Valdības lēmums aizliegt Ventspils ostas uzņēmumiem piedalīties starptautiskā projektā par gāzes cauruļvada "Nord Stream 2" izbūvi radīs Latvijas ekonomikai 20 miljonu eiro zaudējumus, pārliecināta ir biedrības "Baltijas asociācija - transports un loģistika" (BATL) prezidente Inga Antāne.
"Valdība ar savu tuvredzīgo lēmumu, kuru pat nav izskaidrojusi sabiedrībai, ir liegusi iespēju ventspilniekiem saņemt cilvēka cienīgu atalgojumu, atteikusies no nodokļu ieņēmumiem aptuveni 7-8 miljonu eiro apmērā, kā arī nodarījusi būtisku zaudējumu visai Latvijas tautsaimniecībai," uzsver Antāne.
"Tas ir spļāviens sejā mūsu tranzīta partneriem. Ir pietiekami grūti pieaicināt kravas uz Ventspili. Ilgi strādājām, lai paceltu kravu apgrozījumu Ventspils virzienā. Gada sākums mūsu uzņēmumos bija izcils ar vairākiem rekordiem, taču tagad ar vienu nepārdomātu un neizdiskutētu lēmumu ir pārvilkta svītra labi iesāktajam, nepiedāvājot nekādu reālu palīdzību kravu plūsmas uzlabošanai," viņa turpina.
Antāne aicina valdību nevis tikai kaut ko aizliegt, bet arī nākt talkā ar reāliem darbiem, lai piesaistītu jaunas tranzīta kravas, atgādinot, ka tranzīta nozare joprojām gaida vienoto tranzīta koridora piedāvājumu.
"Valdībai jau tagad jāsāk domāt, kā samazināt izdevumus, taču vienlaikus tā ar vieglu roku atsakās no vairākiem miljoniem nodokļu ienākumu," valdības ieinteresētību kravu piesaistē Latvijas ostām atgādina Antāne.
"Pārkraujam Krievijas ogles un naftas produktus, bet neatļauj pārkraut caurules. Kāds tam ir iemesls? Ar ko caurules sliktākas par oglēm un naftas produktiem? Latvija ir izslēgta no "Nord Stream2" projekta, bet projektu realizēs arī bez mūsu līdzdalības. Somija pelnīs, Zviedrija pelnīs, Vācija pelnīs, bet Latvija paliek bez nekā," uzsver asociācijas prezidente.
Viņa uzskata, ka valdībai būs jāuzņemas atbildība par nākamo kravu apgrozījuma kritumu, kas neizbēgami būs, jo arī citi kravu īpašnieki iespītēsies tādā pašā veidā un izvēlēsies citu ostu citā valstī.
"Mēs redzējām, kas notika ar "Kālija Parku", kad valsts neatbalstīja konkurētspējīgus dzelzceļa tarifus. Valdība sistemātiski liek šķēršļus otrai lielākajai tautsaimniecības nozarei, bet izliekas pilnīgi nevarīga un nedzirdīga aicinājumiem padarīt Latvijas tranzīta koridoru konkurētspējīgu ar citām Baltijas ostām," uzver Antāne.
BATL prezidente arī pauž neizpratni par valdības attieksmi pret valsts kapitālsabiedrību "Latvijas dzelzceļš" (LDz), kurai "Nord Stream2" projekta apturēšana radīs būtisku potenciālo ienākumu kritumu vairāku gadu garumā. "Kas būs, kad valsts kasē vairs neiekritīs mūsu maksātie nodokļi? Pārējie nodokļu maksātāji subsidēs LDz, būs milzu skaits bezdarbnieku un milzīgs budžeta deficīts," uzsver Antāne, piebilstot: "Un tādu valsti nodosim mūsu bērniem? Uz bankrota sliekšņa?".
"Delfi" jau ziņoja, ka valdība vienojusies neatbalstīt Ventspils brīvostas iesaisti gāzesvada projektā "Nord Stream 2".
Pamatojoties uz Aizsardzības ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ziņojumiem, kuros norādīti būtiski riski nacionālajai drošībai, kā arī ievērojot valsts drošības dienestu pārstāvju sniegtās rekomendācijas, Ministru kabinets nolēma neatbalstīt nekādus pasākumus Latvijas teritorijā, kas saistīti ar projektu "Nord Stream 2" un sekmē tā īstenošanu.