Konkurences padome (KP) pēc noslēgtās uzraudzības par dabasgāzes tirgus atvēršanas apstākļiem, secinājusi, ka AS "Latvijas gāze" kā tirgus dalībniekam un bijušajam monopolistam ir īpaša atbildība par savu rīcību, tostarp sadarbības nosacījumiem ar klientiem, lai neierobežotu lietotāju iespēju brīvi izvēlēties citu tirgotāju.
KP pavēstīja, ka līdz ar dabasgāzes tirgus liberalizēšanu Latvijā būtiski mainās situācija tirgū - ienāk jauni tirgus dalībnieki, kuri kopā ar "Latvijas gāzi" konkurēs par dabasgāzes tirdzniecību. Tādējādi "Latvijas gāzei" kā dominējošam dabasgāzes piegādātājam ir jāņem vērā tirgus apstākļu maiņa un jāievēro, lai līguma nosacījumi, kas vēsturiski tikuši iekļauti dabasgāzes piegādes līgumos monopola darbības laikā, nav pretrunā ar godīgas konkurences nosacījumiem atvērtā tirgū.
"Vērtējot "Latvijas gāzes" noslēgtos dabasgāzes piegādes līgumus (izņemot ar mājsaimniecībām), jaunos tirdzniecības līgumu projektus un to nosacījumus, KP secina, ka šajos līgumos ir izplatīts nosacījums "take-or-pay" jeb "ņem vai maksā". Kaut arī šāda nosacījuma iekļaušana līgumos nav aizliegta, jo var ļaut tirgotājam plānot iepērkamos dabasgāzes apmērus gada ietvaros, tomēr šie nosacījumi jaunajos tirgus apstākļos var būt konkurenci ierobežojoši," klāstīja KP.
Lietotājam ir tiesības vienoties ar "Latvijas gāzi" par iepriekšējā gadā neizpildīto "ņem vai maksā" saistību izpildes kārtību un termiņu. Pārējo nepieciešamo gāzes apmēru lietotājs pēc dabasgāzes tirgus atvēršanas var iegādāties no citiem tirgotājiem bez ierobežojumiem. "Latvijas gāze" nav tiesīga uzspiest vai sasaistīt lietotāju ar pienākumu pirkt pārējo tam nepieciešamo apmēru tieši no "Latvijas gāzes".
Lai gan katra situācija ir vērtējama individuāli, KP vērš dabasgāzes lietotāju uzmanību uz to, ka "Latvijas gāzei" nav objektīva pamata uzspiest maksāt neizpildītās "ņem vai maksā" saistības par agrāku periodu nekā iepriekšējais gads vai uzspiest izpildīt iepriekšējā gadā neizpildītās saistības lietotājam neizdevīgā un pārmērīgi ilgā termiņā.
Vienlaikus KP ir konstatējusi, ka līdz pilnīgai tirgus atvēršanai sagaidāma konkurence tieši par klientiem, kas ir uzņēmēji un juridiskās personas. Kaut arī mājsaimniecībām brīvā tirgus apstākļos ir tiesības mainīt tirgotāju un vienoties par sev izdevīgākajiem pakalpojumiem un to cenu, tomēr, izpētot publiski pieejamo informāciju, secināms, ka neviens no reģistrētajiem tirgotājiem nav publicējis piedāvājumu mājsaimniecībām. Pamatā tirgotāju uzmanība ir vērsta uz lielajiem uzņēmumiem un juridiskajām personām.
KP norādīja, ka sekmīga dabasgāzes tirgus atvēršana lielā mērā ir atkarīga ne tikai no "Latvijas gāzes" kā bijušā monopolista rīcības, bet arī no jauno tirgotāju un lietotāju aktivitātes. KP aicina uzņēmējus sekot līdzi norisēm tirgū un izvēlēties dabasgāzes tirgotāju ar izdevīgāko piedāvājumu.
Ar komersantiem, kuri pieteikušies dabasgāzes tirdzniecībai, iespējams iepazīties Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas tirgotāju reģistrā, kas publicēts iestādes mājaslapā (" https://www.sprk.gov.lv/aktuali/dabasgazes-tirgotajiem").
KP turpinās sekot tirgus atvēršanas procesam, tostarp "Latvijas gāzes" kā dominējošā stāvoklī esoša tirgus dalībnieka rīcības atbilstībai un ietekmei uz godīgu konkurenci tirgū. Tāpat padome aicina uzņēmējus un citas juridiskas personas nepamatotu nosacījumu uzspiešanas vai citu lietotāju tiesību iespējamas ierobežošanas gadījumos vērsties KP.