Vairāk nekā miljons eiro lielu Eiropas Savienības fondu finansējumu ieguvusi Īrijas Latvijas tirdzniecības kamera, kuri naudu tērēs, lai ASV stāstītu par Latvijas šokolādi un kūkām, Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "de facto".
Lai veicinātu lauksaimniecības nozares konkurētspēju, viena no Eiropas aģentūrām šogad atvēlēja 85,5 miljonus eiro un izsludināja konkursu, kurā atbalstu vairāk nekā miljona eiro apmērā ieguva arī Īrijas – Latvijas Tirdzniecības kameras iesniegtais projekts no Latvijas. Naudas saņēmējs pirms dalības konkursā gan nav pavaicājis padomu nozares uzņēmumiem – kas tieši tiem būtu vajadzīgs.
Īrijas – Latvijas Tirdzniecības kamera nolēmusi, ka tā veicinās šeit tapušās šokolādes, kūku, maizes, cepumu un citu saldumu noietu ASV un Kanādas tirgos. Dalība izstādēs, biznesa tikšanās, mājaslapa internetā un 24 tūkstoši nodrukātu bukletu. Tas ir – vidēji divi tūkstoši bukletu katrai izstādei. Tā izskatās programma, kas saņēmusi Eiropas Komisijas finansējumu.
Viens no Latvijas lielākajiem saldumu ražotājiem ar šāda projekta īstenošanu nemaz nav informēts, vēsta raidījums.
Tāpat pats projekts "Informācijas un veicināšanas pasākumi ASV un Kanādas tirgū" sācies ar lielu steigu – projekta faktiskais realizētājs biedrībai ir jāatrod iepirkuma konkursā, kas izsludināts novembra beigās. Īrijas Latvijas Tirdzniecības kamera gan miljonu vērtā piedāvājuma iesniegšanai atvēlējusi rekorda īsu laiku – tikai divas nedēļas. "de facto" pagājusi pilna darbadiena, mēģinot sazvanīt numuru, kas norādīts iepirkumā, un pa kuru iepriekš jāpiesakās, ja vēlas izņemt konkursa dokumentāciju. Internetā nolikums nav pieejams.
Īrijas Latvijas Tirdzniecības kameras valdes priekšsēdētāja Ilze Krēsliņa uz jautājumu, cik lietderīgi šī nauda tiks iztērēta, raidījumam atbild: "Viņa tiks iztērēta tā, kā būs plānots. Jo produkts ir mērķis. Un kāpēc arī tika rakstīts šis projekts – lai Latvijas pārtikas ražotājiem, šajā gadījumā saldumu, palielinātu eksporta iespējas uz trešajām pasaules valstīm."
Tiesa gan, piesakoties Eiropas naudas saņemšanai, biedrība ar saldumu ražotājiem nav apspriedusi ne eksporta virzienus, ne vēlamo izstāžu apmeklējumu, ziņo "de facto". To darīšot tikai tagad, kad jau projekts apstiprināts, un tajā iekļautas konkrētas valstis un izstādes, kurās piedalīties.
"Informāciju par to, ka mēs esam uzvarējuši, saņēmām pašās oktobra beigās, 30. oktobrī. Un tad mēs nolēmām, ka mēs šo dāvināsim Latvijas dzimšanas dienā," apgalvo Krēsliņa.
Īrijas Latvijas Tirdzniecības kameras pārstāve raidījumam ar nelielu vilcināšanos nosauc vairākus saldumu ražotājus, kuri ir informēti par projektu vai varētu piedalīties tajā. Taču, piemēram, Krēsliņas piesauktais "Fazer" par šo projektu uzzināja no "de facto". Tāpat kā lielākais saldumu ražotājs "Orkla Confectionery & Snacks Latvija", kas strādā ar tādiem zīmoliem kā "Laima", "Staburadze", "Selga" un citiem. Turklāt šis uzņēmums ir viens no Īrijas Latvijas Tirdzniecības kameras biedriem.
"Orkla Confectionery&Snacks Latvija" pārstāve Lineta Mikša raidījumam atzīst, ka uzņēmuma rīcībā nav informācija par projektu, un neviens no projekta īstenotājiem nav sazinājies ar "Orkla Confectionery&Snacks Latvija" . Uzņēmuma plānos ir izstādes Vācija, Krievijā un Emirātos, bet aktivitātes Amerikas virzienā nav plānotas.
Īrijas Latvijas Tirdzniecības kameras vadītāja Krēsliņa norāda – par pieteikšanos Eiropas naudai lēmusi biedrības valde. Krēsliņa lielo projekta steigu saista ar to, ka jau drīzumā esot jāslēdz līgums ar Lauku atbalsta dienestu, kas pieskata projekta īstenošanu Latvijā. Tiesa, pats Lauku atbalsta dienests gan raidījumam norāda, ka līguma slēgšanai ir dots laiks līdz 18. janvārim. Turklāt Lauku atbalsta dienests šajā gadījumā gan esot tikai starpnieks starp Eiropas aģentūru, kas pieņem lēmumus un dala naudu, un naudas saņēmēju.
Šobrīd nolikumu izņēmuši seši pretendenti. Taču konkursa norise liek bažīties, vai iepirkuma uzvarētājs nav noskatīts jau iepriekš, kas nozīmē negodīgu konkurenci, norāda raidījums. Otrs variants – īsie termiņi rada risku saņemt nekvalitatīvu piedāvājumu, un Eiropas Savienībā ražoto produktu eksporta veicināšanai paredzēto naudu iztērēt bezjēdzīgi.
"de facto" atgādina, ka pērn līdzīgā projektu konkursā trīs miljonu atbalstu eksporta veicināšanai uz Ķīnu, Irāku, Emirātiem un citām valstīm ieguva Latvijas Piensaimnieku Centrālā savienība. Tā ietvaros šogad četri uzņēmumi piedalījušies izstādē Telavivā. Tai izveidota arī reklāmfilma. Tiesa gan – projekta tāme ir visai iespaidīga – piemēram, par teju 200mt tūkstošiem eiro tiek definēta komunikācijas stratēģija, kas ir krietni vairāk nekā, piemēram, dalība visās plānotajās izstādēs.