Vai Latvijas vagonu būvētāji tiks piesaistīti jauno vilcienu iegādes procesā, esot grūti prognozēt. Iepriekš Latvijas ražotāji esot centušies iesaistīties sadarbībā ar dažādiem ārzemju ražotājiem, un iespējams, ka arī šoreiz interese būšot. Amatpersona cer, ka tas tā tiešām notiks.
"Es vēlētu, lai viņiem tas izdodas. No iepirkumu procedūras viedokļa un juridiskā viedokļa tam gan nebūs nozīmes. Kritērijs ir saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, bet tam, vai ražošanā piedalās vai nepiedalās vietējie ražotāji, nav izšķirošas nozīmes," uzsvēra Lubāns.
Ar tiem ārvalstu pretendentiem, kas ir iekļuvuši jauno vilcienu iepirkuma pirmajā kārtā, Latvijas ražotāji kādā brīdi jau esot sadarbojušies. "Cerība ir, ka viņi varētu saiet kopā," secina amatpersona.
Kā ziņots, pēc saskaņošanas ar ministrijām pieciem izvēlētajiem iepirkuma pretendentiem tiks nosūtīti aicinājumi iesniegt piedāvājumus otrajai kārtai. No tā brīža, kad pretendentiem tiks aizsūtīta iepirkuma dokumentācija - arī ar nolikumu, līguma projektiem un pielikumiem -, pretendenti sākšot gatavot piedāvājumu, un tam ir atvēlētas 75 dienas.
Uzņēmumā ir veiktas aplēses, un iepirkuma prognozētā summa ir aptuveni 200 miljoni eiro, balstoties uz "iepriekšējo praksi un šī brīža dzelzceļa mašīnbūves cenām". Aptuveni šādu summu būšot nepieciešams aizņemties, lai varētu apmaksāt vilcienu piegādi trīs gadu laikā.
"Pasažieru vilciena" iepirkumu komisija dalībai elektrovilcienu iepirkuma otrajā kārtā apstiprināja visus piecus pretendentus. Tie ir Spānijas uzņēmums "Patentes Talgo S.L" ("Talgo"), Šveices uzņēmuma "Stadler" Polijas meitasuzņēmums "Stadler Polska Sp. z o.o." ("Stadler"), "Siemens AG" un "Sinara Group" Krievijas kopuzņēmums "Uraļskije lokomotivi", Spānijas uzņēmums "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A." (CAF) un Čehijas uzņēmums "Škoda vagonka a.s.".
Iepirkumā PV būtiski mainījis jaunā vilcienu iepirkuma nosacījumus, salīdzinot ar iepriekšējiem, un šajā iepirkumā vēlas iegādāties elektrovilcienus ar 400-450 pasažieru sēdvietām. Iepriekšējos iepirkumos PV vēlējās iegādāties vilcienus ar 250-270 sēdvietām.
Uzvarētājam būs jāpiegādā arī vilcienu uzturēšanai nepieciešamā dokumentācija un rezerves daļu fonds. Līguma darbības laiks paredzēts 36 mēneši.
Līdz šim sadarbība vilcienu iepirkumos bijusi Latvijas ražotājam "Rīgas Vagonbūves rūpnīca" (RVR) ar Spānijas uzņēmumu "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A."(CAF). Bija paredzēts, ka Spānijas uzņēmums nodos RVR vilcienu ražošanas tehnoloģijas, investēs iekārtās, lai ražotu jaunos pasažieru vilcienus. "Pasažieru vilciens" gan neparakstīja līgumu par jauno vilcienu ražošanu ar CAF, kas bija uzvarējis pirmajā jauno vilcienu iepirkumā.