Solīto investīciju kavēšanās dēļ nacionālā lidsabiedrība "Air Baltic Corporation" ("airBaltic") atlikusi avansa maksājumus par jaunajām "Bombardier" lidmašīnām, šovakar vēstīja LNT raidījums "Ziņas sešos".
Aviokompānija bijusi spiesta vienoties ar lidmašīnu piegādātāju par avansa maksājumu atlikšanu, jo aizvien nav parakstīts investīciju līgums ar vācu uzņēmēju Ralfu Dīteru Montāgu Girmesu. Līdz ar to "airBaltic" nevar tikt pie kopsummā 132 miljonu eiro lielām investīcijām.
Naudas nav, jo valdības atbalstītais investors Montāgs-Girmess, kurš solīja ieguldīt 52 miljonus eiro, vēl nav parakstījis līgumu. Kamēr nav privātā investora ieguldījumu, arī valsts nevar aizdot 80 miljonus. Patlaban pieaug bažas, ka darījums var izgāzties, taču nauda vajadzīga, lai maksātu par jaunajām "Bombardier" lidmašīnām, vēstīja LNT ziņu raidījums.
LNT vēsta, ka Montāgs-Girmess jau vismaz mēnesi kavē līguma parakstīšanu par 52 miljonu eiro investēšanu aviokompānijā. Sākotnēji līguma parakstīšanu Satiksmes ministrija prognozēja decembra vidū, tad - janvārī, vēlāk - līdz janvāra beigām. Nupat ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš raidījumam pieļāva līguma parakstīšanu, visticamāk, nākamnedēļ, tātad februāra sākumā.
Kāpēc Vācijas investors vēl neparaksta līgumu, iesaistītās puses neatklāj. Vēl novembrī viņš apgalvoja, ka ar naudu viņam problēmu neesot. "Neesmu nabadzīga persona. Šīs būs manas lielākās investīcijas vienā kompānijā, ko esmu līdz šim veicis. Bet visi šie līdzekļi nāk no maniem privātajiem fondiem, mantojuma un ģimenes finanšu līdzekļiem," stāstīja Montāgs-Girmess.
Neoficiālās sarunās politiskajos kuluāros kā vienīgais iemesls tam, ka Montāgs-Girmess kavē līguma parakstīšanu, tiek minēts tieši tas, ka viņam naudas tomēr nav, vēsta LNT.
Viņam piederot 200 miljonu eiro aktīvi, bet tie pamatā esot mazāk likvīdi nekustamie īpašumi. Iepriekš esot bijusi iecerēta shēma darījumu finansēt, realizējot Krievijas "Sukhoi" lidmašīnu pārdošanu "airBaltic". Šīs aizdomas pastiprina tas, ka darījuma pabeigšana sāka ievilkties pēc tam, kad valdība Saeimas spiediena dēļ liedza pirkt "Sukhoi" lidmašīnas.
Tagad sākotnēji rožainais Montāga-Girmesa darījums draud izgāzties, LNT atzina investoru piesaistes sāgas dēļ amatu zaudējušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
"airBaltic" korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags LNT netieši apliecinājis avansa maksājumu atlikšanu, taču neesot varējis atklāt, cik ilgi "Bomardier" būs gatavs gaidīt naudu, ņemot vērā, ka pirmajai jaunajai lidmašīnai Latvijā jābūt jau septembrī.
"Mēs vedam sarunas ar "Bombardier" un esam gandarīti, ka "Bombardier" ar izpratni izturas pret šīm sarunām, jo skaidrs ir tas, ka arī "Bombardier" ir vajadzīgs liels klients kā "airBaltic", it sevišķi, ja mēs esam apņēmušies pirkt no viņiem vairāk lidmašīnas," raidījumam sacīja Vanags.
Sākotnēji Satiksmes ministrija prognozēja, ka līgums ar Girmesu tiks parakstīts jau pērnā decembra vidū, pēc tam tika solīts, ka līgums tiks parakstīts šā gada janvārī. Tagad jaunākās prognozes liecina, ka līgumu varētu parakstīt nākamnedēļ, vēstīja LNT.
Kā ziņots, valdība pērn nolēma atbalstīt "Prudentia" izraudzītā Vācijas uzņēmēja Girmesa kļūšanu par "airBaltic" investoru. Girmess pauda gatavību ieguldīt "airBaltic" 52 miljonus eiro, bet valsts pēc tam būtu gatava aviokompānijai aizdot 80 miljonus eiro pamatkapitāla palielināšanai. Šie 132 miljoni eiro veicinātu lidsabiedrības biznesa plānu un flotes modernizēšanu.