Latvijas Piens jaunais zīmols Pats - 38
Foto: LETA

Konkurences padome (KP) atļāvusi "Meridian Capital CIS Fund" iegādāties SIA "Rīgas piensaimnieks", portāls "Delfi" uzzināja KP.

Atļauja dota, jo apvienošanās neradīs kaitējumu konkurencei un ļaus attīstīt eksportspēju, kā arī palielināt svaigpiena iepirkumu Latvijā.

Kaimanu salās reģistrētā holdingkompānija "Meridian Capital CIS Fund" caur Kiprā reģistrētu holdingkopmāniju "Shiner Macost Limited" īsteno izšķirošu ietekmi "Rīgas piena kombināts" grupas uzņēmumos.

Grupa ietver tādus uzņēmumus kā AS "Rīgas piena kombināts", AS "Valmieras piens" un AS "Premia FFL", kā arī Latvijas kaimiņvalstu piena pārstrādes uzņēmumus Nordic Foods Holding AS (Igaunija), AB Premia KP (Lietuva), Premia Tallina Külmhoone AS (Igaunija).

Savukārt SIA "Rīgas piensaimnieks" pieder Kaimanu salās reģistrētai kompānijai "DCEMF Holdings Ltd".

"Rīgas piena kombināta" grupas uzņēmumi Latvijā tirgo produktus ar zīmoliem "Limbažu piens", "Rasa", "Rasēns", "Valmiera", "Lakto", "Mana Saime", "Ekselence", "Pols", "Nu fruits", "Tio". SIA "Rīgas piensaimnieks" tirgo produktus ar zīmoliem "Kārums", "Dzintars" un "Jungle Pop".

Pārstrādes uzņēmumiem apvienojoties, to kopējā tirgus daļa svaigpiena iepirkuma tirgū palielināsies nedaudz - mazāk nekā par 5 % -, tāpēc konkurence netiks būtiski samazināta. Ja apvienotais uzņēmums spēs palielināt ražošanas apjomu, palielināsies svaigpiena iepirkums, dodot iespēju augt arī piena lopkopības nozarei Latvijā.

KP vērtēja arī apvienošanās ietekmi uz vairumtirdzniecības tirgu, kurā apvienošanās dalībnieki veikaliem tirgo pienu, kefīru (arī paniņas, tīrkultūru un līdzīgus produktus), jogurtu, kausēto sieru, krēmsieru, skābo un saldo krējumu, sviestu un margarīnu, biezpienu, kā arī saldējumu un saldēto sulu.

Vērtējot katru no šo preču tirgiem, KP secināja, ka apvienošanās nerada draudus konkurencei - tirgus daļas pieaugums ir neliels, tirgū darbojas konkurenti no Latvijas un pārējām Baltijas valstīm, veikaliem ir viegli aizstāt vienu ražotāju ar citu, pircēji nav lojāli kāda konkrēta ražotāja vai pat valsts produkcijai, un pastāv citi tirgus spēki, kas neļauj apvienotajam uzņēmumam rīkoties neatkarīgi no piegādātājiem, konkurentiem un no klientiem.

Tāpat SIA "Rīgas piensaimnieks" salīdzinoši nelielā tirgus daļa, kā arī konkurence Baltijas mērogā un preču vieglā aizstājamība neļaus pārstrādātājiem pēc apvienošanās ļaunprātīgi izmantot tā dēvēto portfeļa efektu, kad veikali izvēlas konkrētu ražotāju tā plašā preču klāsta un populāro produktu dēļ.

KP ņēma vērā arī apvienošanās dalībnieku darbības orientāciju uz eksportu - pēdējo četru gadu laikā to sortiments pakāpeniski arvien vairāk pielāgots piedāvājumam ārējiem tirgiem.

Tirgus izpētes gaitā iegūtā informācija ļauj KP secināt, ka piena pārstrādes nozare Latvijā joprojām ir sadrumstalota - darbojas daudz uzņēmumu ar nepietiekami noslogotām jaudām, kas ilgtermiņā apdraud Latvijas uzņēmēju konkurētspēju Baltijas mērogā.

Nav ilgtspējīga arī svaigpiena ražotāju sadrumstalotība. Mazāki ražotāji nevar tikt pasargāti no nepieciešamības palielināt apjomus un efektivitāti, ja tie vēlas konkurēt ar lielākiem ražotājiem iepirkuma tirgū. Savukārt kā alternatīva sadarbībai ar lielajiem pārstrādātājiem saglabājas darbība specifiskos nišas segmentos, piemēram, tradicionālu produktu mājražošana vai tiešā tirdzniecība.

Lēmumā tika vērtēti arī riski, vai apvienotais tirgus dalībnieks, ņemot vērā tā piedāvājumu un apjomu, var ierobežot citiem konkurentiem to produkcijas realizāciju mazumtirdzniecībā. Šajā sakarā jāņem vērā, ka 2016.gada 1.janvārī stāsies spēkā Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likums, ar kuru attiecībās starp ražotāju un piegādātāju aizliegts "tiešā vai netiešā veidā maksāt par preču atrašanos mazumtirdzniecības vietā, tai skaitā par preču izvietošanu veikalu plauktos".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!