pārpildīts vilciens
Foto: LETA

No Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammas "Iemaksas Eiropas Kopienas budžetā" pārdalīs 19,046 miljonus eiro, lai kompensētu izdevumus par dzelzceļa infrastruktūras lietošanu AS "Pasažieru vilciens", kā arī zaudējumus pasažieru pārvadātājiem ar autobusiem, paredz šodien valdības atbalstītā apropriācijas pārdale.

No kopējās summas 13,022 miljonus eiro pārdalīs, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto izdevumu kompensēšanu "Pasažieru vilcienam" par dzelzceļa infrastruktūras lietošanu 2017. gadā.

Savukārt attiecīgi 5,024 miljonus eiro un miljonu eiro pārdalīs uz budžeta apakšprogrammām "Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem" un "Dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem ar braukšanas maksas atvieglojumiem saistīto zaudējumu segšanai", lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto izdevumu kompensēšanu pārvadātājiem par pasažieru pārvadāšanu reģionālajos un pilsētas nozīmes maršrutos 2016. gadā.

Valdība Satiksmes ministrijai uzdeva sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei, savukārt Finanšu ministrijai informēt par to Saeimu un nodrošināt pārdali pēc parlamenta atļaujas saņemšanas.

Pamatojoties uz Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumu un saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem "Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu", sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem kompensē zaudējumus, kas radušies, ja ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi saistītās nepieciešamās izmaksas pārsniedz gūtos ieņēmumus.

Vienlaikus, pamatojoties uz Dzelzceļa likumu, no valsts pamatbudžeta līdzekļiem tiek kompensēta dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksa par iekšzemes maršrutos veiktajiem pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu, kurus nodrošina "Pasažieru vilciens".

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija savā 2017. gada 8. maija iesniegumā lūdza Satiksmes ministriju rast risinājumu situācijai, ka 2017. gada pirmajā ceturksnī sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem reģionālajos pārvadājumos zaudējumi kompensēti vidēji 85% vai 75% apmērā. Līdz ar to lielākai daļai pārvadātāju veidojās situācija, ka ieņēmumi un zaudējumu segšanas avansa maksājumi nespēja nodrošināt normālu naudas plūsmu sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai. Ņemot vērā šo lūgumu, Satiksmes ministrija veica grozījumus sabiedriskā transporta apakšprogrammu finansēšanas plānos, tādējādi finansējums 2017. gada decembrim 100% apmērā un novembrim 65% apmērā tika pārcelts uz 2017. gada jūniju.

"Tādējādi, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību 2017. gada nogalē, nepieciešams piešķirt papildu finansējumu," skaidro ministrija.

Satiksmes ministrijā pavēstīja, ka valdības lēmums ļaus kompensēt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem radušos zaudējumus par 2016. gadu un pilnā apmērā nosegt "Pasažieru vilciena" izdevumus par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu 2017. gadā. Papildu finansējums nepieciešams tāpēc, ka jau sākotnēji tika piešķirts mazāks, prognozētajiem aprēķiniem nepietiekams bāzes finansējums.

Ministrijā skaidroja, ka nepieciešamā valsts finansējuma apmērs sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanai ir palielinājies tāpēc, ka autobusos pārvadāto maksājošo pasažieru skaits turpina samazināties. 2016. gadā reģionālo maršrutu autobusos tika pārvadāti 29,84 miljoni pasažieru, kas ir par 6% mazāk, salīdzinot ar 2015. gadu.

"Maksājošo pasažieru skaita samazināšanās iemesli ir dažādi - kopējā iedzīvotāju skaita samazināšanās; privāto automobiļu skaita pieaugums; nelegālo pārvadātāju aktivitāte, kas diemžēl joprojām novērojama atsevišķos maršrutos; citas pārvietošanās alternatīvas, piemēram, iespēja pieteikties par līdzbraucēju ne tikai kaimiņam vai draugam, bet arī nepazīstamiem cilvēkiem, kuri publicējuši paziņojumu par braucienu sociālajos tīklos. Līdz ar pasažieru skaita izmaiņām veidojas arī ieņēmumu samazinājums, tomēr ieņēmumu kritums nav tik straujš, pateicoties tarifu vienādošanai vietējās nozīmes maršrutu autobusos," klāstīja ministrijā.

Pēc tajā paustā, būtiski, ka 2017. gada pirmajā pusgadā Autotransporta direkcijai izdevies mazināt pasažieru skaita kritumu, līdz ar to mazinājies arī ieņēmumu kritums. Šā gada pirmajos sešos mēnešos pasažieru skaits, salīdzinot ar analogu periodu pērn, samazinājies par nepilniem 3%. "Kurzemes plānošanas reģionā pasažieru skaits pat ir pieaudzis par 9%. Tas izdevies, pateicoties pakalpojuma kvalitātes uzlabošanai vairākos Latvijas novados un autobusu vidējā vecuma samazināšanai; abonementa biļetes ieviešanai vairāk nekā 500 maršrutu; reisu izpildes laika samazināšanai aptuveni 200 maršrutu; skolēnu pārvadājumu integrēšanai reģionālajā maršrutu tīklā; nelegālo pārvadātāju darbības ierobežošanai un atsevišķos maršrutos pat pilnīgai izskaušanai," informēja ministrijā.

Papildu finansējums nepieciešams arī tādēļ, ka valstī pēdējo gadu laikā turpina pieaugt personu ar I un II grupas invaliditāti skaits. Tādējādi palielinās arī to pasažieru skaits, kuriem valsts pilnā apmērā kompensē braucienus gan reģionālās, gan arī pilsētas nozīmes maršrutos. Piemēram, deviņu republikas nozīmes pilsētu sabiedriskajā transportā pārvadāto personu ar invaliditāti skaits pērn pieaudzis par 4%, palielinot zaudējumu apmēru par 7%. Straujāku valstij radīto zaudējumu pieaugumu veicināja 2015.gadā paaugstinātā braukšanas maksa vairāku pilsētu sabiedriskajā transportā.

Kā ziņots, jau daudzus gadus valsts budžetā piešķirtais bāzes finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai ir mazāks par faktiski nepieciešamo (Satiksmes ministrijas pieprasīto), ik gadu tiek meklētas iespējas un piešķirts papildu finansējums attiecīgajam mērķim.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!