Iespējams, tieši atteikšanās no veiksmes faktora galda spēlēs – metamā kauliņa - un pievēršanās tādām Latvijai tik nozīmīgām jomām kā tranzīts ir konkursa "Radām novadam" Jaunjelgavas novada komandas "Ideju arhitekti" izveidotās galda spēles "Cargomaster" veiksmes atslēga. Sarunā ar portālu "Delfi" komandas pārstāvji Arturs Jaunzems un Liene Ziediņa atklāj galda spēles ieviešanas aizkulises.
Ideja par galda spēli "Cargomaster" jauniešiem radās, jo paši ir lieli galdu spēļu entuziasti. Tieši tas, ka abi spēlējuši visdažādākās spēles, radījis "sajūtu, ka gribas radīt kaut ko citādāku – pēc savas gaumes", sarunā atklāj Arturs. "Likās, ka gribas uztaisīt kaut ko, kas varētu būt labāks un interesantāks un atbilstu mūsu vēlmēm. Protams, izstrādes procesā ļoti daudz kas mainījās. No pirmās versijas līdz gala versijai bija ļoti daudz variantu."
Lai gan paši jaunieši vairāk aizraujas ar stratēģiskajām spēlēm, sapratuši, ka Latvijā galda spēļu kultūra nav tik ļoti attīstījusies kā citviet pasaulē, viņi veidojuši spēli, kas domāta ne tikai stratēģisko spēļu cienītājiem, bet arī ģimenēm un bērniem.
Galda spēles pamatā ir kravas pārvadājumi ar smagajām automašīnām pa Eiropu, viens no galamērķiem spēlē ir arī Jaunjelgava, Jaunjelgavas novadu abi jaunieši kopā ar kolēģi Ivaru Dišereitu pārstāv konkursā "Radām novadam".
Lai gan spēlē izmantotās naudas dēļ cilvēkiem mēdz rasties asociācijas ar galda spēli "Monopols", Liene uzsver, ka abām spēlēm nav nekā kopīga. Papildinot Lienes sacīto, Arturs uzsver, ka "Cargomaster" nav metamā kauliņa, kas to atšķir no citām līdzīgām galda spēlēm: "Metamais kauliņš – veiksme, kuram labāk uzkrīt, tas uzvar. No tā mēs nedaudz atkāpāmies, lai uzvarētu gudrākais, nevis veiksmīgākais!"
Galda spēlē uzvar tas spēlētājs, kurš pirmais sakrāj konkrētu punktu skaitu, kurus var iegūt, izpildot dažādas misijas jeb pasūtījumus. Spēlētājus gluži kā dzīvē ierobežo naudas resursi, par tiem spēles gaitā jāpērk degviela, jāmaksā par maksas ceļiem. Spēles misijās rakstīts, kāds resurss un uz kādu galamērķi jānogādā.
Spēles ceļš līdz galdam
Mērķis bijis uztaisīt spēli, kas būtu interesenta kā bērniem, tā pieaugušajiem. Arturs to salīdzina ar dzīvi: "Ja piedomā un īstajā momentā izdara īstās lietas, kas ir vajadzīgas, tad var sasniegt galamērķi visātrāk!"
Vaicāti par izmaksām, jaunieši apmulst. "Izmaksas - nezinu, kā lai pasaka. Pašā sākumā mums tas bija hobijs. Mēs neuzskaitījām savu darbu. Un tagad neprasām algu par ieguldīto darbu. To idejisko ieguldījumu skaitļos īsti nevar izmērīt," nosaka Arturs.
Šobrīd spēli var iegādāties "Brain games" veikalā un vairākos interneta veikalos. Lai gan sākotnēji licies, ka visgrūtākais būs pati spēles radīšana, tagad jaunieši saskārušies ar problēmām izplatīšanā. "Vislielākās problēmas ir izplatīšanā. [..] Runājot par [veikaliem] "Rimi" un "Maxima", liekas, ka vispār ir neiespējami sakontaktēties ar personu, kas izvēlas preci. Liekas, viņi sadarbojas ar vienu piegādātāju. Viņi neņem vairākus mazus piegādātājus," secina Arturs. Tāpat jaunieši vērsušies pie bērnu preču veikala "Lāčuks", taču uzņēmumam bija savi nosacījumu, par kādu cenu viņi iegādātos spēli, kas neatbilda jauniešu izvirzītajam.
Ar piegādātājiem jauniešiem arī nav izdevies noslēgt līgumu, jo tie vēlējušies likt ļoti lielu uzcenojumu, cenu teju dubultojot. "Gala cena patērētājam būtu ļoti augsta un neadekvāta," spriež Arturs. Taču veiksmīga sadarbība izveidojusies pirms pagājušajiem Ziemassvētkiem, kad "Volvo Truck Latvia" noslēdzis līgumu ar jauniešiem par galda spēļu ražošanu ar "Volvo" kravas automašīnām. Uzņēmums spēles izmantoja kā reprezentatīvās dāvanas klientiem un sadarbības partneriem.
To, cik spēles līdz šim pārdotas, jaunieši gan neatklāj.
Ar skatu nākotnē
Abi jaunieši ir Rīgas Tehniskās universitātes studenti, Liene – pabegusi Inženierekonomikas un vadības fakultātes maģistra programmu šī gada janvāri, savukārt Arturs šo pašu programmu pabeigs nākamā gada janvārī. Savas iegūtās izglītības dēļ jaunieši ar problēmām, dibinot uzņēmumu, nesaskārās.
Taču tagad jauniešiem priekšā ir jauns izaicinājums. Iepazīstoties ar veiksmīgiem piemēriem, kas savākuši pūļa finansējumu platformā "Kickstarter", komanda nolēmusi jau tuvākajā laikā uzsākt savu finansējumu vākšanas kampaņu. Tāpat komanda cer apmeklēt kādu no galda spēļu izstādēm Vācijā, kas, kā klāsta Liene, ir veids, kā popularizēt spēli, cerot, ka kāds izplatītājs vēlētos noslēgt līgumu un izplatīt "Cargomaster" citās valstīs. "Pašiem veidot spēli ļoti daudzās valodās nav rentabli. Arī no šejienes iekarot tos tirgus ir daudz grūtāk, tāpēc mērķis ir atrast sadarbības partnerus," nosaka Liene.
Tāpat, ja "Kickstarter" kampaņa izdosies, jaunieši cer veidot spēlei paplašinājumu, kas idejas līmenī jau ir izplānots. Jaunieši cer ne tikai paplašināt galda spēlē iekļauto reģionu, bet arī pievienot citus pārvadājuma veidus, piemēram, vilcienus.
Kā skaidro jaunieši, viens no piedalīšanās konkursa "Radām novadam" ieguvumiem ir tas, ka guvuši motivāciju spēli radīt. Tāpat konkurss piedāvājis dažādas iespējas, kā galda spēli popularizēt. Tāpat, kā skaidro Liene, konkurss piedāvājis dažādus seminārus sevis izglītošanai.
"Radām novadam" ir augstskolu studentu komandu konkurss, kura ietvaros katra komanda sevis izvēlētā novadā divu gadu laika cenšas radīt pēc iespējas lielāku ekonomisko vērtību, radot jaunas darbavietas un piesaistot finansējumu dažādiem biznesa un sociāliem projektiem.
Konkursu "Radām novadam" organizē "JCI Latvia" sadarbībā ar portālu "Delfi". Konkursu atbalsta "Erasmus+". Projekta partneri ir Latvijas Universitāte un Rīgas Starptautiskā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskola.
Konkursa noslēgumā – 2016.gada vasarā – žūrija vērtēs padarīto, proti, darba vietas, piesaistīto finansējumu un citus iesaistīto novadu ieguvumus. Kopējais konkursa balvu fonds ir 50 000 eiro.