Kārtējam afēristam pārdot daļu no nacionālās aviokompānijas "airBaltic", daļu no valsts īpašuma, nav nopietni, šādu viedokli pauda "Vienotības" valdes loceklis, Eiropas Parlamenta (EP) deputāts Krišjānis Kariņš (V).
Runājot par satiksmes ministra Anrija Matīsa (V) demisijas pieprasīšanu, Kariņš norādīja, ka tās iemesli viņam nav zināmi un saprotami, jo pirmdienas vakarā notikušajā valdes sēdē par šo tēmu netika runāts, lai arī tajā piedalījās gan Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V), gan pats Matīss. "Man un citiem valdē ir ļoti liela neskaidrība par demisijas iemesliem. Pazīstot Straujumas kundzi, es gan ticu, ka viņai ir pat ļoti labi iemesli šādam solim, taču man tie nav zināmi," pauda deputāts.
Runājot par valdības lēmumu atbalstīt "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" finanšu investoru, Vācijas uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, deputāts izteica pieļāvumu, ka lēmums ir ticis novilcināts. "Ja nebūtu pieņemts lēmums, iespējams, tiktu zaudēta iemaksātā nauda par jaunajām lidmašīnām. Faktiski tā, iespējams, ir šantāža, kas, pilnīgi iespējams, ir arī viens no iemesliem, kādēļ Straujumas kundze vairs nevēlas sadarboties ar Matīsa kungu," uzskata Kariņš.
"Ja pie galda pienes tikai vienu piedāvājumu, es to uzskatu par šantāžu. Tas ir pilnīgi nenopietni. Tāpat nav nopietni pārdot kārtējam afēristam daļu no valsts īpašuma," neizpratni pauda Kariņš. Viņš arī pauda pārsteigumu, kādēļ netika runāts par fondu biržu. "Nesaprotu, kādēļ par to netiek runāts, jo nešaubos, ka pensiju fondi un indivīdi vēlētos iegādāties akcijas," pauda deputāts.
Kā ziņots, līdzīgu viedokli pauda arī bijušais Latvijas aizsardzības un ārlietu ministrs, pašreizējais EP deputāts Artis Pabriks (V). Runājot par valdības lēmumu atbalstīt "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" finanšu investoru, Vācijas uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, deputāts norādīja, ka, balstoties uz publiski pieejamo informāciju, rodas šaubas, vai investors paaugstinātu "airBaltic" prestižu.
"Ir ļoti aizdomīgi, ka tiek runāts par Krievijas lidmašīnām, kas ir burbulis. Es nevēlētos, lai "airBaltic" tādas iegādātos, un es noteikti nevēlētos ar tādām lidot," uzsvēra Pabriks. Viņš arī norādīja, ka pašreizējā problēma ir attiecīgais starpposms, jo minētais investors nav stratēģiskais investors, kas "airBaltic" tik ļoti nepieciešams.
Deputāts, kurš pašlaik atrodas Japānas galvaspilsētā Tokijā, lai runātu par tirdzniecības līgumiem ar šo valsti starp ASV un Eiropas Savienību (ES), atzina, ka līdz šim nav saņēmis skaidru Straujumas atbildi par ministra demisijas pieprasījumu. "Pašreiz es neredzu tam pamatojumu. Varbūt tāds ir, taču es tādu neesmu saņēmis," pauda Pabriks, norādot, ka šajā brīdī būtu jāsniedz konkrēti lēmuma pamatojumi sabiedrībai un aviokompānijas valdes locekļiem.
Vaicāts, vai "Vienotības" rindās redz kādu, kurš varētu jau drīzumā ieņemt Matīsa amata vietu, Pabriks norādīja, ka "vienmēr jau var kādu atrast, tā nav lielākā problēma". Kā viņš sacīja, pašlaik nesaprotamākais šajā situācijā ir demisijas pieprasīšana bez skaidra pamatojuma. "Mani tas neapmierina. Varbūt tas viss tiešām bija nepieciešams, taču paskaidrojumus vajadzēja sniegt," sacīja deputāts, piebilstot, ka pretējā gadījumā var ciest arī partijas "Vienotība" reitings.
Savukārt, vaicāts, cik liela ir iespējamība, ka satiksmes ministra amatu turpmāk varētu ieņemt bijušais ES komisārs Andris Piebalgs (V), Pabriks norādīja, ka pašlaik ir bezjēdzīgi spekulēt par šādām iespējām. "Atrast cilvēku nav problēma. Šeit jautājums ir par principiem," uzsvēra deputāts.
Kā ziņots, Straujuma vakar pieprasīja satiksmes ministra Matīsa demisiju. Iemesls demisijas pieprasīšanai esot ministra novilcinātās darbības, laicīgi neiepazīstinot valdību ar nepieciešamo rīcību valsts nacionālās aviokompānijas "airBaltic" attīstībai, kā arī uzraudzības trūkums par aviokompānijas stratēģisko virzību, tādējādi, iespējams, neizmantojot visas potenciālās iespējas.
Valdība otrdien atbalstīja "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" finanšu investoru, Vācijas uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu, kurš par 52 miljonu eiro ieguldījumu iegūs 20% "airBaltic" akciju, savukārt valsts aviosabiedrībā ieguldīs 80 miljonus eiro. Iepriekš gan Matīss bija paudis viedokli, ka nacionālās drošības apsvērumu dēļ nebūtu vēlams izvēlēties šo konsultanta "Prudentia" atrasto "airBaltic" investoru.
Matīss satiksmes ministra pienākumus pildīs līdz 7.novembrim.