Vilcienu un lidmašīnu ražotājs "Bombardier" ir Kanādas provinces Kvebekas lepnums, tomēr jau gadiem uzņēmums piedzīvo finansiālas nedienas. Kompānijas galvenā cerība un arī dārgākais projekts – "C Series" lidmašīnas modelis, kura mazākais variants CS100 šovasar nonācis pie pirmā klienta "Swiss", bet lielākais – CS300 – pēc mēneša tiks piegādāts pirmajam klientam, proti, Latvijas aviosabiedrībai "airBaltic".
Nedz "Bombardier", nedz "airBaltic" vadība nepieļauj nekādas šaubas – "C Series" ir modernākā lidmašīna kategorijā 100 – 140 pasažieriem. Tomēr divarpus gadu aizkavēšanās, kas krietni sadārdzinājusi "C Series" programmu, un paša uzņēmuma finanšu problēmas rada raizes gan investoriem, gan potenciālajiem klientiem.
Tikai ne Kvebekā – provinces valdība "C Series" programmā investējusi miljardu ASV dolāru, savukārt privāts pensiju fonds "Bombardier" holdingkompānijā - vēl pusotru miljardu dolāru. "Bombardier" bāzes pilsētā Monreālā nejauši satikti cilvēki atklāj, ka pa lētu naudu iegādājušies uzņēmuma akcijas un ir pārliecināti, ka tiklīdz jaunās lidmašīnas "aizies gaisā", viņi savas investīcijas atpelnīs. Jau vismaz kopš pērnā gada beigām uzņēmums cenšas pārliecināt arī Kanādas federālo valdību par investīcijām aptuveni miljarda ASV dolāru apmērā.
Šo iemeslu dēļ "C Series" programmas komerciālu panākumu likmes ir ļoti augstas. Uzņēmums vēlas mest izaicinājumu "Boeing" un "Airbus", konkrētajā kategorijā konkurentiem atņemot 50% tirgus daļu, tiekoties ar žurnālistiem un lidsabiedrības pārstāvjiem, pirmās "airBaltic" lidmašīnas atklāšanas ceremonijā atklāj "Bombardier" vadība.
Pirmais 'airBaltic' komerclidojums – decembrī
Kad "airBaltic" sāka lūkoties pēc jaunām lidmašīnām, kas nomainītu aviokompānijas flotē esošos "Boeing 737", iespēju iegādāties CS300 uzņēmums sākotnēji nav apsvēris pārāk nopietni. "Mums bija process, kurā "Airbus", "Boeing" un "Bombardier" centās mūs pārliecināt izvēlēties viņu produktus. Mēs apsvērām "Airbus a319neo", kas tiek laists klajā tagad, "Boeing 737 MAX 7" un "Bombardier CS300". Ja tās pašas lidmašīnas salīdzinātu tagad, tad secinājumi būtu tādi paši kā 2011. un 2012. gadā, kad mēs izdarījām izvēli. Pat neatkarīgi no cenas abas šīs lidmašīnas nespēj konkurēt ar CS300," skaidro "airBaltic" prezidents Martins Gauss.
Viņš norāda, ka abas konkurentu lidmašīnas ir pārāk smagas, jo, neraugoties uz vēlākiem uzlabojumiem, viena ir būvēta 60. gados, bet otra - 80. gados, kamēr CS300 ir pilnībā no jauna uzbūvēta, izmantojot mūsdienu tehnoloģijas.
Gauss uzsver, ka lidmašīnas parametri ir vēl labāki nekā tie, ko "Bombardier" solīja pirms četriem gadiem. "Tas nebija viegls lēmums, jo "Boeing" un "Airbus" darīja visu iespējamo, lai mēs šādu lēmumu nepieņemtu, arī politiskā līmenī," atklāj "airBaltic" vadītājs.
"airBaltic" pasūtīto lidmašīnu vērtība ir pusotrs miljards ASV dolāru, tomēr precīzus darījuma nosacījumus abas puses neatklāj.
Kā apgalvo gan ražotājs, gan Latvijas lidsabiedrība, jaunās "C Series" lidmašīnas ir pārākas par saviem konkurentiem ikvienā rakursā - vieglākas, pasažieriem ērtākas, klusākas, degvielu mazāk patērējošas, mūsdienīgākas. Kā skaidro "airBaltic" korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags, salīdzinājumā ar "Boeing 737" jaunās lidmašīnas būs četras reizes klusākas, tajās slāpekļa savienojumu izmešu līmenis būs uz pusi mazāks, degvielas ietaupījums sasniegs 20%. Viņš gan uzsver, ka finansiālais ieguvums nav saistīts tikai ar mazāku degvielas patēriņu. Piemēram, tas, ka jaunās lidmašīnas ir vieglākas, samazinās aviokompānijas nodevas lidostās.
CS300 spēj nolidot aptuveni stundu ilgāk nekā aviokompānijas flotē esošās "Boeing 737", kas ļaus ieviest jaunus maršrutus, piemēram, uz Apvienotajiem Arābu Emirātiem.
Salīdzinājumā ar "Boeing 737", kas pašlaik ir aviokompānijas flotē, jaunajā lidmašīnā pasažieriem būs vairāk vietas kājām, kā arī bagāžai, jo, pirmkārt, vienā rindā būs piecas, nevis sešas sēdvietas, bet, otrkārt, bagāžas plaukti ir lielāki nekā esošajās lidmašīnās.
"Ir laba sajūta redzēt mūsu lidmašīnas ražošanas procesā, redzēt progresu katru reizi, kad esam te," "Bombardier" ražotnē Kanādā atzīst Gauss. Viņš skaidro, ka pēc tam, kad aviokompānija saņems jauno lidmašīnu, tā paredzējusi divas nedēļas, lai to testētu pirms komerciāliem lidojumiem, un mēnesi, lai to akceptētu. Viņš atzīst, ka līdz tam kompānijas personālam daudz ir jāmācās, tomēr tam nevajadzētu sagādāt nekādas neērtības pasažieriem.
Gauss atminas, ka 2012. gadā bija grūti pārliecināt Latvijas sabiedrību, ka "airBaltic" ir nepieciešamas jaunas lidmašīnas. "Mēs esam ļoti lepni, ka mēs, "airBaltic", saņemsim šo produktu pirmie pasaulē. Tas ir tik īpaši, ka bija vērts iet cauri tam, kas noticis pēdējos četros gados," teic aviokompānijas vadītājs.
Saskaņā ar grafiku nākamās lidmašīnas Rīgā ieradīsies laika posmā no nākamā gada marta līdz augustam - līdz nākamā gada beigām "airBaltic" flotē būs jau astoņas CS300 lidmašīnas. Šīs lidmašīnas "airBaltic" iecerējis izmantot 20 gadus.
Striktākās pārbaudes aviācijas vēsturē
Lidmašīna ir aprīkota ar turboventilatoru dzinēju (turbofan engine), ko Devārs un industrijas eksperti raksturo kā pilnīgi jaunu un inovatīvu tehnoloģiju. Daļa fizelāžas izgatavota no jaunas paaudzes alumīnija un litija sakausējuma, kā arī oglekļa šķiedras, kas to padara ievērojami vieglāku par konkurentu ražojumiem.
Atsevišķas no šīm tehnoloģijām jau tiek izmantotas lielākās lidmašīnās, bet "C Series" pārstāvētajā kategorijā pilnīgi jauna lidmašīna nav radīta jau vismaz 20 gadus, tādēļ tajā "Bombardier" jaunievedumi ir unikāli.
Daļa lidmašīnas fizelāžas ražota Ķīnā, daļa - Kanādā. Atsevišķas detaļas nāk no Īrijas, ASV, Itālijas. Patlaban no brīža, kad dažādas lidmašīnas daļas nonāk ražotnē Mirabelā, līdz brīdim, kad no tās izripo gatavs lidaparāts, paiet aptuveni trīs mēneši, tomēr nākotnē šo laiku paredzēts trīskārt saīsināt.
Devārs apliecina, ka inovāciju procesā drošība nav aizmirsta: "Drošība ir ikviena lidmašīnu ražotāja galvenā prioritāte. "C Series" atbilst visiem jaunākajiem sertifikācijas standartiem. Sasniegti augstākie drošības standarti industrijā. Mēs esam sertificējuši lidmašīnu Kanādas, Eiropas un ASV atbildīgajās institūcijās." Izietās pārbaudes gan sadarbībā ar uzraugošajām iestādēm, gan aviokompānijām viņš raksturo kā pamatīgākās aviācijas vēsturē. To laikā lidojumos pavadītas vairāk nekā 5500 stundas.
Lai gan pirmajos komerciālajos lidojumos problēmas ir sagaidāmas, tomēr "Bombardier" pārstāvis apgalvo, ka ar nedaudz mazākajām CS100, kas šovasar piegādātas "Swiss", konstatēts daudz mazāk problēmu nekā gaidīts. Nebūšanas esot pavisam nelielas un galvenokārt saistītas ar lidmašīnas vadības apguvi vai sensoriem. "Swiss" konstatētās problēmas "airBaltic" paredzētajās CS300 lidmašīnās jau būs novērstas, tādēļ Devārs sagaida, ka ar tām pirmajos lidojumos būs vēl mazāk aizķeršanos.
Akciju cena pēc milzu kritiena vēl neatgūstas
Šogad nākotne ražotājam sāka krāsoties gaišākās krāsās - pavasarī ASV avio milzis "Delta Airlines" pasūtīja "C Series" lidmašīnas 5,6 miljardu dolāru vērtībā, vasarā "Swiss" sāka komerciālus lidojumus ar pirmo CS100 lidmašīnu, bet pirmie CS300 prototipi devās "viesizrādēs" pie pirmā klienta "airBaltic", kā arī citviet Eiropā un pasaulē. Tomēr uzņēmums vēl ir tālu no komerciāliem panākumiem, tādēļ gada sākumā tas paziņoja par 7000 darbinieku atlaišanu, bet šoruden - par vēl 7500 štata vietu saīsināšanu.
Kopš 2014. gada līdz pērnā gada izskaņai "Bombardier" akciju cena Toronto fondu biržā samazinājās vairāk nekā trīskārt. Tagad, salīdzinot ar akcijas cenu zemāko punktu šī gada februārī (pieckāršs kritums kopš 2014. gada), investoru uzticība uzņēmumam ir augusi, tomēr, šķiet, vienīgais, kas ļautu Kanādas aviogigantam atgūties, ir arvien jauni "C Series" pasūtījumi.
Devārs atzīst, ka nesenās kompānijas darbinieku skaita samazināšanas saskan ar uzņēmuma biznesa plānu un situāciju tirgū. Viņš uzsver, ka štatu samazināšana nav skārusi "C Series" programmu. Daļa no darbiniekiem, kam nāksies pamest citas "Bombardier" struktūrvienības, tiks pieņemti darbā "C Series" programmā.
"Bombardier" vadība neslēpj - "C Series" izstrādes sākumā uzņēmums sastapās ar industrijas skepsi un šaubām. Tagad, kad pirmās CS100 lidmašīnas jau tiek izmantotas komerciālos lidojumos, bet CS300 drīzumā nonāks pie "airBaltic", interese arvien aug un situācija mainās dramatiski, apgalvo Devārs. Arī pasūtījumi turpina ienākt - lielākais no tiem ir no "Delta Airlines", kas iegādāsies 125 lidmašīnas.
"Bombardier" viceprezidents Kolins Bouls skaidro, ka tendences industrijā līdz šim diktējuši "Boeing" un "Airbus" centieni palielināt šīs klases lidmašīnas. "Tas radījis caurumu 100 -150 pasažieru [lidmašīnu] tirgū. Es teiktu, ka lielie puiši aviokompānijām ir skalojuši smadzenes, pārliecinot, ka lielāks ir labāks par jebkuru cenu. Manuprāt, mums ir liels progress, tagad pārliecinot lidsabiedrības, ka ir milzīgas iespējas 100 - 150 pasažieru tirgū ar tām izmaksām, ko mēs spējam piedāvāt ar jaunākajām tehnoloģijām un inovatīvu dizainu."
Viņš paredz, ka ir nepieciešams laiks analīzei un secinājumiem un ka 2017. gads būs "ļoti liels gads "C Series" programmai".
Bouls lēš, ka tuvāko 20 gadu laikā šajā kategorijā būs pieprasījums pēc aptuveni 7000 lidmašīnu. "Tas, mūsuprāt, ir pārāk liels tirgus, lai šo iespēju laistu garām, jo īpaši tad, ja konkurenti tam nepievērš gana lielu vērību," viņš skaidro. Uzņēmuma mērķis ir sasniegt 50% tirgus daļu šajā kategorijā.