Neskatoties uz Valsts policijas (VP) lēmumu pilnsabiedrībai "A26" atdot 17 līgumam neatbilstošas automašīnas, uzņēmējs Māris Īle ir apņēmies turpināt piedalīties Valsts policijas (VP) rīkotajos konkursos par automašīnu iegādi.
VP un pilnsabiedrības "A26" pārstāvji pirmdien parakstījuši vienošanos, kas paredz līgumattiecību pirsmtermiņa izbeigšanu daļā par 17 "Citroen Jumpy" automašīnu piegādi VP vajadzībām.
Vienošanās paredz, ka VP neprasa no pilnsabiedrības "A26" iepriekš aprēķināto līgumsodu vairāk nekā 60 000 eiro apmērā par līgumsaistību nepienācīgu izpildi, savukārt pilnsabiedrība šodien pieņem atpakaļ policijai iznomātās automašīnas, pusēm parakstot attiecīgu pieņemšanas-nodošanas aktu.
VP Galvenās administratīvās pārvaldes priekšniece Renāte Fila žurnālistiem skaidroja, ka, atdodot automašīnas, VP "civiltiesiskajās attiecībās policijai zaudējumi nav radušies".
Policija attiecās no papildus līgumsoda, savukārt pagājušā gada septembrī noteiktais līgumsods par savlaicīgi nepiegādātajām automašīnām no "A26" puses ticis samaksāts. Fila gan nevarēja pateikt precīzu samaksāto summu.
Fila nesniedza plašāku argumentāciju, kāpēc VP atteicās no papildus līgumsoda. "Puses vienojās, ka mēs līgumsodu nepiemērojam un transportlīdzekļi tiek atdoti atpakaļ. Mēs izvērtējām pušu ieguldījumu un saistības, kādas viņas varētu rasties turpmāk, un vienojāmies, ka mēs izmantosim līgumā noteikto pārrunu ceļu un vienosimies par savstarpēju izlīgumu," norādīja Fila.
"A26" pārstāvošais uzņēmējs Māris Īle savukārt norādīja, ka līdz ar abu pušu vienošanos daļa par 17 spēkratu piegādi ir slēgta un tagad "var dzīvot tālāk".
Vaicāts, vai atzīst, ka pilnsabiedrība ir pieļāvusi pārkāpumus, Īle atbildēja: "Tādu jautājumu es neteicu, ka kaut ko atzīstam, vai neatzīstam. Puses vienkārši ir vienojušās. Ir bijušas domstarpības, ka kaut kas ir bijis vai nav bijis. Mēs izmantojām līguma sadaļu un dzīvojam tālāk."
Lai arī spēkrati jau ir trafarēti un to stiklotajām daļām ir uzlikti metāla režģi, Īle nevarēja precīzi pateikt, ko uzņēmums darīs tālāk ar automašīnām. "Laiks rādīs, skatīsimies, ko tālāk darīt," piebilda uzņēmējs.
Īle arī norādīja, ka uzņēmums turpināšot piedalīties citos VP rīkotajos konkursos, jo tādas ir uzņēmuma tiesības, turklāt tas ir Latvijas uzņēmums, kas maksājot nodokļus. "Abas puses ir sapratušas, ka lietām ir jāpieiet uzmanīgāk, līdz ar to viss ir kārtībā," uzskata uzņēmējs.
Lai arī Iekšējās drošības birojs šobrīd izmeklēšanā pēta, vai spēkratu piegādē nav pārkāpts Krimināllikums, Īle personīgi uz pratināšanu IDB nav saukts.
Jau ziņots, ka šogad 5. janvārī tika paziņots par vienpusēju atkāpšanos no auto piegādes līguma un līgumsoda aprēķināšanu, jo policija neguva apstiprinājumu pilnsabiedrības "A26" spējai izpildīt iepirkuma procedūras rezultātā uzņemtās līgumsaistības un nodrošināt piegādāto "Citroen Jumpy" automašīnu atbilstību "Euro 6" emisiju klasei.
Mēneša laikā starp pusēm panākta abpusēja vienošanās par līgumattiecību pirmstermiņa izbeigšanu daļā par "Citroen Jumpy" auto piegādi, kas nozīmē, ka VP neprasīs komersantam maksāt aprēķināto līgumsodu, savukārt komersants no šodienas pieņems automašīnas atpakaļ, attiecīgi turpmāk neaprēķinot nomas maksu par automašīnām.
Pilnsabiedrības "A26" pārstāvji sacīja, ka šādu lēmumu "A26" vadība pieņēmusi, lai neturpinātu ieilgušās pārrunas ar pasūtītāju par "Citroen Jumpy" dzinēju atbilstību vai neatbilstību "EURO 6" klasei. Pēc pilnsabiedrībā minētā, strīda risināšana tiesā var negatīvi ietekmēt abu divu līgumslēdzēju darbību, kā arī nebūs izdevīga nevienai no pusēm, jo būs saistīta ar būtisku laika un līdzekļu patēriņu abām iesaistītajām pusēm.
Panāktā vienošanās neattiecas uz līguma darbību daļā par automobiļiem "Opel Mokka" un "Škoda Octavia", kurus VP arī piegādājusi pilnsabiedrība "A26" - šajā daļa līgums starp pusēm paliek spēkā.
VP nolīgtais advokātu birojs izpētījis dokumentus par daļu automašīnu iepirkumu un secinājis, ka pilnsabiedrība ir pārkāpusi iepirkuma līguma nosacījumus un nav piegādājusi automašīnas, kas atbilst konkrētai emisijas klasei "Euro 6", kā tas bijis paredzēts. Dokumentāli šīs automašīnas atbilst "Euro 5" klasei.
VP šogad vasarā noslēdza vairākus līgumus par 755 automašīnu nomu uz pieciem gadiem. Kopējā iepirkuma vērtība bija aptuveni 22 miljoni eiro. Konkursa uzvarētāji bija "SEB līzings" - ar līgumcenu 12,4 miljoni eiro, "Karlo Motors" un apvienība "Pilna servisa līzings" - 7,2 miljoni, "A26" - 4,2 miljoni eiro.
Rudenī tika paustas aizdomas, ka, iespējams, pilnsabiedrība "A26" esot nodevusi pavisam citas, līgumam neatbilstošas mašīnas. Proti, "A26" piegādājusi policijai 17 "Citroen Jumpy" automašīnas, kuras policija esot prasījusi aprīkot ar jaunās paaudzes motoru "Euro 6", taču "A26" piegādātās automašīnas esot bijušas ar dzinēju, kas atbilst "Euro 5" emisijas standartiem.
No 4,2 miljonu eiro summas, kas ir "A26" daļa iepirkumā, strīdīgo "Citroen Jumpy" piegādes daļa ir 800 000 eiro.
Kā liecina "Firmas.lv" informācija, pilnsabiedrība "A26" pērnā gada decembrī dibināja SIA "Auto Īle un Herbst", SIA "Ad Rem auto", SIA "Auto 26". Visi uzņēmumi saistīti ar uzņēmēju Māri Īli.
IDB jau pagājušā gada oktobrī sāka kriminālprocesu saistībā ar, iespējams, līgumam neatbilstošu VP automašīnu piegādi. Kriminālprocess sākts, lai objektīvi pārbaudītu atbildīgo amatpersonu rīcību saistībā ar automašīnu iepirkumu. Tikmēr Ģenerālprokuratūra nolēmusi sākt vēl vienu kriminālprocesu saistībā ar VP automašīnu piegādi.
Ģenerālprokuratūra ir izvērtējusi VP priekšnieka Inta Ķuža 5. janvāra iesnieguma par pilnsabiedrības "A26" pārstāvju iespējamo krāpšanu, piegādājot noslēgtā līguma prasībām neatbilstošas automašīnas "Citroen Jumpy".
Sevišķi svarīgu lietu izmeklēšanas nodaļas prokurors sāka kriminālprocesu par noziedzīgu nodarījumu pret īpašumu. ģenerālprokurors pirmstiesas izmeklēšanas veikšanu šajā sāktajā kriminālprocesā uzdevis IDB.