Pašlaik strīds ir par "Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa projekta ieviešanas modeli - vai nu par tā īstenošanu atbild trīs nacionālas struktūrvienības un Baltijas valstu kopuzņēmumam "RB Rail" tiek atstāta "papīru kārtošana", vai arī ir par projektu atbild viena kopīga organizācija, kas veic visus darbus, piektdien Saeimas Eiropas lietu komisijas sēdē sacīja "RB Rail" valdes priekšsēdētājas Baiba Rubesa.
Viņa arī norādīja, ka Lietuvā un Igaunijā bieži uzvirmo pārmetumi, ka viss notiekot Latvijas interesēs, jo latviete vada šo kopuzņēmumu. Rubesa pastāstīja, ka šādos gadījumos var norādīt uz savu Kanādas "līdzpilsonības karti".
Šajā situācijā svarīgs jautājums ir iepirkumu veikšana, kur katrai valstij ir savas intereses. Pašlaik grūti ir nonākt līdz kopsaucējam un bieži vien kavējas lēmumu pieņemšana, skaidroja "RB Rail" valdes priekšsēdētāja.
Viņa arī norādīja, ka viens no svarīgākajiem uzdevumiem pašlaik ir trases dizaina tehnisko uzdevumu "uzstādīšana" jeb sagatavošana, kas ir 800 lappušu dokuments, kas pašlaik tiek pētīts visu trīs valstu satiksmes ministrijās. Jau šajā jautājumā parādoties atšķirības uzskatos, kādiem standartiem ir jābūt.
Tāpat jāstrādā pie biznesa plāna, kā arī pie jautājuma par vilcienu darbināšanu jeb praktisko kustību, iesaistot arī Polijas un Somijas pārstāvjus. Drīzumā tiks pieteikts pētījuma veicējs par "Rail Baltic" dzelzceļa infrastruktūras pārvaldīšanu. Šis pētījums ir viens no "sāpīgākajiem punktiem" Lietuvas kolēģiem, norādīja Rubesa, sīkāk gan šajā jautājumā neiedziļinoties.
Projekts arī ir iesaistīts Eiropas Savienības militārās mobilitātes programmā, kur "Rail Baltic" tiek vērtēta kā viena no drošībai nozīmīgām infrastruktūrām, norādīja Rubesa. Jautājumu par iespēju šo dzelzceļa līniju izmantot arī militāro kravu pārvadāšanai iepriekš sēdē pirms "RB Rail" vadītājas ierašanās aktualizēja deputāts Ojārs Ēriks Kalniņš (V).
Visās Baltijas valstīs ir izsludināti būvprojektēšanas iepirkumi, piebilda Rubesa.
Kā ziņots, komisijas sēdē tika diskutēts par "Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa projekta norisi, tādējādi demonstrējot Saeimas atbalstu projekta īstenošanai, aģentūru LETA informēja parlamenta preses dienestā.
Kā iepriekš norādīja komisijas priekšsēdētāja Lolita Čigāne (Par!/V), deputātus bažīgus darījuši notikumi, kas met ēnu pār projekta virzību, precīzāk, neskaidrība par valdes priekšsēdētājas Rubesas turpmāko darbību kopuzņēmumā "RB Rail", jo akcionāru sapulcē Lietuvas un Igaunijas akcionāri balsojuši par viņas atstādināšanu no amata.
Viņasprāt, sekmīgai projekta realizācijai svarīgi tuvākajā laikā rast risinājumu domstarpībām un līdz marta beigām starp Baltijas valstīm panākt vienošanos par "RB Rail" turpmāko vadību.