Līgumu par "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes modeli parakstījušas astoņas no deviņām iesaistītajām Baltijas valstu iestādēm, izņemot Lietuvas dzelzceļa kompāniju "Lietuvos Geležinkeliai", pavēstīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" pārstāvji.
"Projekta finansēšanas un izpildes modeļa parakstīšanas process ir gandrīz noslēdzies. Lai to pabeigtu pilnībā, nepieciešams pēdējais paraksts no "Lietuvos Geležinkeliai", ko iekšēju lēmumu pieņemšanas procedūru dēļ būs iespēja veikt tuvāko dienu laikā," pauda "RB Rail".
Jau vēstīts, ka visu Baltijas valstu pārstāvju starpā ir panākta vienošanās par līgumu, kas definēs "RB Rail" un nacionālo ieviesējorganizāciju trijās Baltijas valstīs - "Rail Baltica Estonia", Igaunijas Tehniskā regulatora, "Rail Baltica Statyba", "Lietuvos Geležinkeliai AB", SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" - lomas iepirkumu procesos, tomēr tehniski līgumu ne visu deviņu iesaistīto līgumslēdzēju pārstāvji ir parakstījuši, un šis process turpinās.
"RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa iepriekš atzina, ka vienošanās nenāca viegli, ņemot vērā katras valsts atšķirīgos likumus un juridiskos procesus. Tā gan neesot tikai Baltijas valstu problēma, tā ir visos Eiropas Savienības starpvalstu projektos.
Rubesa skaidroja, ka atbilstoši līgumam "RB Rail" būs centrālā pārvaldītāja loma projektā. Uzņēmums vadīs iepirkumus, nodrošinās projekta īstenošanu, kā arī mārketinga un biznesa aktivitātes.
Kā ziņots, 30. septembris bija nospraustais termiņš, līdz kuram Baltijas valstu deviņām iestādēm bija jāparaksta līgums par projekta "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes nosacījumiem.
Šogad 7. septembrī "RB Rail" padomes sēdē Baltijas valstu pārstāvji vienojās par turpmāko iepirkumu modeli un atbildības sadalījumu projekta "Rail Baltica" realizēšanā. Visi projekta iepirkumi tiks dalīti trijās grupās - iepirkumi, kurus organizēs tikai kopuzņēmums, konsolidētie iepirkumi, kurus īstenos kopuzņēmums, un iepirkumi, kurus īstenos nacionālo valstu ieviesējorganizācijas stingrā kopuzņēmuma uzraudzībā.
Satiksmes ministrijā pauda, ka padomes sēde ir būtisks pagrieziens Baltijas valstu sadarbībā, lai turpinātu darbu pie projekta tālākas izstrādes finansējuma saņemšanai. Padomes sēdes laikā tika diskutēts par rīcību saistībā ar "RB Rail" centralizētākiem iepirkumiem, noteikta tās vadošā loma, kā arī pārrunāti Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālo iepirkumu jautājumi, kurus uzrauga "RB Rail" un kas tiek veikti pēc "RB Rail" izstrādātiem iepirkuma principiem.
Iepriekš vēstīts, ka Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komitejas priekšsēdētājs Mihaels Krāmers brīdināja - ja Baltijas valstis arī turpmāk nespēs atrast kopīgu valodu jautājumā par Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projektu, tās var zaudēt šim projektam piešķirtos līdzekļus.
Baltijas valstīm domstarpības bija tādos jautājumos kā pievienotās vērtības nodokļa sadale par "Rail Baltica" darbiem, iepirkumu modelis projektā, kā arī "RB Rail" valdes locekļu iecelšana. Patlaban gan domstarpības esot atrisinātas.