{132dd172-be86-9ba3-7389-4dbf960ec969}
Foto: LETA

Valdībai ir nepieciešama papildu informācija par "Prudentia" atrasto Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" investoru, žurnālistiem otrdien pēc valdības sēdes sacīja satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

Viņš informēja, ka valdība par "airBaltic" potenciālo investoru lems pēc divām nedēļām. Līdz tam laikam Satiksmes ministrija (SM) nepieciešamo informāciju sagatavos. Par atrasto investoru saņemti arī drošības iestāžu atzinumi, taču ministrs tos sīkāk nekomentēja tāpēc, ka tā ir klasificēta informācija.

Vienlaikus Matīss pastāstīja, ka nav izslēgts jautājumus par valsts ieguldījumu aviokompānijā gadījumā, ja tiek piesaistīts investors. Ja valdība izšķirtos par investēšanu "airBaltic", lai sekmētu flotes nomaiņu, tas būtu ilgtermiņa ieguldījums, ko valsts nākotnē atgūtu. Valdības sēdē runāts arī par "airBaltic" iespējām aizņemties Valsts kasē.

Ministrs atzīmēja - ja valdība nepiesaistīs "Prudentia" atrasto investoru un neizdosies rast arī citu risinājumu "airBaltic" finansiālajai situācijai, aviokompānijas flotes nomaiņa būs apdraudēta. Varētu nākties atteikties no līguma par flotes nomaiņu vai pārskatīt lidmašīnu piegādes termiņus. Vienlaikus gan turpinās sarunas arī ar vairākiem citiem potenciālajiem ieguldītājiem aviokompānijā.

Matīss arī apliecināja, ka "airBaltic" akcionārs - SM - joprojām turpina uzņēmuma valdes un padomes izvērtējumu.

Jau vēstīts, ka valdība aiz slēgtām durvīm otrdien sprieda par turpmākajām darbībām "airBaltic" darbības nodrošināšanai. Uz valdības sēdi bija uzaicināts "airBaltic" valdes priekšsēdētājs Martins Gauss, drošības iestāžu pārstāvji, kā arī Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs.

Satiksmes ministrija (SM) informēja valdību par finansiālo situāciju uzņēmumā un finanšu konsultanta "Prudentia" atrastā "airBaltic" investora izvērtējumu. Ministrija padziļinātai kompānijas izpētei bija pieaicinājusi auditoru, kas norādījis uz nepieciešamību steidzami rast risinājumu, lai nodrošinātu finansiālo stabilitāti uzņēmumā.

Tāpat vēstīts - "airBaltic" investora meklējumus piesaistītais "Prudentia" septembrī paziņoja, ka esot izdevies atrast finanšu investoru "airBaltic" no Rietumeiropas, kas ir gatavs ieguldīt aviokompānijā apmēram 50 miljonus eiro, savukārt valstij būtu jāiegulda 80 miljoni eiro. Tāpat konsultants pauda - ja tuvākajā laikā līdzekļi netiks ieguldīti aviokompānijā, būs liels risks, ka tā nevarēs turpināt veikt maksājumus Kanādas ražotājam "Bombardier" par pasūtītajām lidmašīnām, tādējādi apdraudot līgumu un zaudējot naudu, kas ir samaksāta avansā.

Savukārt valdība pēc šiem paziņojumiem no konsultanta pakalpojumiem atteicās saistībā ar konfidencialitātes noteikumu pārkāpumiem.

Iepriekš izskanējis, ka atrastais investors ir Vācijas uzņēmējs Ralfs Dīters Montāgs-Girmess, kurš varētu būt saistīts ar Krievijas kapitālu un uzņēmumiem, pret kuriem ir noteiktas Rietumu valstu sankcijas. Tas savukārt neļautu investora piesaistē saņemt nepieciešamos saskaņojumus no drošības iestādēm.

"airBaltic" tuvu stāvošs avots iepriekš atklāja, ka "Prudentia" atrastā investora interesi par "airBaltic" veicinājušas Rietumeiropas ieviestās sankcijas pret Krieviju. Potenciālais ieguldītājs no Vācijas esot gatavs investēt "airBaltic" 50 miljonus eiro, vienlaikus sagaidot 80 miljonu eiro ieguldījumu no valsts, kā arī iespēju pārdot vairākas Krievijā ražotas lidmašīnas "Sukhoi Superjet".

Pēc avota paustā, investoru "uz ceļiem nospiedušas" Rietumeiropas sankcijas pret Krieviju, tāpēc arī viņš izrādījis interesi par investīcijām "airBaltic", lai varētu lidmašīnas, kas esot "65% itāļu ražojums", pārdot. Pagājušajā nedēļā 15 šāda veida lidmašīnas iegādājusies Īrijas aviokompānija "City Jet".

Avots gan atzīmēja - pat ja valsts izšķirsies nepiekrist investora piedāvājumam, ieguldījumi "airBaltic" būs nepieciešami. Pēdējo gadu laikā gan uzņēmuma pašu kapitālu izdevies uzlabot no apmēram mīnus 180 miljoniem eiro līdz mīnus 74 miljoniem eiro, taču tas joprojām bremzē kompānijas attīstību, tostarp apgrūtinot iespējas piesaistīt kredītus bankās.

Patlaban esot jāizvēlas - vai "airBaltic" attīstībā taisīt izrāvienu vai turpināt lēnu virzību uz priekšu, iespējams, sagaidot Igaunijas un Lietuvas aviokompāniju likteni, klāstīja avots.

"airBaltic" nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz aptuveni 60 galamērķiem. Kompānijas lielākā īpašniece ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!