LTAB OCTA aplikācija
Foto: Publicitātes attēli
Transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas cenu griesti Latvijā vēl nav sasniegti – cenu kāpums būs arī turpmāk, tomēr tas vairs nebūs tik straujš, intervijā LNT raidījumā "900 sekundes" teica Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Līdzšinējie OCTA cenu kāpuma iemesli bijuši gan izmaiņas divos likumos, gan inflācija. Vienlaikus Abāšins uzsvēra, ka salīdzinājumā ar pārējām Baltijas valstīm OCTA cenas Latvijā aizvien ir lētākas. Biroja vadītājs skaidroja, ka cenas pieaug visās nozarēs, tuvojoties Eiropas līmenim, tāpēc arī spiediens uz apdrošināšanas polišu cenām turpināsies. Viņš klāstīja, ka OCTA cenu ietekmē dažādi faktori, tāpēc cenu amplitūda var būt pat desmitkārtīga.

Runājot par grozījumiem, kas paredz OCTA iegādi arī transportlīdzekļiem, kas netiek izmantoti satiksmē, LTAB vadītājs norādīja, ka šī gada deviņos mēnešos 173 negadījumi bijuši ar traktoru iesaistīšanos, no kuriem 30-40% OCTA polises nav bijis.

Savukārt bīstamākās vietas avāriju skaita ziņā ir lielveikalu stāvvietas – "Spice", "Alfa", "Mols" –, kā arī Akmens tilts un Mūkusalas aplis.

Jau ziņots, ka valdībā atbalstītie grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā paredz, ka turpmāk OCTA būs jāiegādājas arī gadījumā, ja transportlīdzekli neizmanto ceļu satiksmē.

Finanšu ministrijā (FM) skaidroja, ka likumā minētais jēdziens "transportlīdzekļu lietošana" aptver jebkādu transportlīdzekļa izmantošanu, kas atbilst šī transportlīdzekļa parastajai funkcijai, tādējādi šis jēdziens var attiekties, piemēram, uz traktora manevru saimniecības pagalmā, lai šķūnī novietotu piekabi, ar kuru šis traktors ir aprīkots. Tas nozīmē, ka arī gadījumā, ja būs noticis ceļu satiksmes negadījums ārpus ceļiem, piemēram, pagalmā, pļavā vai saimniecības ēkā, cietušajam ir tiesības saņemt zaudējumus no OCTA, kā arī attiecīgi īpašniekam ir pienākums apdrošināt savu transportlīdzekļi arī tad, ja tas nepiedalās ceļu satiksmē, bet tiek lietots ārpus ceļa.

Grozījumi izstrādāti, pamatojoties uz nepieciešamību pilnveidot un papildināt spēkā esošās Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normas, atbilstoši precizējot dažas OCTA likuma normas, kas jau ieviestas ar Eiropas Savienības direktīvām OCTA jomā.

Savukārt Latvijas lauksaimnieki ir noskaņoti pret OCTA iegādi gadījumos, ja transportlīdzekli neizmanto ceļu satiksmē, iepriekš atzinis Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētājs Edgars Treibergs.

Treibergs skaidroja, ka valdībā atbalstītie grozījumi nav atbalstāmi, jo tas negatīvi ietekmēs jebkuru lauku saimniecību, palielinot izmaksas un negatīvi atsaucoties uz lauksaimniecības produkcijas pašizmaksu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!