Līdz šim lielākajā automobiļu iepirkumā Valsts policijai atklājusies šmaukšanās, svētdien ziņo TV3 raidījums "Nekā personīga". Pilnsabiedrība "A26" uzvarējusi konkursā par operatīvo transportu ar jaunās paaudzes motoru piegādi, tomēr policijai atvedusi pavisam citas, līgumam neatbilstošas mašīnas.
Pastāvot aizdomas, ka uzņēmējs krāpies un policiju maldinājis ar viltotiem dokumentiem. Tomēr šmaukšanos varēja atklāt krietni laicīgāk, ja policija nebūtu bijusi tik pielaidīga pret konkrēto komersantu, norāda raidījums.
Tiek atgādināts, ka uzreiz pēc Jāņiem iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis (V) un valsts galvenais policists Ints Ķuzis sabiedrībai izrādīja daļu no jaunajām policijas automašīnām. Tas līdz šim ir vērienīgākais auto iepirkums, kurā policija tika pie 755 jauniem transportlīdzekļiem un par nomu turpmākos piecus gadus maksās 22 miljonus eiro. Jaunus spēkratus aizturēto pārvietošanai vajadzēja arī Speciālo uzdevumu bataljonam, tāpēc policija iepirka furgonus ar jaunās paaudzes motoru "EURO 6".
Auto ar samazinātu izmešu daudzumu prasa Eiropas Komisijas regulas, tāpēc konkursa prasība atturēja daudzus auto dīlerus piedalīties šajā policijas iepirkuma daļā. Transportlīdzekļus vajadzēja piegādāt jau gada vidū, bet rūpnīcas nesolīja, ka automašīnas ar jaunās paaudzes motoru laikus saražos un atsūtīs uz Latviju.
"Mēs konkrētajā grupā A16 nestartējām, jo nebija atbilstošam izmešu daudzumam automobilis, ko piedāvāt. Tajā brīdī tieši mainījās modeļi, mēs nevarējām nodrošināt to EURO 6 , nezinot ne komplektācijas, ne cenas," raidījumam apstiprinājis SIA "Amserv Krasta" valdes priekšsēdētājs Andis Araks.
To nevarēja arī pilnsabiedrība "A26", tomēr tā konkursā piedalījās un solīja, ka policijai būs furgoni, kuru dzinēji atbildīs prasītajam un vinnēja. Firma slēdza līgumu, ka mēnesī policija par vienas mašīnas nomu maksās 800 eiro, bet par visiem Citroen furgoniem piecos gados vairāk nekā 806 820 eiro.
Raidījums stāsta, ka 17 "Citroen Jumpy" automašīnas Latvijā nonākušas gada vidū. Tās vajadzēja aprīkot policijas vajadzībām un uzņēmējs to arī darīja, lai gan zināja, pašas mašīnas neatbilst līgumam, jo ir ar "EURO 5" nevis "EURO 6" motoru, norāda "Nekā personīga".
Neskatoties uz neatbilstību, policija "Citroen" automobiļus ir pieņēmusi, par ko liecinot automobiļu atrašanās policijas stāvlaukumā Vestienas ielā. Policija automašīnas pieņēma septembra sākumā un apgalvo, ka neatbilstību nav pamanījusi. Šmaukšanās nāca gaismā, kad "Citroen" transportlīdzekļus policija ierakstīja grāmatvedībā, tad arī policija saprata, ka automašīnas nav vis ar jaunās paaudzes motoru, bet gan atbilst zemākam "EURO 5" standartam.
Valsts policijas priekšnieka Inta Ķuža vietniece raidījumam skaidrojusi, ka policijas darbinieki vēl pirms auto pieņemšanas skatījušies CSDD reģistros, taču tur neesot parādījusies nekāda informācija par konkrēto "Citroen" dzinēju emisijas standartiem. Tomēr "Nekā personīga" gan pārliecinājies, ka atklāt maldināšanu policijai būtu prasījis ne vairāk kā piecas minūtes, informāciju viegli atrodot ražotāja mājas lapā.
Izpētīts, ka vēl vasarā, 22. jūnijā, divus mēnešus pirms auto pieņemšanas, Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis rakstījis pilnsabiedrībai "A26" , lai tā tiešām apstiprina, vai policijai tiks piegādāti "Citroen" ar motoriem, kas atbilst stingrajām "EURO 6" apkārtējās vides prasībām un lūdza pievienot ražotāja apstiprinājumu. Savukārt "A26" izpilddirektora Guntara Šīranta atbildes vēstulē klāt bijis pievienots autoražotāja Parīzē izdots apstiprinājums, kas policijas modrību iemidzinājis.
"Nekā personīga" rīcībā ir policijai piegādāto "Citroen" automašīnu rūpnīcas Parīzē sertifikāti un neviens no tiem neatbilst tai kopijai, ko "A26" jūnijā iesniedza policijai. Tas nozīmē, ka policiju komersants maldinājis apzināti, lai slēptu, ka mašīnas neatbilst ne konkursa prasībām, ne noslēgtajam līgumam. Toties žurnālistu rīcībā esošie automašīnas ražotāja sertifikāti atbilst tām automašīnām, ko "A26" reāli piegādāja policijai un kuras reģistrēja CSDD .
Valsts policija nu prasīšot, lai "A26" izpilda līgumu. Tas nozīmē, ka uzņēmējam būs mašīnas jāmaina. Policija plāno, ka tas jāizdara līdz nākamā gada sākumam, savukārt iekšlietu ministrs Kozlovskis plānojot šo jautājumu ar Ķuzi pārrunāt pirmdien, kad viņš atgriezīsies no atvaļinājuma.