Delfi foto misc. - 45626
Foto: Reuters/Scanpix

Latvijas aviokompānija "airBaltic" būšot pirmais aviopārvadātājs pasaulē, kas 2016.gada otrajā pusē saņems un uzsāks pārvadājumus ar Kanādas lidmašīnu un vilcienu ražotāja "Bombardier" "CS300" sērijas lidmašīnām.

"Bombardier Commercial Aircraft" prezidents Freds Kromers šodien Dubajas aviācijas šova laikā informējis, ka lidmašīnu izstrāde sekmējas labi - gandrīz pilnībā pabeigti lidojumu testi. Interesi par jaunajām lidmašīnām izrāda arī iespējamie klienti Persijas līča valstīs.

Vienlaikus kompānija uzsver, ka "airBaltic" kļūs par pirmo lidsabiedrību, kas sāks izmantot jaunās "CS300" lidmašīnas. Kā vēsta "Reuters" Latvijas aviokompānija ir pasūtījusi 13 lidmašīnas ar iespēju pasūtīt vēl septiņas.

"Mēs esam priecīgi paziņot, ka "airBaltic" būs pirmā aviokompānija pasaulē, kas veiks pārvadājumus ar "CS300" lidmašīnām. Kā viena no Eiropas invotīvākajām lidsabiedrībām "airBaltic" veiksmīgi pārveido savu biznesa plānu un paplašina tīkla kapacitāti ar "CSeries" lidmašīnām, kas nodrošinās ideālo veiktspējas, tehnoloģiju un komforta kombināciju," norāda Kromers. Pēc viņa teiktā, "nepārspējamā kabīnes platība", ko piedāvā "CS300" lidmašīna, ļaušot "airBaltic" optimizēt papildu sēdvietu piedāvājumus, neietekmējot pasažieru komfortu un nodrošinot pasaules līmeņa lidošanas pieredzi.

""Bombardier CS300" lidmašīnas ir neatņemamas "airBaltic" attīstības stratēģijas un flotes nomaiņas plāna sastāvdaļas. Aviokompānijai palielinot savu lidojumu tīklu, visas vecās lidmašīnas tiks aizstātas," skaidro "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss.

Kā aģentūru LETA par Gausa viedokli informēja lidsabiedrības pārstāvji, "CS300" lidaparāti pārsniedzot cerības attiecībā uz to trokšņa un emisiju izmešu paliekām, kas sasaucoties ar "airBaltic" vīziju par videi draudzīgākiem lidojumiem. "Bez tam, tās piedāvās "airBaltic" pasažieriem lidojumus plašākās lidmašīnās ar divām pasažieru ejām, kas lieliski papildina mūsu 12 "Bombardier Q400 NextGen" turbopropelleru moderno floti," uzsver "airBaltic" vadītājs.

Kā ziņots, "CSeries" lidmašīnu izstrāde gan aizkavējusies par vairākiem gadiem un ievērojami pārsniegusi paredzētos izdevumus.

Oktobra sākumā tika pārtrauktas sarunas par iespējamu sadarbību starp Eiropas aviobūves kompāniju "Airbus" un Kanādas lidmašīnu un vilcienu ražotāju "Bombardier". Iepriekš medijos izskanējusī informācija liecina, ka šajās pārrunās apspriesta "Airbus" interese piedalīties "Bombardier CSeries" lidmašīnu izstrādē apmaiņā pret kontrolējošu akciju daļu Kanādas uzņēmumā.

Kā ziņots, 2012.gada 20.decembrī Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" noslēdza sākotnējo pasūtījuma līgumu ar "Bombardier" par desmit "CSeries 300" lidmašīnu iegādi ar iespēju iegādāties vēl desmit lidmašīnas. Savukārt 2014.gada jūlijā Farnboro Starptautiskajā aviācijas izstādē "airBaltic" izziņoja vēl trīs lidmašīnu iegādi.

Sākotnēji bija plānots, ka pirmās lidmašīnas tiks saņemtas šī gada beigās, vēlāk šo termiņu pārceļot uz 2016.gada otro pusi saistībā ar lidmašīnu izstrādes termiņu kavēšanos.

Saistībā ar lidmašīnu iegādes finansēšanu Latvijas valdība otrdienas vakarā atbalstīja "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" investoru, Vācijas uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu-Girmesu. Viņa piedāvājums paredz ieguldīt aviokompānijā 52 miljonus eiro, pretī iegūstot 20% "airBaltic" akciju, bet valstij attiecīgi būtu jāiegulda 80 miljoni eiro.

Valdība arī uzdeva Satiksmes ministrijai (SM) sadarbībā ar "airBaltic" veikt nepieciešamās darbības, lai ne vēlāk kā divu gadu laikā piesaistītu "airBaltic" stratēģisko investoru. Šāds valdības uzdevums izriet no Ministru kabineta otrdien pieņemtā protokollēmuma par izskatīto informatīvo ziņojumu "Par turpmākajām darbībām "airBaltic" attīstības nodrošināšanai".

Valdības protokollēmumā minēts, ka šis ir pagaidu risinājums līdz "airBaltic" stratēģiskā investora piesaistei. Attiecīgi SM uzdots sagatavot un iesniegt Valsts kancelejā Ministru prezidenta rīkojuma projektu par darba grupas izveidošanu "airBaltic" stratēģiskā investora piesaistīšanas veicināšanai. Darba grupas sastāvā jāiekļauj SM, Ministru prezidenta biroja, Pārresoru koordinācijas centra, Valsts kancelejas un Finanšu ministrijas pārstāvji un jāparedz, ka satiksmes ministrs reizi ceturksnī iesniedz izskatīšanai Ministru kabineta sēdē informāciju par darba grupas paveikto.

Atbalstot Montāgu-Girmesu kā "airBaltic" finanšu investoru, valdība arī atbalstīja, ka valsts aviosabiedrībā ieguldīs 80 miljonus eiro. Minēto summu kompānija aizņemsies no Valsts kases.

No valdības sēdes protokollēmuma izriet, ka finanšu ministram Jānim Reiram (V) ir jāizsniedz valsts aizdevums "airBaltic" ar vairākiem nosacījumiem. Tostarp aizdevuma galīgais atmaksas termiņš ir līdz 2016.gada 30.decembrim, bet ne vēlāk kā līdz "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanas dienai. Valsts aizdevumam piemērojamā procentu likme ir 6% gadā, tajā skaitā maksa par valsts aizdevuma izsniegšanu un apkalpošanu 0,5% gadā.

Tāpat nolemts, ka valsts aizdevums tiek izmaksāts atbilstoši faktiskajai "airBaltic" finansējuma nepieciešamībai, bet par valsts aizdevuma nodrošinājumu kalpo komercķīla, kas nodrošina arī prasījumus. SM tika uzdots nodrošināt kontroli pār valsts aizdevuma izlietošanu un uzraudzīt akciju sabiedrības finansiālo stāvokli.

Valdība arī vienojās, ka turpmāk pirms grozījumu izdarīšanas "airBaltic" biznesa plānā vai jauna biznesa plāna apstiprināšanai būs jāsaņem Ministru kabineta piekrišana.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!