Latvijas un Lietuvas Ministru prezidentu preses konference - 13
Foto: LETA

Lietuvas premjerministrs Sauļus Skvernelis pirmdien paziņoja, ka nav pārliecināts, vai 31.janvārī, kā plānots, tiks parakstīts līgums par Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" savienojuma izveidi.

Viņš sacīja, ka jaunajai Lietuvas valdībai, kas darbu sāka pēc pērn oktobrī notikušajām parlamenta vēlēšanām, ir detalizēti jāizpēta visi projekta aspekti, pirms tā paraksta jebkādas vienošanās. Skvernelis norādīja, ka līgums netiks parakstīts, ja šāda analīze nebūs pabeigta, līdz viņš mēneša beigās dosies uz Baltijas valstu premjeru sanāksmi Tallinā.

"Mums pagaidām nav nekādas informācijas par parakstīšanu. Mēs vēl neesam pabeiguši savas pozīcijas izstrādi (..), par parakstīšanu nekas nav konkrēti paziņots. Ja mums nebūs pietiekami laika, lai to izanalizētu un saskaņotu, parakstīšana nenotiks. Tāds ir mērķis un uzdevums, bet mums kā valdībai ir jāizskata visi apstākļi saistībā ar "Rail Baltica". Tas ietver finansējumu, pārņemšanu un galīgās kravu plūsmas, mums ir jānodrošina ieguvumi no projekta un finansējums tam pēc 2020.gada. Es pašlaik nevaru apstiprināt, ka tas būs galvenais darba kārtības jautājums," Skvernelis pirmdien teica žurnālistiem.

Viņš norādīja, ka Lietuvas galvenā pozīcija "Rail Baltica" jautājumā ir nemainīga, tomēr valstij ir nepieciešama detalizētāka informācija, lai parakstītu konkrētus līgumus.

Igaunijas valdība plāno parakstīt līgumu 31.janvārī Tallinā gaidāmajā Latvijas, Lietuvas un Igaunijas premjeru sanāksmē. Dokumentā paredzēts noteikt katras valsts saistības attiecībā uz projektu, informēja Igaunijas valdība.

Līgums regulēs vispārējo "Rail Baltica" projektu - maršrutu, sagatavošanās darbu laika grafiku, infrastruktūras īpašumtiesību jautājumus un būvniecības finansējumu.

Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" valdes priekšsēdētāja Baiba Rubesa novembrī paziņoja, ka valstīm ir jāparaksta līgumi, kuros noteikta projekta virzība. Viņa teica, ka dokuments ir nepieciešams, lai projekts būtu neatgriezenisks un būtu pamats sarunām ar Eiropas Komisiju par atbalstu pēc 2020.gada.

Aplēstās "Rail Baltica" izmaksas ir ap pieciem miljardiem eiro. Eiropas Savienība līdzfinansējumu varēt piešķirt līdz 85% no projektu, kas īstenoti 2014.-2020.gada finanšu plānošanas periodā, izmaksām. 2015.-2016.gadā Eiropas Savienība projektam Lietuvā piešķīra 311 miljonus eiro, tostarp 106 miljonus saņēma Lietuvas valsts dzelzceļa kompānija "Lietuvos geležinkeliai", bet 205 miljoni eiro saņemti ar "RB Rail" starpniecību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!