1209183
Foto: PantherMedia/Scanpix
Pagājušajā gadā reģionālo vietējo un starppilsētu maršrutu autobusos pārvadāti 29,84 miljoni pasažieru, kas ir par 6 % mazāk nekā 2015. gadā, pavēstīja Autotransporta direkcijā (ATD).

Tostarp strappilsētu autobusos pērn pārvadāti 11,07 miljoni pasažieru, bet vietējās nozīmes maršrutu autobusos – 18,77 miljoni pasažieru.

"Pasažieru skaita izmaiņas saistītas ar Latvijas iedzīvotāju skaita samazināšanos, iedzīvotāju pārcelšanos uz pilsētām, kur tiek nodrošinātas darbavietas, kā arī to, ka iedzīvotāji aizvien vairāk izvēlas pārvietoties ar privāto transportlīdzekli," skaidroja ATD.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanā reģionālajā maršrutu tīklā iesaistīti kopumā 1579 autobusi, un to vidējais vecums ir 12,3 gadi. Lielākais autobusu vidējais vecums ir Zemgales un Latgales plānošanas reģiona vietējās nozīmes maršrutos (19,4 un 18,3 gadi), bet mazākais – Kurzemes plānošanas reģiona vietējās nozīmes maršrutos un starppilsētu (7,2 un 7,7 gadi). Pateicoties pēdējo konkursu rezultātiem, pašlaik Kurzemes plānošanas reģionā pasažieru pārvadājumus nodrošina jaunākie autobusi valstī.

ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš atzīmēja, ka šobrīd atsevišķu novadu iedzīvotājiem izveidojušies nevienlīdzīgi apstākļi – pasažieri par biļeti maksā pēc vienādiem principiem, bet pakalpojuma kvalitāte var atšķirties, jo daži pārvadātāji ilgstoši nav varējuši atjaunot autoparku. "Ņemot vērā, ka pasažieru skaits ik gadu samazinās, mums jācenšas piesaistīt iedzīvotājus sabiedriskajam transportam, piedāvājot ne tikai jaunākus un ērtākus autobusus, bet arī drošākus braucienus tajos. Mēs turpinām darbu, lai sakārtotu sabiedriskā transporta pakalpojumu sistēmu un noteiktu vienotus standartus, tādēļ turpmākajos konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanu tiks noteiktas augstākas komforta un drošības prasības, kas pārvadātājam būs jānodrošina, kā arī mazāks autobusu vidējais vecums," viņš teica.

Kopējais autobusu maršrutu tīkla apmērs 2016. gadā bija 79,6 miljoni kilometru, kas ir par 1 % vairāk, salīdzinot ar 2015. gadu. Mainot reisu garumu, palielinot reisu izpildes dienas, autobusu nobraukums palielināts vietās, kurās pieprasījums pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem ir lielāks. Nelegālo pārvadātāju aktivitātes samazināšanas dēļ pērn visvairāk reisu atklāts Pierīgā. Nobraukums palielinājies teritorijās, kas ir tuvumā republikas nozīmes pilsētām, kas tiek skaidrots ar konkrēto teritoriju iedzīvotāju skaita pieaugumu. Maršrutu tīkla apjoma palielinājumu būtiski ietekmējusi arī veiksmīga ATD un pašvaldību sadarbība skolēnu pārvadājumu jomā.

Šā gada sākumā reģionālajā maršrutu tīklā bija 1081 maršruts ar 7668 reisiem. Saņemot iedzīvotāju, pašvaldību, izglītības iestāžu un citu ierosinājumus, grozījumi ik gadu skar aptuveni 25 % maršrutu. Pērn veiktas izmaiņas apmēram 400 maršrutu un vairāk nekā 1200 reisu, un tās saistītas ar reisu izpildes laiku samazināšanu, autobusu izbraukšanas laika maiņu, papildu pieturvietu iekļaušanu. Pašlaik reģionālo maršrutu autobusi pasažierus uzņem un izlaiž 8905 pieturvietās.

ATD atzīmēja, ka tā seko līdzi pieprasījumam pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem. Konstatējot, ka maršrutā vai reisā pārvadāto pasažieru skaits ilgstoši ir ļoti mazs, tiek spriests par izmaiņām, lai piesaistītu iedzīvotājus sabiedriskajam transportam, kā arī ir gadījumi, kad tie tiek slēgti. Direkcijā uzsvēra, ka sabiedriskā transporta padome pirms lēmuma pieņemšanas rūpīgi izvērtē katru gadījumu, ņemot vērā maršruta finansiālos rādītājus, pārvadāto pasažieru skaitu, kā arī to, vai konkrētā reģiona iedzīvotājiem ir citas pārvietošanās iespējas. Pamatojoties uz saņemtajiem ierosinājumiem, maršrutu tīkla izvērtēšanas rezultātiem un iedzīvotāju pārvietošanās paradumiem, pērn atklāti četri jauni maršruti un 931 reiss, bet slēgti – 17 maršruti un 798 reisi.

Lai samazinātu pasažieru skaita kritumu, pērn samazināts reisu izpildes laiks apmēram 200 maršrutu, lai pasažieriem ceļā jāpavada mazāk laika, ieviestas abonementa biļetes aptuveni 450 maršrutu, ieviesta vienotā autobusa un vilciena biļete Tukuma novadā, kā arī, noslēdzoties konkursam par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu, vairākās lotēs ir būtiski uzlabojusies pakalpojuma kvalitāte.

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā. Tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta – pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu – plānošanu, licenču izsniegšanu kravu un pasažieru komercpārvadājumiem un atļauju izsniegšanu starptautisko pārvadājumu veikšanai.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!