumu portālam "Delfi", no ministrijai iesniegtajiem dokumentiem nebija iespējams izdarīt secinājumus, tāpēc Rīgas domei un uzņēmumam "Rīgas satiksme" lūgts sniegt papildu informāciju.
Vienlaikus FM jau iepriekš atzina, ka šādas izmaiņas nodevu likmēs potenciāli varētu tikt kvalificētas kā valsts atbalsts, taču tas noteikti vēl ir vērtējams.
RD jau iepriekš kritizēta par savu iejaukšanos privātajā biznesā. Savulaik VARAM un Ekonomikas ministrija kritizēja Rīgas domes lēmumu atļaut savai kapitālsabiedrībai dibināt uzņēmumu "Aqua Riga".