{132ddd97-e0b3-eec4-ecdc-52139afca2f1}
Foto: LETA
"AirBaltic" pārdošana tagad ir iespējama, jo beigušās tiesvedības, kas neļāva rīkoties ar aviosabiedrības kapitāldaļām. Izlīgums strīdos paredz, ka ar uzņēmēju un bijušo politiķi Andri Šķēli saistīti uzņēmēji saņems deviņus miljonus eiro, svētdien vēsta raidījums "Nekā personīga".

Šonedēļ valdība lēma, ka valsts turpmāk vairs nesadarbosies ar konsultantu "Prudentia", kura uzdevums bija meklēt lidsabiedrībai pircēju.

Šā gada pavasarī valdība slepenā sēdē atvēlēja deviņus miljonus eiro "airBaltic" juridisko problēmu sakārtošanai. Naudu noguldīja kontā "Nordea" bankā un, kad problēmas būs sakārtotas, to pārskaitīs firmām, kas sūdzēja "airBaltic" tiesā.

"Nekā personīga" atgādina ka "airBaltic" akciju piederība bijusi skandāliem apvīta jau kopš brīža, kad par 49% īpašnieku kļuva Bertolds Fliks. Vēlāk parādījās ziņas, ka aiz Flika muguras slēpjas Andris Šķēle un Ainars Šlesers, bet interesi par lidsabiedrību, iespējams, izrādījis arī Aivars Lembergs, pieļauj raidījums. 2011. gadā Latvijas valsts Flikam aviokompāniju atņēma, kam sekoja prasības tiesā. Ar uzņēmēju Andri Šķēli saistīti uzņēmēji centās panākt 46% īpašumtiesības aviosabiedrībā. Ar pretenziju pret ārvalstu investora tiesību aizskārumu pie valdības vērsās arī Bertolds Fliks.

Tagad valstij izdevies ar visām pusēm vienoties par izlīgumu. Plānots, ka darījums noslēgsies novembrī, kad valsts samaksāšot deviņus miljonus eiro prasību cēlājiem.

Satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V) apgalvo, ka par saistību ar Šķēli neko nezinot. "Katrā ziņā par bijušajiem akcionāriem un attiecīgi saistītajām kompānijām un obligācijām darījums tiek slēgts. Tas nav noslēdzies. Un tikko kā tas būs noslēdzies, tā mēs informēsim sabiedrību," viņš sola.

"Nekā personīga" ziņo, ka izlīgums ļaušot beidzot aviokompāniju pārdot. Pašlaik esot arī pēdējais brīdis, jo beigusies savulaik valdības piešķirtā līdzekļu "piešprice" un vairs neesot naudas līzinga maksājumiem par "Bombardier" lidmašīnām, kuras pirms diviem gadiem "airBaltic" nolēma pirkt par 226 miljoniem dolāru.

2011. gadā valdība investora meklēšanai noalgoja konsultāciju firmu "Prudentia", kas investora atrašanas gadījumā saņemtu 2% no kopējiem ieguldījumiem. Šovasar noslēguma fāzē nonāca sarunas ar vācu investoru Ralfu Dīteru Montāgu Girmesu. Viņa lidmašīnu līzinga kompānija piedāvāja pirkt 25% "airBaltic" akciju, solot ieguldīt 52 miljonus eiro, ja valdība ieguldīs 90 miljonus. Tā kā kopīgais ieguldījums būtu 140 miljoni, "Prudentia" prēmija sasniegtu gandrīz trīs miljonus eiro.

"Nekā personīga", atsaucoties uz savā rīcībā esošām ziņām, vēsta, ka Dīters Girmess pieprasījis lidmašīnu pirkšanas un pārdošanas veto tiesības, kā arī veto tiesības uz darījumiem, kas pārsniedz 25 miljonus, līdzdalību valdes un padomes iecelšanā, lemt par to, kādas tiesvedības lidsabiedrība drīkst uzsākt vai pārtraukt, ja strīdus summa pārsniedz piecus miljonus eiro.

Tāpat viens no Dītera Girmesa noteikumiem bijis, lai airBaltic nopērk piecus viņa rīcībā esošos "Sukhoi Superjet" lidaparātus.

Satiksmes ministrija tagad investorus piesaistīs pati, koncentrējoties uz Ķīnas aviokompāniju "Chengdu Airlines".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!