Lielbritānijas dzelzceļa industrijas uzņēmumi ir ieinteresēti piedalīties "Rail Baltica" projektā, šorīt intervijā Latvijas Radio teica Lielbritānijas Dzelzceļa industrijas asociācijas starptautiskās attīstības direktors Nīls Volkers.
Viņš Latvijā ieradies Apvienotās Karalistes Dzelzceļa tirdzniecības misijā. Viens no misijas mērķiem ir iepazīšanās ar Latvijas dzelzceļa industriju, ar kuru šajā nozarē strādājošās Lielbritānijas kompānijas varētu sadarboties gan "Rail Baltica", gan citos dzelzceļa infrastruktūras attīstības projektos. Volkers intervijā atzina, ka Lielbritānijas dzelzceļa industrijas uzņēmumi ir ieinteresēti piedalīties "Rail Baltica" projektā.
""Rail Baltica" ir stratēģiski nozīmīgs projekts, kas ir svarīgs visām trim nācijām, kas tajā iesaistītas un, cerams, arī Somijai un Polijai. Mēs priecājamies, ka dažas kompānijas jau ir bijušas iesaistītas šajā projektā, piemēram, "Aecom", kam jau ir biroji šeit, veica projekta priekšizpēti. Arī "RB Baltica" komanda ir apmeklējusi Lielbritāniju, lai iepazītos ar mūsu pieredzi," teica Volkers.
Viņš atzīmēja, ka Apvienotās Karalistes dzelzceļa industrija aktīvi darbojas visā pasaulē. "Mēs sevi uzskatām par konkurētspējīgiem un varam piedāvāt plaša spektra ekspertīzi, profesionālu servisu, savus konsultantus, piegādātājus, tehnoloģijas, turklāt mums ir daudz jaunu augsto tehnoloģiju šajā jomā. Gribētu arī atzīmēt faktu, ka Lielbritānijas dzelzceļš ir viens no drošākajiem dzelzceļiem Eiropā. Tātad mūsu pienesums šajā projektā varētu būt prasmes un ekspertīze. Un, ņemot vērā, ka mūsu kompānijas aktīvi darbojas visā pasaulē, ir gluži dabiski, ka tik nozīmīgi projekti kā šis vilina Apvienotās Karalistes kompānijas ierasties, pētīt situāciju un kļūt par šo projektu partneriem," atzina Volkers.
Savukārt uz jautājumu, kā visus Lielbritānijas dzelzceļa industrijas plānus attiecībā uz "Rail Baltica" var ietekmēt "Brexit", ņemot vērā to, ka "Rail Baltica" celtniecību ir plānots sākt 2020. gadā pēc iespējamā "Brexit" datuma, Volkers pauda cerību, ka tiks panākta iespējami labākā vienošanās starp Eiropas Savienību un Lielbritāniju. "Mums ir jāpaļaujas uz mūsu politiķu un Eiropas politiķu spēju panākt labāko iespējamo vienošanos gan Apvienotajai Karalistei, gan Eiropas Savienībai. Mēs jau nepametam Eiropu, mēs tikai, iespējams, aizejam no Eiropas Savienības. Bet mūsu dzelzceļa kompānijas strādā visā pasaulē un Eiropa ir un paliek nozīmīgs Apvienotās Karalistes tirdzniecības partneris. Manuprāt, mums vēl arvien būs daudz, ko piedāvāt un biznesa sadarbība varēs turpināties," teica Lielbritānijas Dzelzceļa industrijas asociācijas starptautiskās attīstības direktors.
Jau vēstīts, ka Lietuvas dzelzceļa kompānija "Lietuvos geležinkeliai" kā pēdējā no iesaistītajām institūcijām 8. oktobrī parakstīja līgumu par "Rail Baltica" izpildes un finansēšanas nosacījumiem.
Līdz ar to visas deviņas līgumslēdzējas puses – "RB Rail", Igaunijas Ekonomikas un komunikāciju lietu ministrija, Latvijas Satiksmes ministrija, Lietuvas Transporta un komunikācijas ministrija, "Rail Baltic Estonia", Igaunijas Tehniskais regulators, SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas", "Rail Baltica Statyba", "Lietuvos geležinkeliai" ir parakstījušas dokumentu, noslēdzot formālo līguma apstiprināšanas procesu.
Līdz ar līguma parakstīšanu, "RB Rail" valde uzsāk darbu pie nepieciešamo mehānismu izstrādes, lai ieviestu līgumā noteiktos principus. Tas ir īpaši būtiski, lai varētu iekļauties projektā noteiktajā īstermiņa un vidēja termiņa laika grafikā.
Kā ziņots, 30. septembris bija termiņš, līdz kuram Baltijas valstu deviņām iestādēm bija jāparaksta līgums par projekta "Rail Baltica" finansēšanas un izpildes nosacījumiem. To bija parakstījušas visas iesaistītās puses, izņemot "Lietuvos geležinkeliai".
Eiropas sliežu platuma projekts "Rail Baltica" ir līdz šim vērienīgākais transporta infrastruktūras projekts ziemeļaustrumu Eiropā. Tas paredz Eiropas sliežu platuma ātrgaitas dzelzceļa izbūvi, savienojot vienotā dzelzceļa transporta tīklā Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni. "Rail Baltica" dzelzceļa tīklam jākļūst par izšķirošo posmu Baltijas jūras Ziemeļu transporta koridorā, nodrošinot reģiona ciešāku ekonomisko un administratīvo sadarbību ar pārējām Eiropas valstīm.