Ražošanas un būvniecības jomu pārstāvji Latvijā citu nozaru vidū joprojām noskaņojuma ziņā jūtas vislabāk. Arī pakalpojumu un tirdzniecības nozarē strādājošie saglabā optimismu, bet ir piesardzīgāki, liecina jaunākā "Citadele Index" pētījuma rezultāti.
Bankas "Citadele" ekonomists Mārtiņš Āboliņš sacīja, ka ceturto ceturksni pēc kārtas "Citadele Index" vērtība pārsniedz 50 punktu robežu, kas liecina par uzņēmēju optimismu, tostarp pēdējā ceturksnī indeksa vērtība bija 51,34 punkti.
Vienlaikus decembrī/janvārī "Citadele Index" vērtība ir nedaudz samazinājusies salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni. Uzņēmēji ir pozitīvi noskaņoti gan par ekonomiku valstī, gan savām finansēm.
Lai gan ražošanas un būvniecības jomu pārstāvji joprojām jūtas vislabāk, kamēr pakalpojumu un tirdzniecības nozarē strādājošie saglabā optimismu, bet ir piesardzīgāki, tirgotāju un būvnieku noskaņojums gan ceturkšņa laikā ir nedaudz pasliktinājies, informēja Āboliņš.
Pēc viņa sacītā, optimistiskāk noskaņotie uzņēmēji ir Rīgā un Pierīgā, kam seko uzņēmēji Kurzemē, Zemgalē un Vidzemē un Latgalē, kur uzņēmēju noskaņojums ir pasliktinājies.
Āboliņš norādīja, ka darbaspēka trūkums pagaidām vēl būtiski nekavē uzņēmuma attīstību, tomēr pēdējo sešu mēnešu laikā darbaspēka pieejamība Latvijā ir pasliktinājusies. Lai risinātu darbaspēka pieejamības problēmu lielie uzņēmumi daudz vairāk nekā vidējie un mazie plāno automatizēt savu darbību un meklēt darbiniekus ārpus Latvijas.
Āboliņš arī piebilda, ka uzņēmēju investīciju plāni patlaban ir augstākajā līmenī pēckrīzes laikā. Investēt darbības paplašināšanā šogad plāno 44% uzņēmumu, no kuriem vairums - 79% - ir lielie uzņēmumi, kam seko 61% vidējo uzņēmumu. Visvairāk par darbības paplašināšanu domā ražošanas uzņēmumi un būvnieki. Kopumā šogad paplašināt savu darbību pamatā plāno lielie un vidējie uzņēmumi.
Aptuveni trešdaļa Latvijas uzņēmēju paredz vispārējās ekonomiskās aktivitātes valstī palielināšanos tuvākajā pusgadā un aptuveni tikpat daudzi sagaida apgrozījuma pieaugumu savā uzņēmumā.
Bankas "Citadele" ekonomists norādīja, ka uzņēmēju optimisma līmenis nav būtiski audzis salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu, jo pastāv būtiska atšķirība tajā, kā jūtas lielo, vidējo un mikrouzņēmumu vadītāji. Tādējādi aizvien skaidrāk iezīmējas tendence, ka lielie uzņēmumi kļūst lielāki, kamēr mazie aizvien vairāk iepaliek. Optimisms vērojams uzņēmumos, kuru apgrozījums pārsniedz 100 000 eiro gadā.
Bankas "Citadele" ekonomists prognozēja, ka šogad Latvijas ekonomikā turpināsies izaugsme. Šā brīža situācija ir viens no piemērotākajiem brīžiem pārdomātām investīcijām.
Bankas "Citadele" valdes locekle Santa Purgaile pastāstīja, ka eksportējošie uzņēmumi pašreizējo situāciju vērtē optimistiskāk nekā tikai vietējā tirgū strādājošie. Pasaules tirgi ir augoši un dinamiski, to ekonomikas ir attīstības fāzē. Pieprasījums pēc produkcijas aug, cilvēki ir gatavi tērēt vairāk un arī pērk vairāk, līdz ar to ārvalstu tirgos pastāv iespējas.
Pēc viņas teiktā, apmēram 44% Latvijas uzņēmumu plāno izmantot iespējas paplašināties ārvalstu tirgos. Tikmēr mazie uzņēmumi joprojām ir piesardzīgi. Nereti uzņēmējiem ir bažas, vai produkts nonāks līdz pircējam, vai izdosies atrast partnerus gan vietējā, gan eksporta tirgos. Uzņēmējiem arī nereti šķiet, ka nav pieejami finanšu resursi paplašināties. Ļoti bieži uzņēmēji nav informēti par visām finansējuma piesaistes iespējām, sacīja Purgaile.
Pēc viņas teiktā, gan lielajiem, gan mazajiem uzņēmējiem starp šā gada izaicinājumiem ir jautājums ar jaunu klientu piesaisti un jaunu noieta tirgu atrašanu, - 68% mazo uzņēmumu un 56% lielo uzņēmumu šis jautājums ir darbakārtībā. Tikmēr saglabāt uzņēmumu un izdzīvot ir 42% mazo uzņēmēju izaicinājums, kamēr tikai 9% lielo uzņēmumu tas ir šā gada izaicinājums.
Viņa piebilda, ka 66% lielo uzņēmumu un 35% mazo uzņēmumu izaicinājums ir darba ražīguma paaugstināšana. 56% lielo uzņēmumu un 32% mazo uzņēmumu domā par jaunu pakalpojumu un produktu ieviešanu un izstrādi. 62% lielo uzņēmumu un 29% mazo uzņēmumu izaicinājums ir noturēt esošos darbiniekus.
Pēc Purgailes teiktā, uzņēmēju attīstību un plānus investēt, kā arī paplašināt ražotnes var veicināt pozitīvas ilgtermiņa nākotnes prognozes, prognozējama valsts politika, darbaspēka pieejamība. Būtiska šajā kontekstā ir uzņēmumu iekšējā gatavība - skaidra uzņēmuma izaugsmes stratēģija, stabils finanšu stāvoklis, laba finanšu pārvaldība un izpratne par uzņēmuma vērtības pieaugumu ietekmējošiem faktoriem.