Foto: LETA

Nedēļas nogalē notikusī "airBaltic" lidmašīnas "Bombardier Q400 NextGen" ārkārtas nosēšanās ir unikāls gadījums un neliecina par sistemātiskām problēmām aviokompānijas flotē, sarunā ar portālu "Delfi" saka Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs.

Viņš uzsver, ka pasažieriem nevajadzētu uztraukties un var droši turpināt lidot ar Kanādā ražotajām lidmašīnām.

"Tas ir ārkārtas gadījums. Tieši tāda veida problēmas līdz šim nav bijušas, tagad mēģinām noskaidrot datu bāzēs, vai kaut kas līdzīgs nav bijis citām aviosabiedrībām, kas ekspluatē šo modeli. Tur vēl mēs neesam pabeiguši darbu. Mums Latvijā tas ir unikāls gadījums," sacīja CAA direktors.

Tikmēr "airBaltic" norāda, ka, lai nodrošinātu lielāku uzticamību kompānijas flotei, šobrīd padziļināti tiek pārbaudīti visi 12 lidsabiedrības rīcībā esošie "Bombardier" lidaparāti.

Jau ziņots, ka starptautiskās lidostas "Rīga" skrejceļš sestdien, 17. septembrī, tika slēgts, jo tehnisku iemeslu dēļ "airBaltic" reisa BT641 lidmašīna "Bombardier Q400 NextGen" no Rīgas uz Cīrihi starptautiskajā lidostā "Rīga" veica nosēšanos paaugstinātas drošības apstākļos. Lidmašīna nosēdās bez priekšējās šasijas.

Lidmašīnā atradās 63 pasažieri. Neviens lidmašīnas ārkārtas nosēšanās dēļ necieta.

Apkalpe, kas nosēdināja "airBaltic" lidmašīnu, kurai bija radušās problēmas ar priekšējo šasiju, bija pieredzes bagāta, pauda "airBaltic" Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.

Lidmašīnas pārbaudīs rūpīgāk

Foto: DELFI

"airBaltic" Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags sarunā ar portālu "Delfi" norādīja, ka kompānija jau veikusi padziļinātu visu 12 "Bombardier" lidmašīnu tehniskā stāvokļa izpēti, kā arī gatavojas detalizēti atkārtoti pārbaudīt visas pārējās flotes stāvokli.

Viņš arī pauda pārliecību, ka bažām par iespējamiem drošības riskiem, lidojot ar Kanādā ražotajiem lidaparātiem, nav pamata. "Jaunākajai lidmašīnai ir trīs gadi, vecākajai – aptuveni pieci, tās nav vecas lidmašīnas," sacīja Vanags, piebilzdams, ka "airBaltic" pašlaik neplāno pārtraukt lidojumus ar šīm lidmašīnām.

Viņš arī piebilda, ka "airBaltic" rīcībā esošie "Bombardier" lidaparāti ir, iespējams, paši modernākie, kas pieejami reģionā, un, salīdzinot ar citām reģiona un Ziemeļeiropas kompānijām, kas izmanto šāda modeļa lidaparātus, "airBaltic" drošības rādītāji esot pat augstāki.

Likstas piemeklējušas jau līdz šim

Foto: DELFI

Kompānijas rīcībā esošās "Bombardier" lidmašīnas ķibeles piemeklējušas ne pirmo reizi. Pirms nepilna mēneša reisā no Kopenhāgenas uz Rīgu šī modeļa lidmašīnai apstājās viens dzinējs.

Toreiz pēc nolaišanās Rīgā lidmašīna uzreiz apstājās uz skrejceļa un tai bija nepieciešama tehniskā auto palīdzība. Ar tehnisko auto lidaparāts tika nogādāts līdz pasažieru izkāpšanas vietai.

Arī 2012. gadā Bombardier "Q400 Next Gen" skāra problēmas ar dzinēju – reisā Stokholma – Rīga tā veica nosēšanos Rīgas lidostā, bet īsi pirms nosēšanās nelielā gaisa kuģa apkalpe konstatēja labās puses dzinēja indikāciju, tādēļ piesardzības dēļ to izslēdza saskaņā ar standarta procedūru un instrukciju.

Pirms sešiem gadiem, neilgi pēc Kanādas kompānijas sarūpēto lidmašīnu nonākšanas "airBaltic" flotē, "Bombardier Q400 NextGen" vismaz divos lidojumos piedzīvoja problēmas ar lidaparāta durvīm - tās nevarēja pilnībā aizvērt, kas savukārt radīja problēmas ar spiediena režīmu kabīnē. Dažus mēnešus vēlāk "Bombardier", kas devās uz Sanktpēterburgu atkal nācās neplānoti atgriezties lidostā "Rīga" hidrauliskās sistēmas bojājumu dēļ.

Flotē 24 lidmašīnas, aizvien gaida papildinājumu

Foto: Publicitātes attēli

Pašlaik kompānijas aviācijas flote sastāv no kopumā 24 lidaparātiem – pieciem "Boeing 737-500", septiņiem "Boeing 737-300" un 12 "Bombardier Q400 NextGen".

Kā apgalvo Gorodcovs, nav jāuztraucas par kompānijas flotes stāvokli, tas esot mūsdienu standartiem atbilstošs. "Ja aviokompānija spēj tik punktuāli nolidot savus maršrutus, tas liecina arī par flotes stāvokli," viņš skaidro.

Gorodcovs arī nepiekrīt, ka kompānijas regulārā lielīšanās ar balvām par punktualitāti būtu vērtējama tikai kā marketinga triks.

"Šāda veida balvas ir balstītas uz sausiem faktiem. Teiksim, to var izmantot marketingā, bet veids, kā šos datus iegūst – tur ir runa par sausiem skaitļiem. Ja nemaldos, tad arī "Bombardier" ir atzīmējis, ka "airBaltic' flotes stāvoklis ir viens no vislabākajiem uzticamības ziņā, ja salīdzina ar citām aviokompānijām, kas izmanto šo modeli," norāda aviācijas eksperts.

Floti tuvāko divu gadu laikā gaida ievērojams papildinājums, proti, līdz 2018. gadam "Bombardier" apņēmies "airBaltic" piegādāt 20 svaigi būvētas "CS300" lidmašīnas.

Tiesa gan, ar piegādes termiņiem pašlaik skaidrības nav. Pirmos lidaparātus kanādieši solīja piegādāt līdz oktobra beigām, taču nu jau kārtējo reizi šis laika termiņš ir pārcelts.

Nevis sistemātiska problēma, bet ārkārtas gadījums

Foto: LETA

Atbildot uz jautājumu, vai pasažieriem arī turpmāk ir droši lidot ar "airBaltic" rīcībā esošajiem lidaparātiem, Gorodcovs norāda: "Nepārprotami, jā".

"Kompānija pēc notikušā ir veikusi vienreizējas pārbaudes pirms katra lidojuma, lai kur tā lidmašīna arī neatrastos. Pārbaudot flotes lidmašīnas, šāda veida šasijas defekti citiem lidaparātiem nav novēroti," sarunā ar "Delfi" skaidro CAA direktors, piebilstot, ka notikušais nav sistemātiska problēma, bet ārkārtas gadījums.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!