Vecgada vakarā un Jaungada naktī "Taxify" mobilajā platformā plānots palielināt tarifus četras līdz septiņas reizes, pārsniedzot Rīgas domes saistošajos noteikumos noteiktos maksimālos tarifus, noskaidroja aģentūra LETA.
Platformas pārstāvji informēja, ka ''Taxify'' lietotnē Vecgada vakarā un Jaungada naktī piemēros augstākus tarifus, ņemot vērā vēsturiski augsto klientu pieprasījumu. Tarifu mērķis ir arī motivēt vadītājus, lai visiem klientiem, kuri to vēlas, būtu pieejami taksometri. Par tarifiem gan vadītāji, gan klienti būs informēti iepriekš e-pastos, kā arī katra taksometra tarifs vienmēr ir redzams ''Taxify'' lietotnē pirms taksometra izsaukšanas.
''Vecgada vakarā taksometru klientu pieprasījums ir ievērojami lielāks nekā ikdienā. Vienlaikus vadītājiem tā ir nakts, kuru viņi pavada darbā, nevis tuvinieku lokā. Tāpēc augstāks tarifs ir pamatots solis, kas ir pieņemams abām iesaistītajām pusēm. Vienlaikus mūs ļoti satrauc starp citiem taksometru vadītājiem, kuri nepaaugstina tarifus, pastāvošā prakse Jaungada naktī mudināt pasažierus vienoties par brauciena maksu neoficiāli un braukt, izslēdzot skaitītāju. Tā kā mums rūp mūsu klientu drošība un maksājumu caurspīdība, mēs šādu praksi nepieļaujam un tieši tāpēc esam noteikuši oficiālu paaugstināto tarifu lietotnē, lai reģistrēti tiktu visi braucieni," skaidroja ''Taxify'' vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš.
''Taxify'' paziņojumā šoferiem teikts, ka ''Taxify'' programmā strādājošiem vadītājiem tiks pacelti tarifi četras līdz septiņas reizes, kas ļaus šoferiem vairāk nopelnīt. ''Kad saņemat izsaukumu, uzreiz zvaniet klientam un informējiet, ka ''Taxify'' ir palielinājis tarifus un brauciens var izmaksāt līdz piecām reizēm dārgāk nekā ikdienā, pamatojoties uz to, ka taksometru pieprasījums Jaunā gada naktī ir vismaz 10 reižu lielāks nekā parastās brīvdienās. (..) Lielā pieprasījuma laikā ''Taxify'' lietotāji nevarēs izvēlēties konkrētu mašīnu. Pasūtījums tiks automātiski sūtīts vistuvākajam vadītājam. Tas tiks darīts, lai palielinātu efektivitāti, samazinātu jūsu ierašanās laiku un jūs spētu izpildīt vairāk pasūtījumus,'' sacīts vēstījumā.
Tajā piebilsts, ka likumā [Rīgas domes saistošajos noteikumos] noteiktā kārtībā taksometru maksimālais tarifs ir 2,13 eiro par iekāpšanu, 0,71 eiro par kilometru, kā arī 0,14 eiro par minūti. Plānotie ''Taxify'' tarifi ir augstāki par šiem rādītājiem.
Taujāti, kāpēc ''Taxify'' var piemērot augstākus tarifus nekā saistošajos noteikumos noteikts, platformas pārstāvji pauda - ''Taxify'' uzskata, ka šāds ierobežojums ir pretrunā gan ar vadītāju, gan klientu interesēm un tirgus konkurences nosacījumiem.
''Tirgū cenu vajadzētu regulēt, ņemot vērā piedāvājuma un pieprasījuma attiecības un godīgu konkurenci. Jāņem vērā, ka ''Taxify'' ir platforma, kas savieno vadītāju un klientu, un faktiskais pakalpojuma sniedzējs ir pats taksometra vadītājs, tāpēc gala lēmums par tarifu ir vadītāja rokās un tarifiem ir rekomendējošs raksturs, tas ir, katrs vadītājs pats nosaka savu tarifu, protams, tas tiek uzrādīts arī lietotnē pirms klients veic izvēli,'' skaidroja ''Taxify'' pārstāvji, piebilstot, ka rekomendējošo tarifu mērķis ir veicināt caurspīdību un klientu drošību, lai nodrošinātu to, ka arī paaugstināta tarifa braucieni tiek reģistrēti un klienti saņem drošu pakalpojumu, atgūst nozaudētas mantas utt.
Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs Emīls Jakrins pauda, ka šāda rīcība ir pretrunā ar normatīvo aktu prasībām. ''Aicinām lietotni ''Taxify'' neieviest paaugstināto tarifu plānu Vecgada vakarā un Jaunā gada naktī, jo tas nav saskaņā ar valstī noteiktajām normatīvo aktu prasībām. Norādām, ka, uzdodot ''Taxify'' programmā strādājošajiem vadītājiem paaugstināt tarifus, pārsniedzot pārvadātāja licencē noteiktos, šoferi ir spiesti rīkoties pretlikumīgi un par šādu rīcību var tikt piemērots administratīvais sods līdz pat 700 eiro apmērā, kā arī draudēt licences anulēšana,'' klāstīja Jakrins.
Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā pārvadātājiem tiek piešķirtas licences un saskaņoti tarifu plāni Rīgas domes Pasažieru komercpārvadājumu licencēšanas komisijā. Savukārt saistošo noteikumu izpildi kontrolē Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienests.
''Pasažieri ir aicināti ziņot par pārkāpumiem, vienlaikus obligāti iesniedzot departamenta Kontroles dienestā čeku, kurā redzams, ka pārvadājumi veikti par neatbilstošu tarifu. Tāpat pasažieriem ir tiesības atteikties maksāt tarifam neatbilstošo summu un lūgt uzrādīt šoferi apstiprinātos braukšanas tarifus. Jebkurā gadījumā braukšanas tarifiem saskaņā ar Autopārvadājumu likumu un Ministru kabineta noteikumiem jābūt norādītiem ārpusē uz transportlīdzekļa virsbūves,'' skaidroja Jakrins.
''Baltic Taxi'' pārstāvis Jānis Naglis pauda izbrīnu, ka nozari uzraugošās institūcijas, tostarp pašvaldības, šādu ''Taxify'' rīcību pieļāvušas.
Viņš piebilda, ka ''Baltic Taxi' piedalās licencētos pārvadājumus un tarifi jau iepriekš apstiprināti, kas nozīmē, ka šādu soli ''Baltic Taxi'' nevar spert.
Arī AS ''Rīgas taksometru parks'', kas strādā ar zīmolu ''Red Cab'', tarifus nepalielinās. ''Uzturot lojālo attieksmi pret saviem klientiem, svētku dienās un gada nogales brīvdienās strādāsim ar pilnu atdevi, organizējot maksimālu transporta līdzekļu un operatoru darbu.
Braukšanas tarifi ir un paliek nemainīgi. Pakalpojumu izmantošana būs ērtāka un ātrāka tiem, kas taksometru pasūtījumiem izmantos lietotni,'' sacīja uzņēmuma komercdirektore Anita Pakalniece.