Satiksmes ministrija skaidro, ka abu valstu transporta ministrijas ir atzinušas, ka jaunais nolīgums atbildīs mūsdienu prasībām, bet Latvijas gadījumā – arī Eiropas Savienības normām. Tāpat Latvijas un Krievijas dzelzceļa nozarēs ir notikušas būtiskas izmaiņas un valstīs tiek sadalīta valsts un komercsabiedrību kompetence. Tāpēc abu valstu transporta ministrijas ir izteikušas vēlēšanos noslēgt jaunu divpusējās sadarbības starpvaldību nolīgumu par sadarbību dzelzceļa transporta jomā.
Nolīguma projekts ir izstrādes stadijā kopš 2008. gada. Kā likumprojektu pavadošajos dokumentos norāda ministrija, sarunu process ar Krievijas pusi ir bijis ļoti sarežģīts.
VSS izsludinātais nolīgums paredzēs nodrošināt regulārus un netraucētus pasažieru, bagāžas, kravas bagāžas un kravu dzelzceļa pārvadājumus pāri valsts robežai atbilstoši mūsdienu dzelzceļa transporta funkcionēšanas apstākļiem abās valstīs. Nolīgums regulēs tiešo starptautisko dzelzceļa satiksmi starp Latviju un Krieviju, paredzēs abu valstu infrastruktūras pārvaldītāju un pārvadātāju sadarbību, kā arī noteiks pārrobežas dzelzceļa satiksme īpatnības.
Nolīgums tiek noslēgts uz nenoteiktu laika periodu, un tas stāsies spēkā, kad abas puses būs izpildījušas visas nepieciešamās nacionālās procedūras. Lai nolīgumu parakstītu, nepieciešams Ministru kabineta apstiprinājums un pilnvarojums satiksmes ministram, un pēc nolīguma parakstīšanas tas tiek virzīts uz Saeimu ratifikācijai.
Kā iepriekš vēstīts, koncernā "Latvijas Dzelzceļš" infrastruktūras pārvaldes jautājumus varētu nodot atsevišķam meitasuzņēmumam.