Par kuģošanas kompānijas "Latvijas Kuģniecības" īpašnieku februārī varētu kļūt "Vitol Netherlands B.V.", intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" sacīja kompānijas lielākās īpašnieces holdingkompānijas "Ventspils nafta" (VN) valdes priekšsēdētājs Roberts Kirkups.
Viņš norādīja, ka tiek veikta VN grupas reorganizācija, lai aktīvu īpašumtiesības būtu sadalītas loģiskāk nekā līdz šim. "Piemēram, par "Latvijas Kuģniecības" īpašnieku kļūs "Vitol Netherlands B.V.", kurai jau pieder līdzīgi aktīvi," teica Kirkups, piebilstot, ka kompānijas akcionāru maiņa, iespējams, varētu notikt jau februārī.
Tajā pašā laikā Kirkups atzīmēja, ka līdz ar īpašnieka maiņu "Latvijas Kuģniecības" darbībā, visticamāk, izmaiņu nebūs.
"Es nedomāju, ka mēs "Latvijas Kuģniecībā" redzēsim kādas izmaiņas. Būs vienkārši cits īpašnieks. "Vitol" grupa jebkurā gadījumā ļoti atbalsta "Latvijas Kuģniecības" darbību. Piemēram, pašlaik "Latvijas Kuģniecība" tehniski pārvalda arī vairākus "Vitol" kuģus. Mēs jau iepriekšējos gados runājām par to, ka "Latvijas Kuģniecībai" ir jāpalielina kuģu skaits tās pārvaldībā, lai uzņēmums varētu darboties pēc iespējas efektīvāk. Pēc manām domām, "Latvijas Kuģniecība" var pārvaldīt 30-36 kuģus - tad uzņēmuma struktūra darbosies ļoti efektīvi. Pašai "Latvijas Kuģniecībai" pašlaik pieder 16 kuģi un tikai to pārvaldīšana izmaksā pārāk dārgi. Ar ļoti līdzīgu struktūru kā šodien mēs sekmīgi varam pārvaldīt 30 un vairāk kuģus," klāstīja Kirkups.
Tāpat viņš atzina, ka no biznesa viedokļa būtu izdevīga arī "Ventspils naftas termināla" apvienošana ar "LatRosTrans", taču kompāniju akcionāru struktūras dēļ tas ir grūti īstenojams.
"No biznesa viedokļa tas būtu izdevīgi. Ja abi uzņēmumi kopīgi izmantotu tās zināšanas, kuras abiem ir, dalītu izdevumus, tad daudz efektīvāk darbotos abi. Tomēr tas ir sarežģīti, ja uz to skatāmies no akcionāru viedokļa. Ņemot vērā abu uzņēmumu akcionāru struktūru, tieša apvienošanās nav iespējama, tomēr mēs joprojām saskatām abu uzņēmumu sinerģijas iespējas. Piemēram, iespējams var būt viena menedžmenta struktūra, saglabājot abus uzņēmumus kā atsevišķus aktīvus. Diskusijas par šo jautājumu ir sāktas, jo tas interesē gan abus uzņēmumus, gan abu uzņēmumu akcionārus," teica Kirkups.
Viņš arī piebilda, ka ar "LatRosTrans" līdzīpašnieku Krievijas "Transneftj" pērn notika diskusijas par to, vai tas vispār ir iespējams un kāds varētu būt ideālais modelis. "Sarunas nav vieglas, bet mēs redzam, ka naftas produktu transportēšana nākamajos gados samazināsies un tādēļ mums ir jāatrod risinājums, kā saglabāt abu uzņēmumu vērtību," sacīja Kirkups.
"Latvijas Kuģniecība" veic kravu pārvadājumus visās pasaules jūrās un okeānos, apmāca un komplektē starptautiskajām konvencijām atbilstošas apkalpes, kā arī piedāvā kuģu tehnisko menedžmentu saviem un citu kuģniecību kuģiem. "Latvijas Kuģniecības" lielākā īpašniece ir holdingkompānija "Ventspils nafta" (49,94%).
"Ventspils nafta termināls" ir "Ventspils naftas" koncerna sabiedrība, kas nodrošina tranzīta pakalpojumus - naftas un dīzeļdegvielas pieņemšanu no cauruļvadiem, naftas, dīzeļdegvielas, autobenzīna un citu naftas produktu kravu pieņemšanu no dzelzceļa un jūras, to uzglabāšanu un pārkraušanu. Kompānijas kapitālā 51% pieder "Ventspils naftai", bet 49% – "Eurotank Holding Sarl", kas ietilpst starptautiskajā termināļu uzņēmumā VTTI, kurš savukārt daļēji pieder "Vitol".
Savukārt "LatRosTrans" ir naftas un naftas produktu transportēšanas uzņēmums, kas nodrošina dīzeļdegvielas transportēšanu pa maģistrālo cauruļvadu Polocka- Ventspils. Sabiedrībai pieder arī naftas cauruļvadi – Polocka-Mažeiķi un Polocka- Ventspils, pa kuriem pēdējos gados tranzīta vajadzībām nafta nav pārvietota. Lielākais "LatRosTrans" īpašnieks ar 66% kapitāla daļu ir "Ventspils nafta", bet 34% pieder Krievijas naftas produktu cauruļvadu monopolistam "Transņefteprodukt".