AS "Latvijas gāze" (LG) Augstākajā tiesā (AT) pārsūdzējusi Administratīvās apgabaltiesas spriedumu, kas atstāja spēkā Konkurences padomes (KP) uzlikto 2,2 miljonu eiro sodu, portāls "Delfi" uzzināja uzņēmumā.
LG uzskata, ka KP lēmums piemēro sodu ar atpakaļejošu spēku, neatbilst tiesiskās paļāvības principam un ir nesamērīgs.
KP sodīja LG 2013. gadā, uzskatot, ka uzņēmuma rīcība pret parādniekiem, kuriem gāzes padeve tika atjaunota vien pēc parāda nomaksas, neatbilst konkurences principiem. Vienlaicīgi KP esot atzinusi, ka virknē šādu situāciju uzņēmums rīkojies pareizi. Sods tika piespriests par uzņēmuma darbību no 2009. līdz 2013. gadam.
Lai arī LG nekavējoties pēc KP lēmuma mainīja savu parādu atgūšanas praksi, tomēr uzņēmums uzskata, ka sods ir piespriests prettiesiski un nesamērīgi.
LG ieskatā, laika posmā no 2009. līdz 2013. gadam Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs aptuveni 100 lietās izskatīja un apstiprināja uzņēmuma darbības atbilstību likumiem un regulējumam. Arī pati KP vairākos gadījumos sniedza apstiprinājumu par darbību pareizību un atzina, ka konkrētais jautājums nav padomes kompetencē.
LG savās darbībās paļāvās uz regulējošo institūciju atzinumiem. Tādēļ KP lēmums sodīt uzņēmumu par darbībām kopš 2009. gada ir uzskatāms par prettiesisku, uzskata uzņēmumā.
Tāpat LG ieskatā, uzņēmumam piespriestais 2,2 miljonu eiro sods ir nesamērīgi liels. LG uzliktais sods pārsniedza visu iepriekšējo 12 gadu laikā Latvijā uzlikto sodu par līdzīgiem pārkāpumiem kopsummu. Lielākais līdz tam uzliktais sods bija desmit reizes mazāks un starp sodītajiem uzņēmumiem bija gan bankas, gan telekomunikāciju uzņēmumi ar ievērojamu apgrozījumu.
LG norāda, ka uzņēmums saskata pamatu vērsties Eiropas Cilvēktiesību tiesā, ja arī AT lēmums būs tā interesēm nelabvēlīgs.
Kā iepriekš norādījusi KP, pretēji LG paustajam, pirms lēmuma pieņemšanas 2013.gadā KP savos lēmumos nekad nebija vērtējusi LG parādu piedziņas prakses piemērošanu visiem dabasgāzes lietotājiem, kā arī pats uzņēmums nekad nebija vērsies KP.
Tādejādi LG neesot bijis pamata uzskatīt, ka KP šo praksi atzinusi par Konkurences likuma prasībām atbilstošu. Uzņēmumam, kas sniedz pakalpojumus vairāk nekā 440 000 klientu, ir pienākums izvērtēt savu darbību atbilstību Konkurences likuma prasībām vai neskaidrību gadījumā vērsties pie iestādes, kas atbildīga par šī likuma piemērošanu, iepriekš uzsvērusi KP.
Savukārt naudas sodu, par kura aprēķinu LG paudusi bažas, KP piemēro saskaņā ar Konkurences likumu. Soda aprēķina principi ir skaidri definēti Ministru kabineta noteikumos un vienādi visiem uzņēmumiem, kas Latvijā šo likumu pārkāpj. Tāpat LG piemērotais naudas sods 0,37% apmērā no uzņēmuma apgrozījuma nav starp lielākajiem, kas Latvijā uzlikti par Konkurences likuma pārkāpumiem.
Lietu pret LG KP ierosināja 2011.gada nogalē, balstoties uz namu apsaimniekošanas uzņēmuma iesniegumu. Tajā bija norādīts, ka enerģētikas koncerns savlaicīgi nevēršas pret parādniekiem, ļaujot parāda apjomam augt, un parādu liek nomaksāt telpu jaunajam īpašniekam vai īrniekam, dabasgāzes piegādi neatjaunojot līdz parāda segšanai.
Kopumā KP par LG negodīgo rīcību pret parādniekiem saņēma vairākus simtus iesniegumu. LG pārmetumus noraidīja .