Nacionālā aviokompānija "airBaltic" vēl nav pieņēmusi lēmumu par Krievijā ražoto lidmašīnu "Sukhoi" iegādi, ceturtdien pēc valdības sēdes žurnālistiem apgalvoja Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš.
Viņš norādīja, ka gadījumā, ja lidsabiedrības valde un padome šādu lēmumu pieņems, tas tiks vērtēts un izdarīti secinājumi. Ozoliņš gan uzsvēra, ka SM kā akcionārs nevar iejaukties lidsabiedrības komerciālajā darbībā.
Tikmēr "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss norādīja, ka kompānija informēs par turpmākajiem lēmumiem saistībā ar lidmašīnu iegādi, bet pašreiz izskanējušais esot tikai spekulācijas.
Kā ziņots, valdība ceturtdien pēc aptuveni trīs stundu ilgas sēdes nolēma, ka pieņems SM izraudzītā vācu investora Ralfa Dītera Montāga-Girmesa piedāvājumu ieguldīt līdzekļus aviokompānijā "airBaltic" pēc tam, kad Saeima būs devusi atļauju un kad valsts interesēs būs izdarīti grozījumi līgumā, žurnālistiem pavēstīja Ministru prezidente Laimdota Straujuma (V).
Ceturtdienas sēdes laikā esot vērtēta līguma atbilstība valsts interesēm. Līgumā bijuši daudzi punkti, kas neatbilst valsts interesēm, taču pēc izdarītajām izmaiņām situācija mainījusies, un nu līgums nerada priekšrocības investoram, skaidroja Straujuma. Viņa arī informēja, ka par līguma satura nopludināšanu medijos pārbaudi veiks Drošības policija.
Straujuma informēja, ka no līguma projekta ir izņemti aptuveni 20 diskutabli punkti, turklāt līgums neparedz lidmašīnu iegādi. Tāpat SM ir uzdots papildināt līgumu ar punktu, ka investors ir atbildīgs par starptautisko organizāciju noteikto sankciju ierobežojumu.
Līguma grozījumiem esot piekritis arī pats investors.
Ceturtdien valdībā pieņemtais lēmums esot balstīts gan uz auditorkompānijas "PriceWaterhouseCoopers", gan uz drošības dienestu un pašas aviokompānijas sniegto informāciju. "Jau 3.novembrī pieņemtais lēmums ir īstermiņa risinājums, un valdības mērķis ir īsākā termiņā atrast stratēģisko investoru," teica Straujuma.
SM ir arī uzdots ar starptautiski atzīta konsultanta starpniecību piesaistīt "airBaltic" stratēģisko investoru, kā arī sadarbībā ar starptautiski atzītu auditoru kompāniju veikt pārbaudi aviokompānijā par līdzšinējo darbību no 2011. gada.
Investora piesaiste ir vienīgais veids, kā nodrošināt "airBaltic" darbību, teica premjerministre.
Tikmēr satiksmes ministra pienākumu izpildītājs iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis (V) arī pauda, ka šis ir labākais pieejamais īstermiņa risinājums, lai kompānija iegūtu pozitīvu pašu kapitālu. Un ja Saeima atbalstīs šo valdības lēmumu, nākamais uzdevums būs stratēģiskā investora meklējumi.
Pozitīva Saeimas lēmuma gadījumā līgumu parakstīs SM valsts sekretārs Ozoliņš.
Kā ziņots, otrdien, 17. novembrī, valdība lēmumu "airBaltic" jautājumā vēl nepieņēma, jo tika saņemta jauna informācija, kas ir jāizvērtē, pēc sēdes žurnālistiem pavēstīja Straujuma. Amatpersonas pēc sēdes atteicās komentēt, vai saņemtā informācija ir saistīta ar drošības jautājumiem.
Iepriekš, 3. novembrī, Ministru kabinets pēc četru stundu apspriešanās lēma atbalstīt "Prudentia" atrasto nacionālās aviokompānijas "airBaltic" investoru, Vācijas uzņēmēju Montāgu-Girmesu, kura piedāvājums paredz ieguldīt aviokompānijā 52 miljonus eiro, bet valstij jāiegulda 80 miljoni eiro. Kopējais Latvijas aviokompānijas jaunais kapitāls 132 miljonu eiro apmērā veicināšot biznesa plānu un flotes modernizēšanu. Nākamajā dienā pēc valdības lēmuma Straujuma pieprasīja satiksmes ministra Anrija Matīsa (V) demisiju.
Vēlāk, 16. novembrī, valdība atbalstīja Satiksmes ministrijas priekšlikumu no Valsts kases aizdot "airBaltic" 80 miljonus eiro. Valdība nolēma, ka "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanas darījumā jānodrošina ne tikai valsts, bet arī privātais ieguldījums. Gan Finanšu ministrija, gan Straujuma atzina, ka minētais aizdevums neradīs negatīvu ietekmi uz budžetu.
Pērn "airBaltic" strādāja ar 254,18 miljonu eiro apgrozījumu un 10,67 miljonu eiro peļņu, liecina "Firmas.lv" informācija.
Pašlaik "airBaltic" galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju.