Valsts uzņēmums "Latvijas Dzelzceļš" (LDz) vienotas vilcienu kustības plānošanas un vadības sistēmas ieviešanā un kustības vadības centra ēkas būvniecībā plāno investēt 29,3 miljonus eiro, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam "Baltic Business Service" sacīja kompānijas valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.
Vienlaikus viņš norādīja, ka kustības vadības centram ir iespējama sinerģija ar projektu "Rail Baltica II". "Pašlaik tiek diskutēts, cik nākotnē "Rail Baltica II" būs vajadzīgi kustības vadības centri. Tāpat, Eiropas platuma jeb šaurajām sliedēm ienākot Rīgas dzelzceļa stacijā, būs nepieciešami dažāda veida savienojumi. Tādēļ no drošības viedokļa ir būtiski, lai ir vienots kustības vadības centrs," pauda Bērziņš.
Viņš uzsvēra, ka drošība ir prioritāte. "Drošība ir prioritāte pāri visām citām prioritātēm. Avārijas rada bēdas un zaudējumus gan cilvēkiem, gan mantām un īpašumiem. Mēs redzam, ka Eiropā šausmīgas avārijas notiek pat tad, ja ir ļoti labi risinājumi. Tādēļ labs kustības vadības centrs ir kritiski nepieciešams. Tas mums arī atļautu minimizēt visu kustības vadības centru izmaksas, jo pašlaik tie ir vairāki. Turklāt pielāgot šāda viena centra vajadzībām esošās telpas ir ļoti sarežģīti, jo kustības vadībai prasības ir ļoti specifiskas," skaidroja LDz vadītājs.
Taujāts, vai LDz nebūtu izdevīgāk nogaidīt, kad šāds kustības vadības centrs tiktu uzbūvēts par "Rail Baltica II" atvēlētajiem līdzekļiem, nevis investēt uzņēmuma naudu, Bērziņš atzīmēja, ka tādā gadījumā parādās jautājums, vai attiecīgo kustības vadības centru pilnvērtīgi varētu izmantot arī LDz. "Ir tomēr šis Eiropas princips, ka piecus gadus pēc investīciju ieguldīšanas ar šādu objektu neko citu nedrīkst darīt. Tādēļ drīzāk es šeit redzu sinerģiju. Līdzīgs jautājums būs par Rīgas centrālo dzelzceļa staciju. Stacija pieder LDz, un, kad tajā nāks iekšā "Rail Baltica II" sliedes, tad būs jādomā, vai mēs to nomāsim, vai kopīgi renovēsim. Par beigu modeli būs dialogs un kopīga vienošanās. Es to redzu tikai kā pievienoto vērtību LDz, nevis kā kaut kādus mīnusus vai apdraudējumus dzelzceļa darbībai," pauda uzņēmuma valdes priekšsēdētājs.
LDz pieder valstij. Tā koncerns nodarbojas ar kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu un uztur infrastruktūru.