Valdība otrdien aiz slēgtām durvīm spriedusi par aviokompānijas "airBaltic" stratēģiskā investora piesaisti. Līdz decembrim uzņēmums cer noslēgt līgumu ar potenciālo "airBaltic" konsultantu, kuram būs jāizstrādā labākais risinājums stratēģiskā investora piesaistei, pēc Ministru kabineta sēdes žurnālistiem pastāstīja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).
Vispirms konsultantam būs jāizstrādā labākais risinājums stratēģiskā investora piesaistei, skaidroja ministrs.
Kā portālu "Delfi" informēja Satiksmes ministrijā (SM), konsultanta darba uzdevums būs piesaistīt "airBaltic" stratēģisko investoru, vienlaikus saglabājot lidostu "Rīga" kā galveno "airBaltic" bāzi, kā arī paredzot, ka galamērķu un pasažieru skaitam jāsaglabājas 2016. gada līmenī.
Vienlaikus pastāv nosacījums, ka Latvijas valsts saglabā ietekmi būtiskāko stratēģisko lēmumu pieņemšanā.
Kā skaidroja Augulis, "airBaltic" piesaistīs starptautisku konsultantu ar pieredzi gan finanšu, gan aviācijas darījumos.
Pašlaik ministrs gan neizteica minējumus, kādas uzņēmuma daļas varētu paturēt valsts, lai tā saglabātu būtisku ietekmi visu stratēģisko lēmumu pieņemšanā. Šis risinājums jāizstrādā konsultantam.
Ministrs pieļāva, ka līgums ar konsultantu tiks noslēgts decembra sākumā. "Pašlaik pēc indikācijām, man esot gan Ķīnā, gan citās valstīs, interese ir. It sevišķi pēc tā, ka ir pieņemts lēmums par pašu kapitālu, kas tagad ir no mīnusa pozitīvs. Līdz ar to ir daudz lielāka stratēģisko investoru interese," komentējot iespējamo investoru interesi, pauda satiksmes ministrs, piebilstot, ka pašlaik neminēs potenciālos investoru. "Tam, kam būs interese un labākais piedāvājums, atbilstoši valsts interesēm, tas būts pats labākais."
Arī "airBaltic" vadītājs Martins Gauss pēc valdības sēdes atzina, ka viņa ieskatā ar investoru piesaisti veiksies labi. Viņš paredzēja, ka nākotnē būs pavisam cita interese par uzņēmumu, ņemot vērā tā peļņu, jaunās lidmašīnas, kā arī lielo darbaspēku.
Tikmēr Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS) pauda, ka stratēģiskā investora piesaiste ir jāveic ļoti pārdomāti, saistot to ar "airBaltic" biznesa plānu.
Satiksmes ministrija kopīgi ar SIA "KPMG Baltics" pārstāvjiem aiz slēgtām durvīm otrdien arī prezentēja valdībai nacionālās aviosabiedrības "airBaltic" padziļinātās izpētes rezultātus.
Atbilstoši valdības dotajam uzdevumam SM, piesaistot neatkarīgu ekspertu, bija jāveic nacionālās aviokompānijas "airBaltic" 2011.-2015. gada darbības padziļināta izpēte.
"Šajā izpētē bija jāvērtē sabiedrības padomes un valdes darbība, nodrošinot "airBaltic" finanšu darbību, juridisko lietu vešanu, komercdarbību. Tāpat vienlaikus jāsniedz atzinumu par biznesa plānā "Horizon 2021" definēto mērķu un sasniedzamo rezultātu atbilstību faktiskajai situācijai," portālu "Delfi" informēja SM.
Izpētes rezultātā nav konstatēti likuma pārkāpumi vai neatbilstoša amatpersonu rīcība, uzsvēra SM.
Izpētes rezultātā tika izteikts ieteikums, nodrošināt vienlīdzīgu attieksmi pret visiem akcionāriem atbilstoši Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas vadlīnijām, izstrādāt un ieviest formālu ziņošanas sistēmu.
Vienlaikus SIA "KPMG Baltics" ieteica pārskatīt un samazināt uzraudzības institūciju iesaistes līmeni operatīvo lēmumu pieņemšanā. Tāpat uzņēmums ieteica savlaicīgi izvērtēt "airBaltic" ilgtermiņa attīstības stratēģiju.
"airBaltic" nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz 60 galamērķiem. Tās flotē ir 24 lidmašīnas.
"airBaltic" dibināta 1995. gadā. Tās galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 80,05% akciju, bet Ralfam-Dīteram Montāgam-Girmesam ar viņam pilnībā piederošu SIA "Aircraft Leasing 1" pieder aptuveni 20% akciju.