Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde 2015.gadā īstenojusi divus nozīmīgus attīstības projektus, kas veicinās Liepājas ostas attīstību ilgtermiņā, pavēstīja pārvaldes sabiedrisko attiecību speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Viņa norādīja, ka Liepājas SEZ pārvalde pērn noslēdza divu nozīmīgu Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda projektu realizāciju - "Liepājas ostas padziļināšana" un "Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas ostas Karostas kanāla attīrīšana, pirmā kārta". Abu projektu kopējās attiecināmās izmaksas ir 54,444 miljoni eiro, no kurām 41,75 miljoni eiro ir ES Kohēzijas fonda līdzekļi, bet 12,694 miljoni eiro -Liepājas SEZ pārvaldes līdzfinansējums.
"Attīstības projektiem piesaistītais ES līdzfinansējums ir ļāvis sakārtot un attīstīt Liepājas ostas sauszemes un jūras pievadceļus, kā arī uzlabot vides situāciju, tādējādi izlīdzinot atšķirības starp bijušo padomju militāro bāzi - Liepājas ostu un ostām, kas vēsturiski attīstījušās kā pilnvērtīgas tirdzniecības ostas," skaidroja Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Jānis Lapiņš.
Liepājas ostas padziļināšanas projekts pabeigts 2015. gada nogalē. Projektā veikta Liepājas ostas kuģu ceļa padziļināšana līdz 12,5 metru dziļumam, ostas akvatorijas padziļināšana līdz 12 metru dziļumam, kā arī Ziemas ostas akvatorijas un Loču kanāla padziļināšana līdz septiņu metru dziļumam. Kā atsevišķa projekta komponente tika realizēta Liepājas ostas Kapteiņa dienesta Kuģu satiksmes vadības centra aprīkojuma modernizācija.
Liepājas SEZ pārvaldes Mārketinga un investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš pauda, ka projekta realizācija bija vērsta uz ostas pieejamības un caurlaides efektivitātes uzlabošanu, veicot ostas pārvaldes valdījumā esošās ostas publiskās infrastruktūras būtisku uzlabošanu. "Uzlabotā ostas pieejamība no jūras puses ievērojami uzlabos kuģošanas drošību, kad kuģi apmeklēs Liepājas ostu. Projekta "Liepājas ostas padziļināšana" realizācija ir ļāvusi nostiprināt Liepājas ostas konkurētspējas pozīcijas, apkalpojot kravu plūsmas Trans-Eiropas Transporta Tīkla ietvaros (TEN-T)," viņš atzīmēja.
Projektā apstiprinātās attiecināmās izmaksas bija 45,003 miljoni eiro, no tām 33,725 miljoni eiro bija apstiprinātais Kohēzijas fonda finansējums, bet 11,278 miljoni eiro bija Liepājas SEZ pārvaldes līdzekļi.
Savukārt vēsturiski piesārņotās vietas Liepājas ostas Karostas kanāla attīrīšanas pirmās kārtas projektā Liepājas SEZ pārvalde īstenoja Karostas kanāla 78 hektāru platībā attīrīšanu no mazizmēra un lielizmēra tehnogēnā piesārņojuma un vispiesārņotākās teritorijas 10 hektāru platībā ("karstā punkta") attīrīšanu no 50,5 tūkstošiem kubikmetru piesārņoto nogulumu.
Pēc Koliņa klāstītā, projekta mērķi bija vēsturiski piesārņotā Karostas kanāla sagatavošana sanācijas darbu veikšanai un vides kvalitātes pakāpeniska uzlabošana Liepājas ostā, attīrot vispiesārņotāko Karostas kanāla teritoriju, kas ir pamats tālākai vides situācijas uzlabošanai Liepājas ostas Ziemeļu daļā.
Projektā apstiprinātās attiecināmās izmaksas bija 9,44 miljoni eiro, no tām 8,024 miljoni eiro apstiprinātais Kohēzijas fonda finansējums, bet 1,416 miljoni eiro - Liepājas SEZ pārvaldes līdzekļi.
Savukārt šogad Liepājas SEZ pārvalde ir sākusi darbu pie Kohēzijas fonda projekta "Liepājas ostas viļņlaužu rekonstrukcija" pieteikuma sagatavošanas. Projekta mērķis ir veikt visaptverošu Liepājas ostas hidrotehnisko aizsargbūvju rekonstrukciju, un tā realizācija varētu sākties 2016.gada otrajā pusgadā.
Tāpat turpinās darbs pie finansējuma piesaistes, lai, ņemot vērā projekta "Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas ostas Karostas kanāla attīrīšana, pirmā kārta" ietvaros gūtās atziņas, veiktu pilnu Karostas kanāla sanāciju, likvidējot piesārņojumu un tā ietekmi uz apkārtējo vidi.
Liepājas SEZ ir izveidota 1997. gadā, lai attīstītu un veicinātu tirdzniecību, rūpniecību, kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī preču apmaiņu caur Latviju. Uzņēmumi, kas strādā SEZ teritorijā, saņem dažādas nodokļu atlaides.
Liepājas osta ir trešā lielākā Latvijas osta pēc kravu apgrozījuma.