Pirmo AS "Lauma Lingerie" franšīzes veikalu Ugandas galvaspilsētā Kampalā atvēra pirms vairāk nekā diviem gadiem. Nostiprinoties pastāvīgo klientu skaitam un augot pieprasījumam, uzņēmēji no Igaunijas nolēma atvērt vēl divus veikalus un nu jau skatās arī uz sadarbību citās Āfrikas valstīs. Portāls "Delfi" Kampalā tikās ar "Lauma Lingerie" veikalu vadītāju Sīsi Saetala, kura stāsta par vietējā tirgus paražām un perspektīvām, kā arī iezīmē attīstības plānus uz citām Āfrikas valstīm.
Saetala biznesu vada kopā ar savu tautieti Kalevu Rosivelu, bet, tā kā Kalevs pārsvarā atrodas Igaunijā, tad sieviete atbild par veikalu vadīšanas ikdienu Kampalā. Lai arī liekas nedaudz savādi, ka igauniete izvēlējusies Ugandā tirgot tieši latviešu zīmola apakšveļu, Sīsi to skaidro ar to, ka "Lauma Lingerie" veikalu ķēde pieder igauņu "Silvano Fashion Group". "Sanāk, ka uzņēmums pieder igauņiem, bet, ja runājam par "Lauma Lingerie" kultūras aspektā, tas ir ļoti latvisks zīmols," smaidīgi stāsta Saetala.
Ugandas tirgus ir līdzīgs Austrumeiropai
Pirmoreiz igauniete Ugandā ieradās 2012. gadā. "Toreiz te pavadīju gadu, pēc tam devos atpakaļ uz Igauniju, bet regulāri ceļoju uz Ugandu. Vienreiz Kalevam radās ideja, ka uz Ugandu varētu vest "Lauma Lingerie" apakšveļu," īsi skaidro Saetala. Tā kā "Silvano Fashion Group" pārstāvji bija gatavi sadarbībai, abi igauņi nolēmuši atvērt šī zīmola apakšveļas veikalus Ugandā.
"Kad sāku strādāt, man nebija nekādas pieredzes par apakšveļas tirgu, izņemot to, ka esmu sieviete. Tādā ziņā varu apgalvot, ka "Lauma Lingerie" ražotāji ir ļoti atbalstoši," saka Sīsi.
Abi igauņi bijuši vienisprātis, ka "Lauma Lingerie" varētu iegūt stabilu tirgu Kampalā. "Pirms domāju par veikalu atvēršanu, jau zināju, ka tāpat pārvākšos uz Ugandu. Pirms devos ceļā, kopā ar Kalevu apciemoju "Lauma Lingerie" ražotni Liepājā. Uz Kampalu devos ar koferi pilnu ar apakšveļu, lai veiktu tirgus izpēti," atceras veikalu vadītāja. Sīsi toreiz centusies izprast, kādus produktus interesē sievietes Ugandā un sāka tos pārdot no mājām. "Pie manis nāca daudz sievietes, kas ieteica produktus arī savām paziņām, un radās arvien jauni pircēji. Sapratu, ka "Lauma Lingerie" būs tirgus Kampalā," stāsta uzņēmēja.
Pirmo veikalu igauņi atvēra "Nakumatt Oasis" iepirkšanās centrā, kur arī norisinājās portāla "Delfi" intervija ar Sīsi. Viņa uzsver, ka latviešu apakšveļas zīmols Ugandā iederas labi. "Ja salīdzina rietumu un austrumu Eiropas sievietes, sievietes no Austrumeiropas ir ar lielāku krūšu apkārtmēru. Arī Ugandā sievietēm, lai arī ir šmaugi vidukļu, ir liels krūšu apkārtmērs. Līdz ar to sūtīt uz Ugandu kādu Rietumeiropas veikala apakšveļu būtu ļoti grūti, jo viņi neražo tik lielus krūšturus," stāsta Sīsi. Igauniete skaidro, ka saderība izmēru ziņā ir laba, bet atšķiras to, kāda dizaina apakšveļu sievietes izvēlas Austrumeiropā, kādus Ugandā. "Baltijas valstīs un arī Krievijā sievietēm vairāk patīk apakšveļa ar rotājumiem, puķītēm, savukārt šeit tas vispār nav populāri," saka Saetala.
Veikalu vadītāja skaidro, ka Ugandā sievietēm patīk vienkārša apakšveļa, un lielākoties sievietes izvēlas melnas krāsas krūšturus. "Sākumā neaizdomājos, ka šeit sievietes varētu neizvēlēties baltus vai krēmkrāsas produktus. Kad veicu tirgus izpēti, sapratu, ka tas ir tikai loģiski," smaidīgi atceras igauniete.
Apgūstot jaunu tirgu, "Lauma Lingerie" neveido speciālus produktus konkrētajai valstij, bet gan pieturas pie jau esošajām vērtībām. Uzņēmumam ir klasisko produktu līnija, ko viņi visu laiku reproducē, bet ik pa laikam ir dažādi papildinājumi un uzlabojumi. "Ir ikdienas krūšturi, piemēram, kurus vari iegādāties kaut desmit reizes, ja saproti, ka tas atbilst tavām vēlmēm. Paralēli katrus sešus mēnešus ražo jaunus, unikālus produktus, kurus pēc tam vairs neatkārto. Apakšveļu pasūtu sešus mēnešus uz priekšu, līdz ar to varu izvēlēties to, kam šeit būs lielākais noiets," saka Sīsi.
Labākā apakšveļa Ugandā
Otro "Lauma Lingerie" veikalu igauņi Kampalā atvēra 2016. gada februārī, savukārt trešo – 2016. gada decembrī. "Pagaidām esam nolēmuši pie sasniegtā apstāties, lai paskatītos, kāda ir situācija. Kampalā ir ļoti daudz cilvēku, bet grūti noteikt, cik no tiem ir mūsu potenciālie klienti," skaidro veikalu vadītāja Ugandā. Viena no problēmām, kā skaidro igauniete, ir tāda, ka Kampalā dzīvo cilvēki ar ārkārtīgi dažādu finansiālo situāciju. "Atverot jaunos veikalus, cenšamies saprast, vai Kampalā ir vēl klienti, vai tomēr jāapstājas pie tā pastāvīgo klientu skaita, kas mums jau ir," saka Sīsi.
Igauniete skaidro, ka ne visas sievietes var atļauties iepirkties "Lauma Lingerie". Mērķa grupa ir sievietes vecumā no 35 līdz 50. "Tās parasti ir sievietes, kas strādā birojos ilgas stundas, kurām nepieciešams komforts. Viņas nemeklē krāsainu un pievilcīgu apakšveļu, bet gan komfortablu krūšturi, kuru var nēsāt visu dienu. Šīm sievietēm parasti mājās ir bērni, līdz ar to arī nedēļas nogalēs viņām galvenais ir komforts. Parasti šādas sievietes, kad ierodas, nopērk vairākas lietas vienā reizē," Sīsi raksturo vietējās sievietes.
Veikalu vadītāja gan piemetina, ka arvien lielāka interese par latviešu zīmola apakšveļu ir sievietēm vecumā no 25 līdz 35 gadiem. "Tās ir sievietes, kas vēl nav ļoti augstos amatos, bet kuras varētu būt vidēji svarīgas vadītājas mazākos uzņēmumos. Varētu minēt, ka viņas pelna no 600 līdz 1500 eiro mēnesī, viņām visticamāk ir viens vai divi bērni. Šādas sievietes daļēji apakšveļu iepērk pilsētas centrā, kur par lētu cenu var iegādāties dažādas preces, bet daļēji viņas iepērk arī labas kvalitātes preces," saka igauniete. Sievietes šajā vecuma grupā arvien vairāk interesējas par "Lauma Lingerie" un kļūst par pastāvīgām klientēm.
"Kad esi nopirkusi labu krūšturi un izjūti tā komfortu, pēc tā produkta atgriezies. Mēs, sievietes, zinām, ka skapī mums var būt piecdesmit krūšturi, ko nevelkam, bet tikai divus, kas tiešām ir komfortabli, lietojam," smejas Sīsi. Veikalu vadītāja skaidro, ka sievietes sākumā nopērk vienu krūšturi, to izmēģina, un lielākajā daļā gadījumu atgriežas veikalā pēc kāda laika.
Igauniete skaidro, ka sievietes, kas iepērkas "Lauma Lingerie" veikalos, pieder pie Ugandas vidusslāņa, skatoties pēc ienākumiem. Savukārt lielu uzņēmumu vadītājas, politiķes un starptautisku kompāniju pārstāves Kampalā pelna līdz pat vairākiem tūkstošiem eiro mēnesī. "Protams, mums arī ir pāris klientes, kas ir no šī sabiedrības slāņa, bet, es domāju, ka cilvēki, kas pieraduši daudz ceļot, lielākoties iepērkas ārpus Ugandas. Šeit visu var atrast, ja to meklē, bet no savas pieredzes zinu, ka daudz vieglāk iepirkties, piemēram, kad esmu Igaunijā," saka Sīsi. Sieviete skaidro, ka, tā kā Kampala ir ļoti liela, ne vienmēr ir viegli saprast, kur kas atrodas, savukārt Eiropā viss ir daudz vienkāršāk loģistikas ziņā.
Runājot par algām Ugandā, igauniete stāsta, ka pārdevēja mazā veikaliņā ielas malā, piemēram, varot nopelnīt vien 30 eiro mēnesī, savukārt, strādājot par viesmīli labā kafejnīcā, iespējams nopelnīt līdz 200 eiro mēnesī, kas uzskatāma par labu algu tāda veida darbam. Tomēr sievietes ar tādiem ienākumiem, kā uzskata igauniete, visticamāk nevarēs iepirkties "Lauma Lingerie" veikalos.
Skaistuma standarts – sievietes ar platiem gurniem
Skatoties nākotnē, pagaidām Sīsi konkrētus plānus nemin, bet valstis, kurās "Lauma Lingerie" precēm varētu būt noiets, ir Kenijas galvaspilsēta Nairobi, kā arī Ruanda. "Nairobi gan ir arī "Victoria's Secret", kas būtu konkurenti. No Ruandas un Etiopijas regulāri saņemu piedāvājumus sadarboties un atvērt tur jaunus veikalus. Tā kā man pašai nesen piedzimis bērniņš, ļaušu viņam paaugties, tikai pēc tam domāšu par jauna tirgus apguvi," smaidīgi saka Sīsi.
Runājot par reklāmām, igauniete skaidro, ka "jāpielāgojas vietējam tirgum". Lai arī vietām vēl joprojām tiek izmantoti materiāli no fotosesijām Latvijā, Sīsi stāsta, ka svarīgi iesaistīt vietējās sievietes apakšveļas izrādīšanā. "Sievietēm jāspēj identificēties ar to, ko viņas redz. Nav runa tikai par ādas krāsu, bet arī par skaistuma ideālu, kāds ir Eiropā, kāds šeit. Sievietēm Ugandā svarīgi būt nevis tievām, kalsnām, kā tas ir Eiropā, bet gan ar platiem gurniem un lepnām par savu ķermeni," saka veikalu vadītāja.
Pašlaik "Lauma Lingerie" galvenā modele Ugandā ir bijusī "Miss Uganda". "Lai arī pašreizējā modele, skatoties no ugandiešu skaistuma standartiem, ir diezgan tieva, tomēr viņa ir tuvāk šejienes skaistuma standartiem. Ja runājam par "Lauma Lingerie" modelēm kopumā, arī citas modeles neizskatās pēc kalsnām pusaudzēm, bet gan pēc pieaugušām, pārliecinātām sievietēm, kas ir labi," saka Sīsi. Ik pa laikam norisinās fotosesijas arī ar citām vietējām modelēm, kuras var redzēt "Lauma Lingerie" sociālo mediju kontos.
Sadarbības veiksmes stāsts
"Pirms trim gadiem pie mums uz Liepāju atbrauca Kalevs un Sīsi, divi igauņi, kuri no veļas tirdzniecības vispār neko nezināja," portālam "Delfi" stāsta "Lauma Lingerie" valdes priekšsēdētāja Linda Matisone. Uzņēmuma vadītāja norāda, ka "mazāk nekā desmit procenti no šādiem "interesentiem" reāli pēc tam kaut ko arī uzsāk, jo veļas pārdošanas bizness ir ļoti sarežģīts, ja salīdzinām kaut vai ar apģērbu tirdzniecību."
Šoreiz gan pieredze ar sadarbības partneriem izrādījusies veiksmes stāsts, ko apstiprina arī Matisone. "Kalevs un Sīsi bija īpaši – viņiem acis "dega" un bija uzreiz skaidrs, ka viņi ir šeit, lai darītu visu līdz galam un pa īstam. Tā, pusgadu pēc pirmās tikšanās, tika atvērts pirmais franšīzes veikals Āfrikā Ugandā, pēc gada – vēl divi," stāsta "Lauma Lingerie" valdes priekšsēdētāja.
Matisone arī norādīja, ka Āfrikas tirgū uzņēmums saredz milzīgu potenciālu. "Kā jau Sīsi minēja, kvalitatīva veļa pagaidām pieejama salīdzinoši nedaudz. Protams, pirktspēja šajās valstīs ir zema, bet saredzam stabilu nišu saviem produktiem. Plānojam attīstīties tālāk, šobrīd mūsu plānos ir atvērt ne mazāk kā desmit veikalus Āfrikā tuvāko piecu gadu laikā," pārliecināti saka Matisone.
Šobrīd "Lauma Lingerie" franšīzes veikali ir pieejami arī Albānijā, Kosovā, Saūda Arābijā, Krievijā, Baltkrievijā, Ukrainā, visās Baltijas valstīs un Vācijā.