Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā – 2016. gada jūnijā, salīdzinot ar 2015. gada jūniju, – samazinājās par 0,5%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas samazinājās par 1,2%, bet pakalpojumiem pieauga par 1,2%.
Tādējādi sesto mēnesi pēc kārtas Latvijā novērota deflācija.
Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni 2016. gada jūnijā, salīdzinot ar to pašu mēnesi pērn, bija cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kāpumam alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei, apģērbiem un apaviem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis 2016. gada jūnijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 0,2%. Būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu bija kartupeļiem, cukuram, mājputnu gaļai, svaigām vai atdzesētām zivīm, maizei, miltiem un citiem graudaugiem. Savukārt lētāki kļuva svaigi dārzeņi, piens, siers un biezpiens, svaigi augļi, kafija, sviests, jogurts.
Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,9%, ko ietekmēja cenu kāpums alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 4,8%.
Apģērbiem cenas palielinājās par 2,1%, bet apaviem – par 2,9%.
Gada laikā ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 4,8%. Lētāka kļuva siltumenerģija, dabasgāze, elektroenerģija, mājokļa īres maksa, savukārt sadārdzinājās atkritumu savākšana, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi.
Vidējais cenu līmenis veselības aprūpei palielinājās par 2,1%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums farmaceitiskajiem produktiem. Sadārdzinājās arī ārstu speciālistu un zobārstniecības pakalpojumi.
Transporta grupā cenu līmenis samazinājās vidēji par 4,6%, ko ietekmēja cenu kritums degvielai par 11,2%. Lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi, savukārt dārgāka – personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas, salīdzinot ar iepriekšējā gada jūniju, pieauga par 1,6%. Ēdināšanas pakalpojumiem cenas palielinājās par 2,0%. Viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā samazinājās par 6,4%.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu samazinājums bija interneta piekļuves pakalpojumiem, kultūras pakalpojumiem, barībai lolojumdzīvniekiem. Savukārt cenu pieaugums bija kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, grāmatām.
2016. gada jūnijā, salīdzinot ar 2016. gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis saglabājās nemainīgs. Precēm cenas samazinājās par 0,2%, bet pakalpojumiem palielinājās par 0,6%.
Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām jūnijā bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupai, atpūtai un kultūrai, kā arī cenu kritumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, apģērbam un apaviem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,9%. Lielākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām pārtikas grupā bija cenu kritumam svaigiem dārzeņiem, galvenokārt gurķiem un tomātiem. Cenas samazinājās arī svaigiem augļiem, sieram un biezpienam, konditorejas izstrādājumiem, jogurtam, pienam un gaļas izstrādājumiem. Savukārt cenu kāpums bija kartupeļiem, maizei, svaigām vai atdzesētām zivīm.
Atlaižu ietekmē apaviem cenas samazinājās par 3,6%, apģērbiem – par 0,9%.
Vidējais cenu līmenis samazinājās siltumenerģijai (kritums par 1,1%) un materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam.
Transporta grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 2%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 4%. Dārgāki bija pasažieru aviopārvadājumi un pasažieru pārvadājumi pa jūru, savukārt cenas samazinājās personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam.
Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,7%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem par 12,2%.
Mēneša laikā personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi akciju noslēgumu ietekmē sadārdzinājās vidēji par 2,4%.
Pārējās patēriņa grupās cenas pieauga vīnam, restorānu, kafejnīcu un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, īslaicīgas lietošanas mājsaimniecības precēm.