Nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" vadītājs Martins Gauss sācis biedēt Saeimas deputātus, kuriem skaidrojis, ka uzņēmuma darbības sašaurināšanās gadījumā Latvijā aviobiznesu pārņems Krievijas "Aeroflot", svētdien vēstī TV3 raidījums "Nekā Personīga".
Kā ziņo raidījums, Gauss apstaigājis Saeimas frakcijas, skaidrojot, cik ļoti kļūdas tie, kas šaubās par viņa atrasto investoru. Šonedēļ lidsabiedrības vadītājs bijis Saeimas Pieprasījumu komisijā, pie frakcijas "Saskaņa" un Saeimas deputāta Artusa Kaimiņa.
Sarunās ar Saeimas deputātiem Gauss esot sācis jaunu taktiku – biedēšanu, vēstī "Nekā Personīga". Ja "airBaltic" darbība sašaurināsies, Latvijā aviobiznesu pārņemšot "Aeroflot".
Uzņēmuma hierarhija paredz, ka Gauss atskaitās padomei, nevis valsts pilnvarniekam.
Līdz šim Gausam ar padomi būtisku domstarpību neesot bijis un kompānijas vadītājs juties drošs savos lēmumos. Taču pēc politiskā spiediena šonedēļ beidzot esot parādījušās pirmās nesaskaņas "airBaltic" valdes un padomes attiecībās. Padome nolēmusi sarīkot pati savu auditu par to, vai Gauss reģionālo lidmašīnu iepirkuma konkursu rīkojis atbilstoši "airBaltic" interesēm, ziņo raidījums. Gauss jau atzinis, ka visizdevīgāk būtu iepirkt "Sukhois" lidmašīnas.
Audita rezultāti gaidāmi pēc divām nedēļām - pirms padomes locekļiem jālemj par lidaparātu iegādi.
"Nekā Personīga" ziņo, ka patlaban "airBaltic" priekšnieks savu enerģiju ieguldot sabiedrības pārliecināšanā par viņa izvēlētā ceļa pareizumu, cenšoties panākt atrastā investora atbalstīšanu. Viņš esot pārliecināts, ka tikai tā varot tikt pie labākām – Kanādas lidmašīnām. Taču pēdējā laikā "airBaltic" vārds tiek saistīts ar "Sukhoi Superjet" lidmašīnām un Krievijas avioražotājiem. Lai pierādītu, ka "airBaltic" iestājas par rietumu vērtībām, Gauss pierunājis "Bombardier" atvest parādīt vienu īstu lidmašīnu. Taču, vai šo lidmašīnu pirks, Gauss nesolot, vēstī raidījums.
"Nacionālās apvienības" deputāts Kārlis Krēsliņš raidījumam apgalvojis, ka samazinot nacionālās lidsabiedrības spējas pārvadāt, Latvijā ienāks "Aeroflot". "To gan negribētos redzēt galīgi. Ka pārtver biznesu kaimiņvalsts," sacījis deputāts.
Pats "airBaltic" valdes priekšsēdētājs raidījumam skaidrojis, ka 2015. gadā pirmo reizi "Aeroflot" piedāvājot Maskavā lielāku kapacitāti, nekā "Lufthansa".
"Mēs skatāmies, kāda notiek konkurence, ne tikai ar "Aeroflot", bet arī ar "Lufthansa". Un mēs skatāmies, ka "Aerolfot" var piedāvāt lielāku kapacitāti," sacu pozīciju skaidrojis lidsabiedrības šefs.
Divās slēgtajās valdības sēdēs Civilās aviācijas aģentūras speciālisti vērsuši politiķu uzmanību uz to, ka Krievijas iznīcinātāju un pasažierlidmašīnu ražotnei "Sukhoi" neesot Eiropas sertifikāta. Vienīgais iemesls, kā "Sukhoi Superjet" virpār esot iespējams piegādāt Eiropā, esot vēl 1994. gadā noslēgtais Krievijas un Itālijas savstarpējais aviācijas produktu atzīšanas līgums. Šie apstākļi paredzot, ka pirms "Sukhoi Superjet" nonākšanas "airBaltic" flotē lidaparātiem sākumā būšot jāiziet garš dokumentu kārtošanas process Itālijā. Neviena Eiropas aviokompānija to līdz šim neesot darījusi, vēstī "Nekā Personīga".
Sarunās ar dažiem deputātiem Gauss esot minējis par savu "plānu B", proti, iepirktos "Sukhoi Superjet" lidaparātus izīrēt kādai citai aviokompānijai un par iegūto naudu jau februārī "airBaltic" floti nodrošināt ar tādiem "Bombardier" lidaparātiem, kāds šonedēļ pabijis Rīgas lidostā. Taču Gauss šo plānu tieši nav apstiprinājis, norāda "Nekā Personīga". Gauss raidījumam sacījis, ka lēmums par to, kuru lidaparātu izvēlēties, būs pēc pozitīvas bilances sasniegšanas.